בגדד: לא נשתף פעולה עם ארה"ב, עד להשבת הגזילה

ארכיון ספרים יהודיים נלקח מעיראק לארה"ב – לטענת העיראקים חלק מהספרים הועברו לישראל ללא רשות

משבר הספרים – משבר חמור פרץ השבוע בין משרד הפנים של עיראק לארה"ב, לאחר שארה"ב מסרבת להשיב ארכיון עתיקות יהודי שהוצא בעבר מבגדד ואשר בו בין השאר אלפי ספרי קודש יקרי ערך.

קרא עוד:

[postim]

בעבר הבטיחה ארה"ב להשיבו, אך לדברי משרד הפנים בבגדד, היא מתעלמת מהבטחתה פעם אחר פעם, ואינה מביעה נכונות להשיב את הגזילה. עוד טוענים בבגדד כי חלק מהספרים הובאו בעבר מארה"ב לישראל ללא רשותם.

המדובר באוצר ספרים המכיל אלפי ספרי הלכות, פירושים ותפילות ששימשו במשך מאות שנים את הקהילה היהודית בעיר. סדאם חוסיין אז סגן נשיא עיראק החרים את אוצר הספרים, שהחזיקה הקהילה היהודית בבית הכנסת הגדול, והעביר אותו למרתפי המודיעין.

האוסף מכיל כפי הידוע, כתבים על קלף, ספרים שהודפסו בבגדד, ורשה וונציה, ביניהם ספרים עתיקים שיצאו לאור לפני חמש מאות שנה, עשרות עותקים של ספר לימוד לילדים בעברית וערבית. הארכיון העתיק הוא חלק ממורשת הקהילה היהודית שהיתה מהעתיקות והגדולות בעולם.

ב2003 תקפו האמריקאים את מטה המודיעין והוא הוצף במים, במהלך סריקה במקום התגלו אלפי הספרים שניזוקו משיטפון של מים, והועברו לספריית הקונגרס בוושינגטון.

במהלך השנים ניסו ארגונים יהודים לשקם את הספרים, אך לא הצליחו לגייס את הסכום, שעמד על כשני מיליון דולר. לדברי כלי התקשורת המקומיים חלק מארכיון זה הגיע בסופו של דבר לישראל ונמצא בידי קהילת יוצאי עיראק באור יהודה.

כאמור בעקבות הטענות, הודיע השבוע משרד הפנים בבגדד כי הם משעים את כל המיזמים ושיתוף הפעולה בין בגדד לוושינגטון עד להחזרת הספרים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו