בתמונה: כורדים חוגגים עם דגלי ישראל. צילום: פלאש 90

בעקבות הלחץ הצבאי: הממשלה הכורדית הודיעה על הקפאת תוצאות משאל העם

לאחר שצבא עיראק כבש מספר ערים מרכזיות באוטונומיה הכורדית בצפון עיראק, הודיעה הממשלה הכורדית על הקפאת תוצאות משאל העם, בתמורה לעצירת הפעולות הצבאיות באזור ופתיחה במו"מ בין ארביל לבגדד

יותר מחודש לאחר שהכורדים בצפון עיראק תמכו בהמוניהם בהקמת מדינה עצמאית הודיעה היום הממשלה הכורדית כי היא מקפיאה את תוצאות משאל העם.

כזכור, מיד עם קבלת התוצאות הודיעו השלטונות כי פניהם למימוש התוצאות בשטח ולהקמת מדינה. אלא ששורה של פעולות צבאיות שנקטה עיראק בשטח האוטונומיה, במרכזן: כיבוש ערים מרכזיות האזור, הובילו את שלטונות כורדיסטאן לחשב מסלול מחדש.

בהודעה שפרסמה הממשלה הכרודית הבוקר (שעון ישראל) היא הודיעה על הקפאת תוצאות המשאל בתמורה לנסיגת הכוחות העיראקים משטח האוטונומיה. בנוסף דורשת הממשלה לפתוח במו"מ רציף עם הממשלה בבגדד.

דיווח: נתניהו מפציר במנהיגי העולם לסייע לכורדים בצפון עיראק

כזכור, בסוף השבוע שעבר דיווחנו כי בצל התבוסות הצבאיות שספגו הכורדים מצבא עיראק, תבוסות שבמסגרתן השתלט צבא עיראק על מספר ערים מרכזיות באוטונומיה הכורדית שבצפון המדינה, פנה ראש הממשלה למנהיגי העולם במטרה שיסייעו לכורדים בנשק ובאמצעים נוספים – כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

ע"פ הדיווח, ראש הממשלה נתניהו שוחח עם מנהיגי ארה"ב, רוסיה וגרמניה (טראמפ, פוטין ומרקל), והסביר להם כי האוטונומיה הכורדית בצפון עיראק היא "נקודה אסטרטגית חשובה עבור ישראל במערכה מול הציר השיעי" וכי "דריסת הרגל במקום – חשובה לנו מאוד". עוד על האינטרסים הישראלים באזור ראו בהרחבה כאן.

כזכור, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמביעה תמיכה רשמית בהקמת מדינה כורדית עצמאית. לפני למעלה מחודש פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה לפיה ישראל תומכת בהקמת מדינה כורדית עצמאית. "ישראל תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו", אמר נתניהו בהודעה. ראש הממשלה התבטא בעבר בזכות הכורדים לעצמאות – ביוני 2014 בנאום במכון למחקרי ביטחון לאומי אמר נתניהו כי הכורדים ראויים למדינה משלהם. פקידים ישראלים בכירים ציינו שדבריו של נתניהו משקפים את המדיניות הישראלית המוצהרת והרשמית בנושא.

שורה של בכירים ישראלים, בהם הנשיא המנוח שמעון פרס ושר הביטחון אביגדור ליברמן, התבטאו בשנים האחרונות גם הם בדבר זכות הכורדים לעצמאות. לפני כמה שבועות התבטאה בנושא שרת המשפטים, איילת שקד, בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה. "האינטרס של ישראל וארה"ב הוא שתקום מדינה כורדית, קודם כל בעיראק. הגיע הזמן שארה"ב תתמוך בדבר הזה", אמרה שקד.

ארדואן זועם על הכורדים: הנפת דגל ישראל לא תציל אתכם

מבחן הכסף: ההסבר הכלכלי להתנגדות לעצמאות הכורדים והקטלונים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו