אחרי המתקפה הכימית בסוריה; האם טראמפ יתקוף?

דיווחים בסוריה כי צבא רוסיה מעלה כוננות בסוריה מחשש לתקיפה אמריקנית. בתוך כך, הערב דווח כי ראש הממשלה לא הצליח לשנות את דעתו של הנשיא האמריקני בנוגע להוצאת הכוחות מסוריה

כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה הסורית דיווחו היום (ראשון) כי כוחות של צבא רוסיה המוצבים בסוריה העלו את הכוננות מחשש לתקיפה אמריקנית – בתגובה להתקפה הכימית על דומא שבה נהרגו 150 בני אדם. לפי הדיווחים, הכוננות הועלתה בבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים שבמערב המדינה. גורמי אופוזיציה טוענים כי הצבא הרוסי אף פרס את מערכת הטילים אס-400, ליירוט מטוסים וטילים. כמו כן, לפי דיפלומטים בישראל ובאו"ם, רוסיה מבקשת פגישה של מועצת הביטחון בשל "איומים לשלום ולביטחון".

פרדריק פלייטגן, שליח סי-אן-אן לסוריה, אמר בשיחה עם 'כאן חדשות' כי מקורות באופוזיציה אומרים כי מניין ההרוגים מהגז הרעיל שפוזר עוד עלול לעלות. "אין לנו שום דרך לוודא אמיתותו של המידע הזה וגם לא של התמונות שמגיעות מדומא, אבל אפשר לראות אנשים רבים שבהחלט סובלים" אמר. "הכל כאוטי מאוד וילדים רבים סובלים מבעיות נשימה".

האופוזיציה בסוריה מדווחת כי 150 אנשים נהרגו ו-500 נפצעו אמש בתקיפה בעיר דומא שבסוריה. קבוצת המורדים ג'יש אל-אסלאם האשימה את משטר אסד בכך שהשתמש בחומרים כימיים והביא בין היתר גם למותם של אזרחים רבים. ארגון לזכויות אדם סורי דיווח כי נמצאו סימנים של חומרים כימיים לפחות על 35 בני אדם שנהרגו, ובהם חמישה ילדים. 70 תושבים סבלו מקשיי נשימה.

ברוסיה ממשיכים את הקו העקבי שלהם והצטרפו להכחשות התקיפות של משטר אסד בדבר אחריות להתקפה הכימית. לדברי הרוסים, משטר אסד לא אחראי לתקיפה הכימית, כפי שלא היה אחראי לתקיפות קודמות. גורמים רוסים אמרו לכאן חדשות כי מאשימים את נשיא סוריה במעשה כדי להצדיק תקיפה של "גורמים זרים" נגד המשטר. בישראל שומרים על שתיקה בנושא: ממשרד החוץ או מלשכת ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה להתפקה הכימית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף מוקדם יותר את רוסיה ואיראן ואמר כי "הגישה לאזור בו התרחשה התקיפה נחסם על ידי הצבא הסורי. הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן תומכות בחיה אסד. יש מחיר יקר לשלם", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

מועצת הביטחון של האו"ם תדון מחר (שני) בתקיפת הנשק הכימי בסוריה. הדיון יתקיים לבקשת ארה"ב ומדינות נוספות החברות במועצה.

בתוך כך הערב דווח כי שיחת הטלפון שהתקיימה בין ראש הממשלה נתניהו לבין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביום שלישי שעבר נכשלה. על פי הדיווח, נתניהו לא הצליח להשפיע על טראמפ לשנות את עמדתו בנוגע להוצאת הכוחות האמריקנים מסוריה.

גורם הישראלי אמר ל'חדשות 10' כי נתניהו הוא זה שיזם את השיחה, ויועציו ביקשו מהבית הלבן לקיים אותה בדחיפות, על רקע ישיבה שקיים טראמפ עם בכירי ממשלו באותו יום על סוגיית נסיגת הכוחות האמריקנים בסוריה. הגורם הישראלי הוסיף כי השיחה התקיימה לבסוף אבל מאוחר מדי וטראמפ הבהיר כי הוא כבר קיבל את החלטה והוצאת הכוחות היא רק עניין של זמן. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות AP אף היא על כך שהשיחה בין השניים הייתה מתוחה.

ההודעות הרשמיות ששני הצדדים פרסמו לגבי השיחה לא חשפו את המחלוקות בין ישראל לארה"ב בנוגע למדיניות העתידית בסוריה. בהודעה שפרסם הבית הלבן נמסר כי טראמפ הביע מחויבות לשמור על ביטחון ישראל וכי הנשיא וראש הממשלה סיכמו להמשיך בתיאום בין המדינות לבלימת החתרנות האיראנית באיזור. מלשכת ראש הממשלה הופצה הודעה בנוסח דומה.

במשרד ראש הממשלה, במשרד החוץ ובמערכת הביטחון יש תסכול רב מהמדיניות האמריקנית כלפי סוריה. בכירים במערכת הביטחון אמרו כי המיקוד של הממשל האמריקני הוא במלחמה בדאע"ש בלבד ונראה שאין לו שום כוונה או רצון להפעלת כוח נגד איראן או שלוחותיה בסוריה. "האמריקנים יתמכו במה שנעשה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, אבל בפועל אנחנו לבד", אומרים בכירים במערכת הביטחון.

גורם בלשכת ראש הממשלה סירב להתייחס לתכני השיחה בין טראמפ לנתניהו ומסר בתגובה: "מדובר בפרשנות של מי שלא הבין את טיב השיח בין נתניהו לטראמפ ואת טיב היחסים ביניהם".

אך ייתכן, כאמור שלבינתיים טראמפ ישנה את דעתו בעניין השגת הכוחות מסוריה לאחר המתקפה הכימית בסוריה של אסד על אזרחיו. כזכור לפני כשנה תקף צבא ארצות הברית את סוריה לאחר שימוש בנשק כימי והשמיד טייסת קרב סורית באמצעות 59 טילי טומהוק שנורו מספינת מלחמה אמריקאית.

טראמפ על התקיפה הכימית בסוריה: פוטין ואיראן תומכות ב"אסד החיה"

"החובה המוסרית להפסיק הטבח בסוריה – לא פחותה מהחובה להשמיד את הכור"

בצל הזוועה בדומא: טראמפ יחזור בו מהכוונה לסגת מסוריה?

זוועה בסוריה: 150 הרוגים במתקפה כימית של אסד ליד דמשק

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו