טראמפ: נחליף את קומי במישהו שיחזיר את הכבוד ל–FBI

נשיא ארה"ב הגיב לסערה בוושינגטון אחרי שפיטר את ג'יימס קומי מראשות ה-FBI, ואמר שמחליפו יעשה עבודה טובה יותר • טראמפ תקף את הדמוקרטים שזעמו על ההדחה: הם אמרו שצריך לפטר אותו - ועכשיו הם 'עצובים'

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיב בצהריים (יום ד') לסערה בוושינגטון בעקבות הפיטורים של ראש ה-FBI. "ג'יימס קומי יוחלף באדם שיעשה עבודה טובה יותר, ויחזיר ל-FBI את הרוח והיוקרה", כתב בסדרת ציוצים בטוויטר. "קומי איבד את האמון של כמעט כולם בוושינגטון, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. כשהעניינים יירגעו הם יודו לי!", כתב הנשיא.

בציוץ שלישי תקף טראמפ את הביקורת של המפלגה הדמוקרטית על ההדחה של קומי: "הדמוקרטים אמרו כמה מהדברים הקשים ביותר על ג'יימס קומי, כולל העובדה שצריך לפטר אותו", אמר טראמפ, והוסיף שהדמוקרטים מעמידים פנים שהם "עצובים מאוד". דמוקרטים רבים זעמו על קומי בשנה שעברה, אחרי שהודיע על פתיחתה מחדש של חקירת המיילים של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, ימים ספורים לפני הבחירות.

אחרי ההדחה, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, סנאטור צ'אק שומר, הפציר ברוד רוזנשטיין, סגן התובע הכללי, למנות תובע מיוחד לבדיקת קשרי טראמפ ורוסיה. הוא הוסיף כי אם לא יעשה כן, לציבור האמריקני תהיה "הזכות לחשוד" במניעים לפיטוריו של קומי. לדבריו, "הדרך היחידה שבה לעם האמריקני תהיה אמונה בחקירה, היא אם יוביל אותה תובע עצמאי וחסר מורא".

שומר הוסיף: "אנחנו יודעים שבית הנבחרים חוקר את המעורבות הרוסית בבחירות שהעניקו רוח גבית לקמפיין טראמפ. אנחנו יודעים שהסנאט חוקר. אנחנו יודעים שה-FBI חוקר אם הקמפיין של טראמפ שיתף פעולה עם הרוסים. זו האשמה מאוד חמורה. האם החקירות הללו היו קרובות מדי לחשיפת האמת עבור הנשיא?".

הנשיא טראמפ לא נשאר חייב לדברים ששמע משומר, ובתגובה הראשונה שלו לפיטורים צייץ הלילה: "צ'אק שומר הבכיין אמר רק לאחרונה: 'אין לי אמון בו (ג'יימס קומי)'. ועכשיו הוא מדבר בכעס גדול".

קומי עמד בראש חקירת הקשרים של ממשל טראמפ ורוסיה, ותזמון החלטתו של הנשיא עוררה תהיות גם בקרב מפלגתו הרפובליקנית. מהקרמלין נמסר כי "אין להם קשר לכך" והביעו תקווה כי המהלך לא ישפיע על היחסים בין מוסקבה לוושינגטון. בהמשך היום ייפגש שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב עם עמיתו רקס טילרסון וגם עם טראמפ. זאת תהיה הפגישה הראשונה של נשיא ארצות הברית עם גורם רשמי רוסי מאז הושבע לתפקידו בינואר.

הדחתו של קומי לא אומרת שחקירת ה-FBI על התערבותה של רוסיה והשפעתה על הפוליטיקה האמריקנית תיפסק. עובדי הבולשת הפדרלית יוכלו להמשיך בחקירה עוד לפני שימונה יו"ר קבוע. ההדחה המפתיעה מטילה בספק את העצמאות של ה-FBI בחקירה הרוסית וביציבות של הבולשת הפדרלית. חברים רפובליקניים בבית הנבחרים כבר הודיעו שהם מנסים להקים ועדת חקירה עצמאית שתחקור בנפרד את ההאשמות שרוסיה השפיעה על מערכת הבחירות כדי שטראמפ ייבחר.

את קומי יחליף זמנית בתפקיד סגנו אנדרו מקייב. הבית הלבן אמר כי החיפושים אחר ראש קבוע יתחיל מיד. שני גורמי FBI לשעבר אומרים שאחד המועמדים המובילים לתפקיד הוא דיינה בונט, מספר 3 במשרד המשפטים האמריקני ולשעבר התובע הכללי.

מועמדים פוטנציאליים נוספים הם בין השאר טריי גאודי, תובע לשעבר שהוביל את החקירה בקונגרס על חלקה של הילרי קלינטון בכשל האמריקני במתקפה על הקונסוליה ב-2012 בבנגאזי. מועמד נוסף הוא רודי ג'וליאני, ראש העיר ניו יורק לשעבר, שמינויו עלול לפגוע לתדמית של ה-FBI, גוף שאמור להיות חסרת נטייה פוליטית. "הבית הלבן חייב להימנע מפוליטיקאים אם הוא רוצה להעביר מועמד באמצעות הסנאט", אמר אחד הגורמים לשעבר ב-FBI.

ביזארי: "קומי שמע על פיטוריו דרך התקשורת; הוא חשב שזו מתיחה"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו