לאן שואפת צ. קוריאה? וכיצד מתכננת ארה"ב להשתלט על מאגרי הגרעין?

בעבר הגדירו את צפון קוריאה כחסרת היגיון, כעת טוענים שמאחורי ההצהרות התוקפניות, עומד הרצון להתקבל בקהילה הבינלאומית. במקביל, מסמך שפורסם על ידי הפנטגון מסביר את עקרונות הדוקטרינה האמריקאית בהתמודדות עם נשק להשמדה המונית

תעלומה אופפת את תוכנית הגרעין ותוכנית הטילים של צפון קוריאה. ההסבר הנפוץ הוא שהמדינה מחפשת פתרונות לשתיים מבעיותיה הגדולות – נחיתות צבאית וחולשה כלכלית – על ידי איומים על ארצות הברית שיובילו להקלות כלכליות. אך למעשה, התוכניות הצבאיות מחמירות את שתי הבעיות: הן מגדילות את הסיכוי למלחמה ומבטיחות את המשך הסנקציות המערביות.

אז מה מניע את פעולותיה של צפון קוריאה? על פי כתבה בניו יורק טיימס, הערכות מוקדמות הגדירו את המדינה כחסרת היגיון ומסובכת באידיאולוגיה של עצמה. אך כיום, כמעט כל מומחה לנושא אומר כי הערכות אלו שגויות, וכי ההיסטוריה של צפון קוריאה מוכיחה שהיא פועלת בהיגיון קר. בכל ניסוי טילים, שהאחרון שבהם נערך ביום שישי, ההערכות כי מדובר בתוכנית שאפתנית בהרבה גוברות.

"אנשים שואלים, מה הם רוצים, למה הם מנסים את הטילים הללו?", אמר ג'ושוע ה. פולק, עורך "The Nonproliferation Review" העוסק בנשק גרעיני, כימי וביולוגי והפצתו בעולם, "אבל מה שהם מנסים לומר לנו מאוד ברור". צפון קוריאה אומרת – ויותר ויותר מומחים לוקחים את אמירותיה ברצינות כיום – כי היא מעוניינת לכפות על העולם לקבל אותה כחברה מלאה בקהילה הבינלאומית, ולבסוף להגיע לפשרה עם ארצות הברית ודרום קוריאה בנוגע לתנאים שהיא דורשת.

על פי חצי האי הקוריאני, ארה"ב תבין בשלב כלשהו כי צפון קוריאה הפכה לחזקה מדי, ולא ניתן לכפות עליה תנאים, וכן שהסטטוס קוו הנוכחי מסוכן מדי בכדי להישמר. כך, על פי צפון קוריאה, ארה"ב תהיה חייבת לבטל את הסנקציות וכן להסיג את כוחותיה מדרום קוריאה. אפילו אם מנהיגיה של צפון קוריאה חושבים שחלקים מהתוכנית אינם מציאותיים – ייתכן כי הם חושבים שהמשך התוכנית כפי שהיא יתרום להישרדותה של המדינה בטווח הארוך.

האג'נדה הפוליטית הזו, כמו גם תוכנית הטילים של צפון קוריאה, התקבלה בביטול בעבר בקרב המומחים, אך כמו במקרה של תוכנית הטילים, גם התפיסה של האג'נדה הפוליטית הצפון-קוריאנית בעולם השתנתה. כנראה שצפון קוריאה מתכוונת למה שהיא אומרת. מומחים אמנם מאמינים שהמדינה תיסוג מחלק משאיפותיה לבסוף, כפי שמדינות שהתחמשו לאחרונה בנשק גרעיני נוטות לעשות, אך חלק משאיפותיה, כמו קבלה עולמית, עשויות להיראות מעשיות יותר.

בניו יורק טיימס מסיברים כי המפתח להבנת התוכנית של צפון קוריאה יכול להיות טמון בהבנה של מדינה אסייאתית אחרת החמושה בנשק גרעיני: סין. בשנות ה-50, סין היתה מדינה מבודדת ומאוימת על ידי ארה"ב. בשנות ה-60 היא היתה כוח גרעיני עולה, ובשנות ה-70 כבר היתה חלק מקובל מהקהילה הבינלאומית. סין זכתה להכרה הזו בעזרת שימוש נכון ביריבות של ארה"ב וברית המועצות, לא על ידי נפנוף בכוחה הגרעיני. אך ייתכן שהייאוש של צפון קוריאה, כמו גם העיסוק האובססיבי בסין שנמשך כבר שנים בחצי האי הקוריאני, גרמו לקים ג'ונג־און להאמין שהליכה במסלול שחצבה סין יוביל לתוצאות דומות גם עבורה.

צפון קוריאה מציעה לארה"ב חילופי נציגים באופן קבוע. הניסיונות הללו, גם אם הם מבוטלים לעתים כ"לא משמעותיים" מזכירים את הגישה של סין לפני חמישים שנה, במה שכונה "דיפלומטיית פינג־פונג". כמו שכעת קשה לדמיין נשיא אמריקאי נוסע לפיונגיאנג ולוחץ את ידו של השליט, היה קשה באותה מידה לדמיין את הנשיא ניקסון נוסע לבייג'ינג בשנת 1972. "צפון קוריאה משחקת משחק ארוך טווח", מסביר עורך המגזין פולק, "קים יכול להישאר בשלטון לאורך עשורים. יש לו זמן".

החוקרים שעוסקים בצפון קוריאה הגיעו לשתי מסקנות: האסטרטגיה של צפון קוריאה צפויה להיכשל, והיא תמשיך לנסות בכל זאת. איומים גרעיניים מצליחים לסחוט ויתורים לעתים רחוקות, מסבירים חוקרים פוליטיים. האיומים הגרעיניים לא נראים ממשיים, הם מסבירים, ולכן הם נחלשים, ודווקא מחזקים את הסטטוס־קוו, בניגוד לרצונותיה של צפון קוריאה.

כך ישתלט צבא ארה"ב על מאגרי הגרעין של קוריאה הצפונית

במקביל, באתר Israel Defense מפרסמים היום כי הפנטגון פרסם מסמך חדש, שבו מפורט כיצד עשויה ארה"ב להשמיד את מאגרי הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית. המסמך מסביר את עקרונות הדוקטרינה האמריקנית בנושא "התמודדות משולבת עם נשק להשמדה המונית". ברקע, יש לציין, כי פיונגיאנג שיגרה טיל בליסטי בין יבשתי נוסף בסוף השבוע האחרון. בתגובה שני מטוסי קרב אמריקאיים ביצעו מטס מעל לדיקטטורה האסייתית.

מדובר במבצעים צבאיים של ציוותי לחימה בגודל של בריגדה, שחייבים להתמודד עם נשק גרעיני, כימי או ביולוגי. המסמך אינו מזכיר במפורש את קוריאה הצפונית, אולם רבות מההמלצות ישימות למקרה שמבנים גדולים של צבא אמריקני יחדרו לקוריאה הצפונית. בין אם מדובר בהפלתו ובהחלפתו של השלטון או בפעולת עונשין, ברור שהיחידות האמריקניות ייצרו מגע עם מרכזי ייצור, אחסון, הרכבה ושיגור של נשק להשמדה המונית.

האתר SCOUT WARRIOR כותב כי כנראה בהסתמך על הניסיון בעיראק, הקווים המנחים במסמך מכוונים למדינה שיש להניח שמוסדות השלטון בה מצויים בתהליך של התפרקות, אולם השלטון נחוש לשמור היטב על המאגרים של נשק להשמדה המונית (WMD). לכן ההתמודדות וקבלת ההחלטות יהיו בדרג האמריקני הגבוה ביותר.

המסמך מפרט 18 יכולות שונות שחייבות להיות זמינות למבצע כזה, כולל יכולות לטיהור מחומר גרעיני ומבצעי הסברה. יש דגש מיוחד על איסוף מודיעין לזיהוי מדויק של אתרי ה גרעין. התכנית כוללת לא רק השתלטות על האתר הגרעיני אלא גם סידורי שמירה ואבטחה מיוחדים, כדי למנוע ממישהו להסתלק עם מתקן גרעיני.

במסמך יש תיאור מדויק, עד לדרג של פלוגה ומחלקה, כיצד יש להתקדם לכיבוש אתר של נשק להשמדה המונית או למפעל ייצור והרכבה. למשל יש אזהרה כי רקטות 122 מ"מ יש לבדוק היטב ואם מגלים דליפה מגוף הרקטה, זה עלול להיות גז סארין. מסמך הפנטגון מסביר כי "משימתו העליונה של כוח לחימה יבשתי היא להביס ולהכניע את האויב ולהשמיד איום שעלול להיות נשק להשמדה המונית".

מתיחות עולמית: שני מפציצים אמריקניים טסו מעל קוריאה

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם לא …. שוא שקד שומר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו