המשבר מחריף: אזרחי סעודיה נקראו לצאת מיידית מלבנון

לאחר שמפלגתו של מנהיג לבנון טענה כי הוא מוחזק בסעודיה בניגוד לרצונו, שיחררה הממלכה הסעודית הודעה רשמית לפיה על אזרחי הממלכה שנמצאים בלבנון לעזוב את המדינה מהר ככל האפשר. אל-חרירי עצמו טען שאם יחזור ללבנון יתנקשו בו

המתיחות בין המדינות נמשכת: סעודיה הורתה הערב (חמישי) לאזרחיה השוהים בלבנון לעזוב באופן מיידי את המדינה. מוקדם יותר היום טענו בכירים במפלגתו של ראש ממשלת לבנון כי הוא מוחזק בסעודיה בניגוד לחוק. "בשל הנסיבות ברפובליקה הלבנונית, הממלכה מבקשת מאזרחיה המבקרים או הגרים במדינה לעזוב אותה מוקדם ככל האפשר", כך כתבה סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית.

כמה שעות לפני הקריאה הסעודית לאזרחיה מסר גורם ממשל לבנוני בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לבנון מאמינה שסעודיה מחזיקה את אל-חרירי בניגוד לרצונו. הגורם הוסיף שארצו פועלת עם מדינות זרות כדי להבטיח את שובו למדינה. "לבנון תבקש ממדינות זרות וממדינות ערביות להפעיל לחץ על סעודיה לשחרר את ראש הממשלה", אמר והוסיף כי אל-חרירי הוא עדיין ראש ממשלת לבנון. "החזקת אל-חרירי בריאד והגבלת חירותו הן מתקפה על הריבונות הלבנונית. הכבוד שלו הוא הכבוד שלנו. אנחנו נעבוד עם מדינות זרות להשיב אותו לביירות".

סעודיה ועוזריו של אל-חרירי הכחישו את הטענה שהוא מוחזק במעצר בית בסעודיה. עם זאת, אל-חרירי לא הוציא הצהרה כלשהי מטעמו שמכחישה את הדיווחים על הגבלת צעדיו. סעודיה טענה מצידה שחיזבאללה, שנתמך על ידי איראן, "חטף" את המערכת הפוליטית בלבנון.

אל-חרירי תקף בחריפות בנאום התפטרותו את איראן ואת שלוחתה הלבנונית חיזבאללה בשל ההתערבות הגסה שלהן בניהול ענייניה של ארצו. "איראן עוקפת את השלטון הלבנוני בניסיון לכפות מציאות בשטח", תקף אל-חרירי. "ידיה באזור ייגדעו". הוא הוסיף ואמר ש"לא נסכים שלבנון תהיה נקודת מוצא לאיום על ביטחון האזור. היכן שאיראן נמצאת יש מלחמות אחים וחורבן. היא רוצה להרוס את העולם הערבי, והרשע שהיא מפיצה יחזור אליה".

אל-חרירי גם טען בנאומו בסוף השבוע שהוא חושש שאם יחזור ללבנון יתנקשו בו. רשת "אל-ערבייה" הסעודית דיווחה כי כמה ימים לפני התפטרות אל-חרירי סוכל ניסיון התנקשות בו. לפי הדיווח ב"אל-ערבייה", ההתנקשות הייתה אמורה לצאת לפועל בביירות, לפני יציאתו של אל-חרירי מהמדינה.

"המתכננים שיבשו את התקשורת במגדלי הפיקוח בזמן ששיירתו של אל-חרירי עברה באזור נמל התעופה", אמרו גורמים לרשת הערבית. מנגנוני ביטחון הפנים בלבנון הכחישו את הדיווח: "מה שהופץ על כך שסיכלנו ניסיון התנקשות באל-חרירי לא פורסם מטעמנו ואין לנו נתונים על כך".

היום התבטא גם הנשיא האיראני רוחאני ותקף את בית המלוכה הסעודי שלדבריו מעורב באופן "חסר תקדים" במזרח התיכון. רוחאני אמר כי הסעודים התערבו באופן בוטה בלבנון והביאה בעצמה להתפטרותו המפתיעה של ראש הממשלה סעד אל-חרירי. "מדוע אתם עוינים את סוריה ועיראק? למה אתם מעורבים בענייני הממשל של לבנון? אם אתם מתמודדים עם בעיות פנימיות בסעודיה, יהיה לכם קשה לפתור אותן. רוצים להתעמת עם אחרים ולהתמודד עם כל מדינות האזור בגלל בעיה פנימית שלכם?".

תעלומת חרירי: לבנון מאשימה את סעודיה במעצר רה"מ שהתפטר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו