אסון מירון, הבחירות בארה"ב והחיסון הישראלי: הכתבות של תשפ"א

'חדשות JDN' חוזר אל אירועי השנה עם עשרת הכתבות הנצפות ביותר על ידיכם, גולשי האתר • סיקור נרחב של הבחירות בארה"ב, אלימות משטרתית, חיסול המדען האיראני הבכיר, והתגלית המרעישה הגרא"מ שך והרבי מליובאוויטש

השנה האחרונה הייתה דרמטית במיוחד, בטח כשמנסים לסכם אותה מהזווית החדשותית. אסון מירון שקיפח את חייהם של 45 יהודים קדושים, מבצע צבאי בעזה, בחירות וחילופי שלטון בישראל ובארצות הברית, אלה רק חלק מהאירועים המשמעותיים שהתרחשו השנה וללא ספק ייכנסו לדפי ההיסטוריה.

מדד עניין הציבור באירועים שמתרחשים סביבנו מרתק במיוחד, ועוד יותר, מעניינת הבחירה של עשרות אלפי הגולשים היקרים של 'חדשות JDN' לאיזו כתבות להיכנס. למעשה, אין מדד יותר טוב לדעת מה מעניין את הסובבים אותנו אם לא מה שהם משקיעים עליו זמן קריאה.

בסיומה של השנה אנו מציגים לכם את 10 הכתבות הנקראות ביותר בשנה האחרונה.

שלא במפתיע, את המקום הראשון תופס האסון במירון, אולם מתוך מאות הכתבות שעלו באתר מאז האסון, הכתבה הנקראת ביותר, היא גם הכואבת ביותר – הכתבה שדיווחה על שמות 45 ההרוגים ב'אסון מירון' לאחר שהסתיימו מלאכת זיהוי הקורבנות.

הכתבה פורסמה מיד לאחר שפורסמו שמות כל ההרוגים מהאסון וממדי הטרגדיה בהר מירון התבהרו. "הלב מסרב להאמין על 45 אנשים בשיא פריחתם שקפחו את חייהם באסון כה דרמטי וחסר תקדים", תיאר כתבנו יעקב מלמד.

הסתיימה מלאכת זיהוי הקורבנות: אלה שמות 45 ההרוגים ב'אסון מירון'

ההפתעה מגיעה דווקא במקום השני אליו הגיעה הכתבה המסקרת את תוצאות הבחירות הדרמטיות בארצות הברית. כזכור, רק יומיים אחרי סגירת הקלפיות התבהרה התמונה באופן סופי חלוקת האלקטורים שהביאה לניצחונו של ג'ו ביידן על הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

הכתבה סיקרה את תוצאות הבחירות מסגירת הקלפיות, כאשר התמונה השתנתה מספר פעמים במשך הימים שלאחר הבחירות ודיווחיה הסתיימו עם כניסת השבת. למעשה, עצם הדרמה שארכה מספר ימים מסבירה את המקום הגבוהה שהכתבה הגיעה אליו, כאשר הקוראים חזרו שוב ושוב לכתבה המתעדכנת כדי לברר האם התוצאות מתבהרות.

מתקרב לניצחון: ביידן עקף את טראמפ בספירת הקולות בפנסילבניה המכריעה

הכתבה השלישית ברשימה מזכירה לנו את הימים בהם תקנות הקורונה היו נוקשות והביאו למתח רב, במיוחד בין הציבור החרדי למשטרה שאכפה את התקנות בעוצמה רבה באזורים חרדים. המקרה הבולט ביותר הייתה החתונה שערכה משפחה חרדית בחצר בית בגבעת זאב.

כוחות משטרה ומג"ב רבים פרצו לבית בו נערכה החתונה ותיעודים קשים לצפייה יצאו מהאירוע לאחר שהשוטרים נהגו באלימות קשה כלפי משפחת הכלה. המשטרה טענה כי "חלק מהנוכחים הפריעו לשוטרים בביצוע תפקידם".

מעשי השוטרים הביאו לתוצאה קשה, כאשר ערב החתונה של המשפחה החרדית הסתיים כשאח הכלה נעצר ואבי הכלה נפצע ופונה לקבלת טיפול רפואי. בתיעוד נשמעים בכי וצעקות בזמן האירוע, אחד האורחים נפצע ומדמם בפניו וגבר מבוגר נראה שרוע על הקרקע, זאת בזמן שבני המשפחה וילדות קטנות צורחים בהיסטריה. "תראו מה עשיתם לו", נשמעים הנוכחים קוראים לעבר הכוחות.

בתיעוד נוסף נראה גבר שנעצר כשהוא אזוק, פצוע, פניו מלאות בדם ושוטרים מצמידים אותו לרצפה. לאחר מכן הוא הובל אל מחוץ לבית, כשברקע נשמעו צעקות ובכי ואחד המשתתפים קרא לעבר הכוחות: "איזה אגרופים הוא הביא לו, אין לכם אלוקים, אתם משוגעים". בסרטונים נראה אדם נוסף כשהוא שרוע על הקרקע בחצר הבית. מסביבו עומדים לוחמי מג"ב, וקרוביו שבודקים לשלומו.

בריונות משטרתית: עצורים ופצועים ב'פשיטה' על חתונה חרדית בגבעת זאב

גם את המקום הרביעי תופס האסון הגדול ביותר בהיסטוריה החרדית מאז קום המדינה. מדובר בכתבה שעלתה ב'חדשות JDN' במטרה לאתר נעדרים בשעות הראשונות שאחרי אסון מירון.

בכתבה התעדכנו כל העת שמות של נעדרים במירון כשהגולשים הרבים התבקשו לדווח אם ראו את אחד מהם לאחר האסון. משפחות רבות מודאגות וחוששות לשלומם של יקיריהם פנו בבקשה לפרסם את תמונותיהם של הנעדרים.

לצערנו, חלק גדול מהשמות והתמונות שהופיעו בכתבה זאת הועברו בהמשך אותו היום הנורא לכתבה שסיקרה את שמות הנפטרים. הכתבה הסתיימה במילים: "כל הנעדרים זוהו".

בהלה בקרב משפחות רבות: אלו הם הנעדרים במירון – ראיתם? דווחו למשפחות

הכתבה החמישית במספר הכניסות אליה מגיעה מחיסול מדען הגרעין הבכיר האיראני, ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, הכתבה ביקשה לתאר לגולשים כיצד התרחש המבצע הדרמטי, "ראש תכנית הגרעין האיראנית נסע ברכבו בשדרות ח'ומיני בכביש המהיר ממזרח לטהרן, אז אירע פיצוץ שעצר את מכוניתו, ולאחר מכן התקרבו מספר חמושים רעולי פנים וירו בו מספר כדורים בראשו ונמלטו", תואר בפתח הכתבה.

הכתבה התבססה על דיווחים בכלי התקשורת באיראן שפרסמו פרטים מהחיסול הדרמטי של מדען הגרעין הבכיר, מי שתואר כ"אבי" תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.

על פי כלי התקשורת האיראניים, חומרי הנפץ הוטמנו מתחת לערימת עצים שהיו על כלי רכב מסחרי ישן בעיירה אבסרד, הסמוכה לטהראן, שמשמשת אתר נופש לאליטה האיראנית. הפיצוץ הוביל לעצירת מכונית הניסאן של פח'ריזאדה, ובסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי לפחות חמישה חמושים ריססו את כלי הרכב. הוא פונה לבית חולים במסוק, אך שם קבעו הרפואים את מותו.

בכתבה הובאו פרטים נוספים על המבצע ואף תיעוד איראני מזירת ההתנקשות.

חומר נפץ בצד הכביש וקרב יריות עם שומרי הראש: כך חוסל המדען האיראני הבכיר

כתבה נוספת שפורסמה שעות בודדות לאחר אסון מירון הגיעה לעשרת הכתבות הנקראות השנה והגיע למקום השישי. בכתבה תואר, (אז לפי הגרסה הראשונית) כיצד התרחש האסון הנורא. למעשה, הכתבה הסבירה כיצד הגיע מצב שההמון נדחק בשביל הצר והתבססה על התיעודים והדיווחים שזרמו מהשטח.

"האסון התרחש כאשר במתחם תולדות אהרן בשעת ההדלקה החל להיווצר עומס כבד בשל רבבות המשתתפים, בשל כך החלו עשרות אלפים לעשות את דרכם לכיוון היציאה ממתחם החסידות. אך שם הם נחסמו על ידי שוטרים שככל הנראה לא הבינו את גודל האסון, ההמון שהמשיך לזרום מחץ אותם", תואר בפתח הכתבה.

גם הגרסה המקובלת יותר היום הובאה בכתבה: "מחקירה ראשונית ומעדויות של אלו שנכחו באזור האסון עולה כי חלק מהחוגגים החליקו בירידה היוצאת ממתחם תולדות אהרן, נפלו אחד על השני ומחצו את הנפגעים הרבים שנחסמו על ידי שוטרים שככל הנראה לא הבינו את גודל האסון שמתרחש מאחורה. צעקות וקריאות עזרה נרשמו במקום אך כבר היה מאוחר מדי".

המונים נהרו לעבר היציאה – המשטרה בלמה אותם • כך התרחש האסון

אל המקום השביעי הגיעה התגלית המרעישה שחשפנו ב'חדשות JDN' לקראת יום פטירתו של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל על שאלה עמוקה בקבלה, שלא ידעו עליה תשובה. כשהגרא"מ שך הורה לשאול את כ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש "רק האדמו"ר מליובאוויטש יכול לענות על השאלה הזאת". הסיפור המלא וצילום המכתב של הרבי מליובאוויטש.

תגלית מרעישה: הגרא"מ שך הציע לשאול את הרבי מליובאוויטש בנושא עמוק בקבלה

במקום השמיני מתייצב אחר כבוד סקירתו הרשימה של כתב התחבורה שמעון גליק שסיפק הצצה מיוחדת לתחנה המרכזית החרדית של ירושלים שהולכת וניבנת בימים אלו. "מבנה מסוף הנוסעים יכלול חניה תת-קרקעית ואולם נוסעים בשטח כולל של 2,000 מ"ר ועוד מבנה מנהלה בשטח 800 מ"ר. כמו כן, יוקם חניון אוטובוסים שישתרע על פני 20 דונם ובו כ-215 חניות לאוטובוסים", סופר בכתבה.

החלק הראשון של הפרויקט כבר פעיל והוא חניון אוטובוסים עם עמדות טעינה המשמש את צי האוטובוסים החשמליים העירוניים, כל לילה הם חונים שם ומטעינים את עצמם בכוחות ליום המחרת. החלק המרכזי של הפרויקט נמצא בביצוע מסיבי בימים אלו בביצוע של חברת הבניה והתשתיות דניה סיבוס, עלות הפרויקט תעמוד על כ-212 מיליון שקל, ועל פי הצפי בנייתו תושלם בתוך כשנתיים.

תיעוד מיוחד – כך תראה התחנה המרכזית החרדית של ירושלים

ואם מדברים על קורונה, וכמובן שמדברים על הקורונה, אז מדברים על חיסונים. במהלך השנה עוד הייתה תקווה שישראל אולי תהיה מחלוצות החיסון נגד הנגיף, מה שהתברר כיום כלא ממש, אבל אז כל עם ישראל עקב במתח אחרי המחסנים הראשונים בניסוי הישראלי, כולל מי שהיו אז ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי.

בכתבה שהגיעה למקום התשיעי השנה מסופר על הראל שגב, הישראלי הראשון שקיבל מנת ניסוי של החיסון. "עם התפרצות הקורונה בעולם ביקשתי מהמכון הביולוגי להניע קדימה את האפשרות של ייצור חיסון ישראלי, חיסון של מדינת ישראל, כדי לחסן את אזרחי ישראל מבעיית הקורונה", אמר אז נתניהו.

"מרגיש טוב?"; רה"מ וגנץ נפגשו עם הישראלי שקיבל את החיסון • צפו

וגם במקום העשירי אנחנו מוצאים כתבה על אסון מירון. סיפורם של משפחת לוי, שאיבדה את בנם הבחור הצעיר, בן 14 בלבד, משה לוי. במשפחה תלו בכניסה לביתם בעת ניחום האבלים מודעה בכתב יד של אחד מבני המשפחה, ובו סיפור מפעים על כך שההרוג הגיע בחלום אל אחיו.

"לציבור המנחמים, אח של הנפטר מספר כי הנפטר בא אליו בחלום במוצאי שבת קודש וביקש שיאמרו לע"נ מזמור תהילה לדוד (אשרי) ג"פ ביום חוץ מהנאמר בתפילה כמה שיותר אנשים כך לשונו".

לעילוי נשמתו של הבחור משה בן מלכה פרידה, ביקשנו מציבור הגולשים להגיד מזמור תהילים זה 3 פעמים, ואכן נעניתם בהמוניכם.

הנער שנהרג במירון הגיע בחלום אל אחיו; זה מה שהוא ביקש ממנו

"תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ, תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו