צפו: צפון קוריאה שיגרה שוב טיל שמסוגל להגיע עד ארה"ב

צפון קוריאה ביצעה ניסוי מוצלח שני תוך פחות מחודש בטיל בליסטי בין-יבשתי. מומחים מסכימים היום כי הטיל מהדגם הזה מסוגל לפגוע בשטח ארה"ב. קים ג'ונג און: "ארה"ב אינה חסינה מפני הרס" • צבאות ארה"ב ודרום קוריאה ביצעו תרגיל באש חיה

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און אמר כי הניסוי שארצו ביצעה בטיל בליסטי בין-יבשתי אתמול "מוכיח כי כל שטחה של ארצות הברית הוא בטווח הפגיעה". לדבריו, "זו הייתה אזהרה חמורה לארה"ב". סוכנות הידיעות הרשמית KCNA דיווחה כי המשטר אישר שהניסוי עבר בהצלחה, וכי הטיל היה באוויר 47 דקות ו-12 שניות והתעופף למרחק של 998 ק"מ.

על פי הדיווח של KCNA, מדובר "בניסוי שני מוצלח" של טיל בליסטי בין-יבשתי (ICBM) מדגם "הואסונג-14". עוד דווח כי הטיל הגיע לגובה של 3,724.9 ק"מ ונחת במים בנקודה שאליה כיוונו אותו. עוד אמר קים כי "תוכנית הנשק של צפון קוריאה היא נכס יקר ערך שלא ניתן לקחת ממנה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה לשיגור שביצעה צפון קוריאה, ואמר כי ארה"ב "תנקוט בכל הצעדים שיידרשו כדי להבטיח את ביטחונם של האמריקנים ולהגן על בנות בריתה באזור". הוא הוסיף כי השיגור הוא "מעשה פזיז ומסוכן של המשטר הצפון קוריאני", וכי צפון קוריאה היא "האיום הדחוף ביותר והמסוכן ביותר לשלום העולם. הנשקים והניסויים מבודדים אותה עוד יותר, מחלישים את כלכלתה ופוגעים באנשיה". הבית הלבן הודיע כי טראמפ מתכוון לחתום על צו אשר מטיל סנקציות חדשות על צפון קוריאה, רוסיה ואיראן.

מוקדם יותר דווח כי צבאות ארה"ב ודרום קוריאה ביצעו תרגיל בירי חי של טילים בליסטיים לטווח בינוני, על רקע שיגור הטיל. זאת לאחר שצבא ארה"ב מסר כי בעקבות השיגור, הרמטכ"ל האמריקני דן עם מקבילו הדרום קוריאני ב"אפשרויות לתגובה צבאית". בהודעת הצבא נמסר כי "במהלך השיחה, שני הרמטכ"לים הביעו את המחויבות הברורה לברית בין ארה"ב לדרום קוריאה".

שר ההגנה של דרום קוריאה, סונג יאנג-מו, אמר לאחר מכן במסיבת עיתונאים כי סיאול תכין דרכים עצמאיות להתמודדות עם האיום הגרעיני מצד השכנה מצפון. "יחד עם ארה"ב אנו נעניש בחוזקה את צפון קוריאה על פרובוקציות הטילים שלה", הוסיף סונג.

דובר הפנטגון, ג'ף דייוויס, אמר כי השיגור היה צפוי, והוא בוצע ממופיונג-ני, מפעל נשק בצפון המדינה המבודדת. דייוויס הוסיף כי השיגור לא היווה איום לצפון אמריקה. הנתונים שנאספו על מסלולו של הטיל מצביעים על כך שהוא נורה בזווית חדה ותלולה, אך צבר יותר כוח מאשר הטיל ששוגר מוקדם יותר החודש, שגורמים רשמיים בארה"ב ובדרום קוריאה מסרו כי היה טיל בליסטי בין-יבשתי שמסוגל לפגוע בארה"ב. צפון קוריאה טענה לאחר השיגור ב-4 ביולי כי הוא היה ניסוי מוצלח של טיל בין יבשתי שהתעופף 933 ק"מ והגיע לגובה של 2,802 ק"מ במשך זמן טיסה של 39 דקות, וביכולתו לשאת ראש נפץ גרעיני גדול וכבד.

מומחים גורסים כי הטיל הצפון קוריאני מסוגל לפגוע אפילו בדנבר או בשיקגו. דיוויד רייט מארגון "מדענים מודאגים" כתב בבלוג שלו שהטיל יכול היה לטוס 10,400 קילומטרים. מייקל אלמן מהמכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים מעריך כי הטווח מצומצם מעט יותר ועומד על 9,500 קילומטרים. לדבריו, "החלון לפתרון דיפלומטי עם צפון קוריאה נסגר במהירות. העניין המרכזי הוא שצפון קוריאה ביצעה ניסוי שני מוצלח תוך פחות מחודש. אם ימשיכו בתנופה הזו, הם יוכלו לבסס מערכת שיגור בליסטית בין-יבשתית (ICBM) עוד השנה".

מליסה מנהאם, מומחית לתוכנית הטילים של צפון קוריאה ממרכז ג'יימס מרטין אמרה כי הניסוי מוכיח ש"אלסקה נמצאת בטווח הטילים". לדבריה, העובדה שהטיל טס במשך 45 דקות מלמדת שהוא מסוגל להגיע לניו יורק. ג'פרי לואיס, מומחה ללימודים בינלאומיים ממכון מידלברי שמושבו בקליפורניה אומר כי השיגור האחרון מוכיח שלוס אנג'לס נמצאת בטווח הטילים, אולם לדבריו – שיקגו, ניו יורק וגם וושינגטון עדיין מחוץ לטווח: "ייתכן שלא הציגו עדיין את היכולת לטווח המלא".

//www.jdn.co.il/news/world_news/857961

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו