צילומים: הבית הלבן, קמפיין ביידן

יש עדיין סיכוי לטראמפ? הקול היהודי משפיע? ביידן רע לישראל? • כל התשובות

עורך חדשות החוץ ב'קול חי' שלמה ריזל עונה על עשר השאלות הבוערות בקרב על הבית הלבן. מעריך: "בדרך הטבע יש לטראמפ סיכוי, ביידן כבר לא יכול לעצור את הדימום". מזהיר: "קמילה האריס עשויה להפוך לנשיאה עם 'כוורת' של השמאל קיצוני". וגם: ההימור שלו

הכתב המדיני ועורך חדשות החוץ ברדיו קול חי, שלמה ריזל, עוקב בשנתיים האחרונות אחר מערכת הבחירות הסוערת בארצות הבירית. בליל הבחירות הוא יגיש בקול חי את משדר הבחירות המיוחד בין 2:00 ל-5:00 לפנות בוקר. ביקשנו ממנו לענות על עשר השאלות הבוערות על המערכה הדרמטית והוא סיפק לנו את תמונת המצב העדכנית בקרב על הבית הלבן. וגם: ההימור שלו, בסוף.

1. יש לטראמפ סיכוי לנצח או שזה אבוד?

ההיסטוריה העשירה של הבחירות בארץ ובחו"ל מלמדת אותנו שתמיד יש סיכוי. בדרך הטבע יש לטראמפ סיכוי ואם נרצה לשים את האצבע על הנקודה בה כדור ההצלחה של ביידן נעצר והחל להתגלגל לאחור, הרי שזה קרה בעימות השני ביניהם. טראמפ היה נשיאותי וממלכתי. היכה היכן שצריך וגרם לביידן לאבד משיווי משקלו. המשפט של ביידן לפיו יוציא את הנפט מארה"ב, בדגש על הפנסליבניה, היתה "המכה בפטיש". באותה אמירה הוא הפסיד מאות אלפי קולות במדינות המפתח.

2. מה צריך לקרות כדי שטראמפ ינצח?

להמשיך לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב: מסרים קצרים וקולעים. מצד אחד על האמריקה הנפלאה שהוא יצור, מהצד השני על המסוכנות של ביידן וחבורתו מהשמאל הקיצוני, ובמקביל להמשיך בעוד ועוד עצרות ענק בלי הפסקה במדינות המפתח. בישראל לא עושים רבע ממה שהוא בגופו עושה מבחינת עבודת שטח. אם אגדיר זאת במשפט אחד: נראה שטראמפ ביצע "פריצה" מוצלחת בקו הבצור של ביידן ומאיים למוטט את החומה שבנה בעמל ויזע.

3. מה צריך לקרות כדי שביידן ינצח?

להערכתי ביידן כבר לא יכול לעצור את הדימום שהזכרתי לעיל. זה מאוחר מידי, אלא אם יסחוב המונים ביום הבחירות עצמו וזה משהו שלא מאפיין את בוחריו שמעדיפים לנהור בהצבעות המוקדמות.

ביידן היה על הגל ובצורה יפה, אבל בסוף הגל מתנפץ. בעיניים ישראליות הייתי משווה זאת למשה פייגלין. הוא נישא על גל הערכה עצום, אבל הגל נמשך מידי זמן ובסוף התנפץ. אם הגל של שניהם היה מתחיל להתרומם שבועיים לפני הבחירות, הם היו מגיעים למועד הבחירות על הגל. מנגד, טראמפ עלה כעת על הגל ואין מה שיעצור אותו.

4. אנחנו יודעים שרוב הציבור היהודי בארצות הברית מצביע לביידן, מה קורה אצל החרדים?

רוב הציבור האורתודוכסי, ולא רק החרדים, אלא גם 'יאנג ישראל' – סטייל כיפות סרוגות אצלנו – מצביעים לטראמפ. ההצבעה אליו גבוהה יותר מאשר בסבב הקודם ואולי אף יותר מכל נשיא רפובליקני בעבר. הסיבה? הוא מגיע עם קבלות וזה משהו שלא ניתן לקחת ממנו.

לא רק באהבתו לישראל ודאגתו לבטחונה וכו', אלא גם בהדרת הרפורמים מהבית הלבן. כמות החרדים שהיתה במדשאות הבית הלבן בחתימת ההסכם עם האמירויות היא משהו חסר תקדים. בל נשכח גם את החנינה שהעניק לר' שלום רובשקין, כדי שנבין שמדובר במשיהו שהקהילה החרדית רואה בו פרטנר מושלם.

5. לקול היהודי יש בכלל השפעה בבחירות בארצות הברית?

נהוג לחשוב שלא כי רוב היהודים גרים בניו יורק, אבל בהחלט כן. בפלורידה מתגוררים מאות אלפי יהודים ויש בכוחם להכריע את הבחירות במדינה הכל-כך חשובה הזו לכאן או לכאן. גם בפנסילבניה גרים עשרות אלפי יהודים, ובבחירות הקודמות טראמפ ניצח בה בגלל כמה אלפי קולות בלבד.

6. אנחנו שומעים שייתכן שלא נדע במוצאי הבחירות מי ניצח, עד מתי זה יכול להיסחב?

מקווה מאוד שלא נגיע לזה, אבל זה עלול להימשך גם חודשים במקרה הגרוע ביותר. במקרה כזה, סביר להניח שנראה מיני מלחמת אזרחים בארה"ב: קרבות רחוב, התפרעויות ומעשי ביזה ונקמה רחבים בין שתי המחנות. נקווה מאוד שלא נגיע למצב כזה. במקרה שהדבר יגרר חודשים הוא יוכרע במערכת המשפטית והפוליטית. בפלורידה זה עתיד להגיע לפתחו של בית הנבחרים המקומי שבו לטראמפ יש רוב.

7. באיזה מצב יכול להיות לבית המשפט העליון על מי יהיה הנשיא הבא?

בכנות, לא ברור. יש כל כך הרבה תרחישים שאינני יודע.

8. לדעתך ביידן רע לישראל, או שזה תיאור מוגזם?

לצערי כן. הוא אמנם מהאסכולה הישנה של הדמוקרטים שלא רואה בקיומה של ישראל פשע, אבל הוא אוהב את ישראל שמתנהגת לפי ראות עיניו. ישראל שמוותרת על עקרונותיה לטובת שלום העולם. ביידן סובל מבעיות קוגנטיביות. החשש הוא שתקופה לאחר שהוא יעלה לשלטון, ימצא המועמד הדמוקרטי כלא כשיר לנהל את ענייניה של ארה"ב ואת מקומו תתפוס סגניתו קמילה האריס שתגיע עם 'כוורת' משלה שמורכבת מאנשי השמאל קיצוני, הזוי, סהרורי ומסוכן שהפכו להיות הקול החזק במפלגתו.

האגף השמאלי, הפרוגרסיבי, של המפלגה הדמוקרטית התחזק בשנים האחרונות וגדל לממדים חסרי תקדים, והאגף הזה רוצה ליצור אמריקה חדש, קומוניסטית. הוא רוצה אזרוח מיליוני מבריחי גבול ממדינות דרום אמריקה, הכנסת מיליוני פליטים מאזורי העימות (מטבע הדברים, בעיקר ערבים ומוסלמים), מתן דגש למיעוטים, התנגדות למשטרה ועוד.

שליטה של אותם קיצוניים תרע מאוד את מצבה של ישראל בארה"ב ובעולם, ותגרום גם ליהודי ארה"ב למצוא את עצמם בסיטואציה חדשה, מסוכנת ולא מוכרת.

הסכנה הנוספת נעוצה ב"פרטנרים לשלום" שלנו ברמאללה ובעזה. בו ברגע שבבית הלבן ישדרגו בחזרה את מעמדו של אבו-מאזן והרשות הפלסטינית, האזור כולו יתדרדר לעמקי פי פחת. הפלסטינים ירגישו שמעמדם האהוד חזר להם ומשם הדרך קצרה לעימותים בשלל נושאים.

ביידן יכול להחליט על החזרת כספי הסיוע לרשות הפלסטינית שאותם הפסיק טראמפ, על החזרת הקונסוליה הפלסטינית לוושינגטון שאותה סגר טראמפ וגם על לחץ גובר והולך על הישראלים לצאת בשורה של וויתורים ובכללם הקפאת יישובים ופינוי מאחזים.

הנושא האחרון והחשוב מכולם הוא הנושא האיראני. אם יש דבר אחד שהאייתולות שמנהיגות את איראן נושאות תיפלה למענו חמש פעמים ביום, הרי שזה ניצחונו של ביידן. איראן נמצאת כיום "על הקרשים" בגלל טראמפ וביידן יכול להפוך זאת ברגע אחד.

9. יש סיבה לחשוש שטראמפ בקדנציה שניה יהיה פחות טוב לישראל?

כן ולא. מצד אחד הוא משוחרר מהעול של בחירות נוספות ולכן יכול להיות בוטה יותר ביחסו לשונאי ישראל, מאידך אם ירצה לזכות בפרס נובל לשלום הוא יצטרך להזדהות יותר עם המיינסטרים שלא אהב את צעדיו החד צדדיים כלפ ישראל.

10. הימור שלך?

טראמפ. בגלל האמור בשלשת התשובות הראשונות.

אגב, בהקשר זה, הרב מאיר טורנהיים מלוד, המכונה "חוזה הבחירות" טוען שטראמפ ינצח, על בסיס מה שהוא מצא בפסוקים של הפרשה ביום הבחירות. הרב טורנהיים הוא שכן שלי, ואני עוקב אחרי הדברים שלו בעניין רב בכל מערכת בחירות. הוא תמיד צדק.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טורנהיים לא תמיד צודק. בבחירות להסתדרות הימר על המועמדת של ש"ס וטעה. אמר אחר כך שגנבו את הבחירות… נו באמת. אולי גם כאן יגנבו? אתה אמור להיות מעודכן כולל הגנבות. אחרת אין לדבר סוף.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו