המחאה באיראן: 3,700 מפגינים נגד הממשלה נעצרו בשבועות האחרונים

ככה מדכאים מחאה: 3,700 בני אדם נעצרו לאחר שהשתתפו בהפגנות באיראן בשבועיים האחרונים. הנתון החדש גבוה בהרבה מהמספר הראשוני שניתן על ידי הרשויות האיראניות • חמינאי טען היום שישראל, ארה"ב וסעודיה עומדות מאחורי ההפגנות

3,700 בני אדם נעצרו לאחר שהשתתפו בהפגנות באיראן בשבועיים האחרונים, כך אמר היום (שלישי) מחוקק איראני. באתר הפרלמנט האיראני צוטט מחמוד זגידי, שאמר כי זרועות שונים של כוחות הביטחון והמודיעין היו מעורבים במעצר המפגינים, ולכן היה קשה לאמוד את מספר העצורים המדויק לאורך ימי המחאה. הנתון החדש גבוה בהרבה מהמספר הראשוני שניתן על ידי הרשויות האיראניות.

שר הפנים האיראני טען השבוע כי לא יותר מ-42 אלף בני אדם השתתפו בהפגנות ברחבי המדינה בשבועות האחרונים. על פי נתוני הממשלה, 10% מהמפגינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון. על פי הרשויות, ההפגנות נגד הממשלה דועכות ואילו הפגנות תמיכה רבות נערכו בימים האחרונים ברחבי המדינה.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר היום כי מאחורי המחאה העממית עומדים שלושה גורמים: הראשון הוא המזימה בין ישראל לארה"ב, שהובילה את ההפגנות מהערים הקטנות לערים המרכזיות, השני הוא סעודיה, שמימנה את המזימה, והשלישי הוא ארגון הטרור האיראני מוג'אהדין ח'לק שהיו עושי דברם בשטח. על פי דיווח של עיתונאי איראני, חמינאי טען כי המחאה לגיטימית, אך צריכה להתנתק מאלימות ו-וונדליזם. רויטרס ציטטו את דבריו אך טענו כי לא ציטט את ישראל – אלא את בריטניה – כשמנה את האחראים למהומות.

על פי התובע הכללי של טהראן, המטרה היא לשחרר את מרבית העצורים. "מגמת השחרור תימשך", פרט למקרים שבהם מעורבים ראשי המפגינים וחוליגנים, אמר עבאס ג'אפארי דולאטבאדי בתחילת השבוע. "אנחנו לא רוצים שזכויות אדם יופרו משום שלאנשים היתה ביקורת", אמר דוברו של עלי לריג'אני, יו"ר הפרלמנט, לתקשורת האיראנית. עם זאת הוא הזהיר שלא תהיה כל אהדה למעוררי מהומות.

האיראנים יצאו בחודש שעבר בהמוניהם לרחובות כדי להביע את זעמם על שיעור האבטלה הגבוה ועל השחיתות הציבורית. הייתה זו המחאה הגדולה ביותר שנראתה ברפובליקה האסלאמית מאז הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות ב-2009. בחלק מהפגנות המחאה קראו המוחים להפיל את הממשלה.

חלק מהעצורים בהפגנות, במהלכן נהרגו לפחות 21 בני אדם, נכלאו בכלא אווין הידוע לשמצה. לא ברור כמה מהם שוחררו, אך ככל הנראה חלק ניכר מהמפגינים טרם שוחררו מהכלא. קרובי משפחה של העצורים, וכן פעילים פוליטים, עמדו מחוץ לכלא בציפייה. "חייבים לשחרר את האסירים הפוליטים", הם צעקו. הם הביאו אוהלים לישון בהם, ואספקת עצים למדורה.

לפני כמה ימים טען המשטר האיראני שהמחאה דוכאה. במקביל, תומכי הממשלה יצאו להפגין ברחבי המדינה בעד השלטונות ונגד המחאה. ארה"ב וישראל הביעו את תמיכתם במוחים האיראנים, אולם הכחישו את טענת הרשויות באיראן שלפיהן הן עודדו את ההפגנות.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סוף סוף מעדכנים על אירן! תודה באמת…
אבל למה לא מביאים סרטונים וכאלה.
ובכלל איפה ארי שיצטרף לחמינאי ורוחאני ודומיהם ויטען שבכלל הכל זה ביבי. 'הון להפלת שלטון' וסיסמאות דומות. הון מסעודיה להפלת שלטון אירן בהובלת… ביבי כמובן!
ובנימה אישית ארי! שמאל זה מגעיל. שמאל זה הצורה המכובדת – במבט שיטחי – לקבל תשומת לב. שמאל זה להכריח את עצמך לחשוב בצורה עקומה. עיין ערך אהוד ברק שמגיב בצורה נלעגת ומבוזה לטענות רציניות ועניניות שמועלות ע"י ביבי.
לא בכדי נזרק השמאל מהשלטון לכל הרוחות. ולא בכדי נזרק היצור המגוח והפתטי הזה מהשלטון לכל הרוחות תוך קבלת תואר רה"מ הכושל ביותר שידעה ישראל. (זה העיטור שהפך אותו להיות החייל המעוטר ביותר מאז קום המדינה:) זה – ורק זה – בצחוק). ולהזכירך האיש קיבל לאחרונה בסקר שבא לבחון מיהו רה"מ ה'יותר ישראלי' שהציבור זוכר – תחזיק חזק – ציון של 0% ציון נדיר בסקרים בכלל. אז כדאי שתפסיק עכ"פ להתבטא בצורה שמאלנית. תודה.

בר בצק, התחלת לתפוח לנו פה, לא רע!
אבל עיין טוב במסרים של ארי ותראה את העוקץ, אתה מה לעשות נפלת בפח!

הכל בגלל החקירות והשחיתות של ביבי.
אם הוא לא היה כל כך נחקר ומושחת
אירן לא היתה נשלטת בידי חמינאי ורוחאני
וההמונים לא היו צריכים להפגין
ומי יודע כמה סיגרים ושמפניות זורמים מביבי לחמינאי ומחמינאי לביבי
והריח ברור: "הון ושלטון".

ל'לא ארי'. לא נפלתי בשום פח.
אי אפשר לטעון שאתה כותב בציניות – אם לזה התכוונת – בזמן שאף אחד לא מכיר אותך, ואתה מצידך אף פעם לא אומר: סתם, סתם צחקתי…
וכלומר: אם ארי היה כותב בסוף כל קטע: 'אני מתכוון להראות עד כמה השמאלנים טוענים בלי קשר' – ניחא. אבל הוא לא כותב את זה, אז כנראה שהוא מתכוון למה שהוא טוען.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו