דובר צה"ל

לראשונה: צה"ל תקף מנהרה תת-ימית של קומנדו חמאס • צפו

שבוע לאחר תקיפות צה"ל ברצועת עזה מתפרסם היום לראשונה תיעוד תקיפת מוצב צבאי של הכוח הימי המיוחד של חמאס בצפון הרצועה. בישראל מעריכים כי בעימות הבא עלולים לוחמי הקומנדו של הארגון לתקוף את תחנת הכוח באשקלון או יישוב ישראלי

שבוע לאחר תקיפות צה"ל ברצועת עזה מתפרסם היום לראשונה תיעוד תקיפת מוצב צבאי של הכוח הימי המיוחד של חמאס בצפון הרצועה. במסגרת התקיפה, שבוצעה בבוקר יום ראשון שעבר, נוטרלה מנהרת טרור ייחודית המאפשרת יציאה חשאית מהמוצב היבשתי לעבר הים, וממנה ניתן היה לבצע פעולות טרור בצלילה נגד מדינת ישראל.

מנהרה זו היא הראשונה מסוגה שהותקפה על ידי חיל האוויר. תוואי המנהרה מגיע לאורך של כעשרות מטרים וזוהה כחלק ממערכה נגד הכוח הימי של חמאס שמתבצעת בשנה האחרונה על ידי מודיעין חיל הים וגופי מודיעין נוספים בצה"ל. "אנחנו עוקבים זמן רב אחר בניית יכולות הכוח הימי של חמאס", אמר בכיר בחיל הים. "חלק מהעליונות הימית שלנו היא באיסוף מודיעין ובחירה איך לנהל את המצב. איפה שיש בניין כוח משמעותי – שם אנחנו רוצים לתקוף".

בחיל הים מעריכים שקומנדו חמאס התאמן על המנהרה כמה פעמים, ותכנן להשתמש בה כדי להפעיל לוחמים לצאת לעבר איזור חוף זיקים ולתקוף ישוב ישראלי סמוך או אתר אסטרטגי קרוב כגון קצא"א או תחנת הכוח רוטנברג. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל לא יאפשר פגיעה בביטחון מדינת ישראל וימשיך לפעול בנחישות כנגד הטרור מכל סוגיו. צה"ל נחוש להמשיך לבצע משימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל וריבונותה".

קצין בכיר בחיל הים אמר כי צה"ל "אוחז" מודיעינית במנהרה כמה חודשים, ועיתוי תקיפתה נקבע משיקולים מבצעיים. הוא הוסיף שייתכן שהכוח הימי של חמאס, שהותקף כמה פעמים על ידי חיל האוויר בחודשים האחרונים, מחזיק מנהרות דומות נוספות ומתנהל מאמץ מודיעיני לאתר אותן.

"חמאס השקיע בבניית המנהרה הזו משאבים רבים והיא מוגדרת אצלנו 'מנהרה כחולה', מהיבשה לים", הוסיף. "יש לקומנדו חמאס עשרות רבות של לוחמים עם ציוד צלילה אזרחי, שמאפשר גם תנועה חשאית מתחת למים ללא בועות. האמצעים האלה יעילים לצליחה בטווח שלושה הקילומטרים שבין התוואי לגבול".

אחד התרחישים שאליו נערכים בחיל הים נוגע להחדרת צוללני חמאס חמושים בטילי נ"ט שיתקפו מוצבים צה"ליים או את ארובות תחנת הכוח רוטנברג הסמוכה לאשקלון. לאחר צוק איתן פרס חיל הים לאורך הגבול הימי עם הרצועה רשת סנסורים שמגלה ומתריעה מפני תנועות חשודות במים. היא שודרגה בשנים האחרונות, עברה ניסויים רבים וכוחות חיל הים מבסיס אשדוד הטילו לא אחת מטעני חבלה ייעודיים נגד צוללנים ברדיוס נרחב, כאשר התגלה זיהוי תת מימי חשוד. בנוסף, בחודש האחרון החלו משרד הביטחון להקים מכשול ימי נגד קומנדו חמאס, שיבוסס על מערכת הסנסורים ועל שובר גלים שיתפרס באזור נתיב העשרה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו