תיעוד מרגש: זיץ בבית הכנסת שהיה נטוש במשך עשרות שנים

בית הכנסת נבנה לפני 600 שנה ואילו המהרש"א הרחיב אותו לצדדיו. ע"פ המסורת, את חיבורו הגדול על הש"ס חיבר המהרש"א בין כתלי בית הכנסת. גם השל"ה הקדוש התפלל במקום. ביהכ"ס נסגר ע"י הנאצים ימ"ש וייפתח בקרוב בטקס מיוחד

באלול השנה ימלאו 80 שנה לסגירת בית הכנסת העתיק ביותר באוקראינה ע"י הנאצים בימי השואה.

עם רבני העיר אוסטראה ומתפללי בית הכנסת ההסטורי נמנו רבינו ישעיה הלוי הורוביץ – ה'של"ה הקדוש', והמהרש"א שעם שמו נקשרה העיר וכונתה אף "עיר המהרש"א".

בית הכנסת נבנה לפני 600 שנה ואילו המהרש"א הרחיב אותו לצדדיו. בעיר נתפרסם 'בית הכנסת המהרש"א' שנחשב לאחד היחידים בעל קדושת בית כנסת, ללא ההיתר ללמוד בו ולסעוד בו ולשמש אף כ'בית מדרש'. על פי הסיפורים בתוכו ישב המהרש"א וחיבר את חיבורו הגדול על הש"ס.

בזמן המלחמה הרוסית-פולנית ב-1792 הצבא הרוסי הגיע לפאתי אוסטראה, בית הכנסת שעמד בכניסה לעיר נדמה לרוסים כמבצר, מאות יהודים מבוהלים הסתגרו במשך יומיים בבית הכנסת. הרוסים ירו על הבניין ורק בנס לא ניזוק. ביום השני חדר פגז אחד אל בית הכנסת ובדרך נס לא התפוצץ, עד שלבסוף מצא בחור צעיר ואמיץ אליעזר, אשר עזב את בית ההכנסה והלך לפגוש את הרוסים. לזכר הנס תלו בבית הכנסת את הפגז בשרשרת ליד הקיר הדרומי באולם התפילה, כיום ניתן לראות את פגז הנס במוזיאון העיר של אוסטראה.

בית הכנסת נבזז ע"י השלטון הקומוניסטי בשנות העשרים והפך למחסן למוצרי מזון. בשנות ה-90 ננטש הבנין והחל להיחרב בשנים האחרונות נפערו בתקרתו חורים גדולים והעירייה סגרה את המתחם מחשש לקריסתו.

בעקבות פעילות מקיפה לשימור בית החיים בו קבור המהרש"א – מאחר בית החיים פונו המצבות ע"י הקומוניסטים בשנת תשכ"ח (1968) והפך לפארק. את למעלה מ10 אלף המצבות הם לקחו לבניית גדרות וכבישים ברחבי העיר ובמתקן צבאי בעיר נמצאו כ300 מצבות שלמות לגמרי.

הם הקימו במקום מתקני שעשועים ואטרקציות, בשנת (1992) תשנ"ב פנה לראש העיר אוסטראה ר' ליבל סורקיס בבקשה לפנות את המתקנים ותמורת שוחד של עשרות אלפי דולרים בתרומתו של הנגיד רבי אליעזר קעסטנבוים התאפשר הדבר. אבל במסמכי העירייה נותר בית החיים רשום כפארק אקולוגי שמור ולא כבית החיים. בעקבות כך פתחו חבר מועצת העיר אוסטראה מר גריגורי הרשינוב יחד הרב הלל כהן ומר אנטולי שיינגייט מראשי הקהילה היהודית בקייב במבצע ענק של חיפוש מסמכים והוכחות הסטוריות כי הממשל הקומוניסטי עשה שלא כחוק כששינה את הסטטוס של בית החיים לפארק ואכן פעילות בת 8 שנים נשאה פרי ובית החיים חזר להיות כזה גם במסמכים הרשמיים. אולם חלק מההסכם היה שצריך לקחת אחריות ולשפץ את בית הכנסת אחרת שניהם בסכנה.

ואכן בשנת תשע"ו החל בשיפוץ הבניין חבר מועצת העיר אוסטראה היהודי, גריגורי הרשינוב בעזרתם של הרב הלל כהן ומר אנטולי שיינגייט בפרויקט שיקום והצלת בית הכנסת ההיסטורי. כמו כן נאספו מאות מסמכים המעידים על ההסטוריה המרשימה של בית הכנסת, שיפוצו ע"י המהרש"א ואפילו נמצא פגז הנס בתמונות הסטוריות תלוי בבית הכנסת.

בנתיים נערכים לפתיחת בית הכנסת לקראת חודש אלול בו גורשו מבתיהם יהודי העיר, חלקם הגדול הובל כצאן לטבח והיתר הצליחו לברוח ליערות מסביב.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאוד מרגש ההקוסטיקה של המקום וגם את קולות הליווי שמבוצעים ברקע

איזה ישיבה זו ?

לא מבין . אם זה היה קדושת בית כנסת ואסור ללמוד בו איך חיבר המהרש"א שם את חיבורו ?

כואב הלב גם בזיץ כל כך מרגש כולם עם הפלפונים

למה כל א ביסעל טאנצען הופך להיות זיץ מרגש? מישהו ישב שם בכלל??? קבוצה של אנשים מתרגשת ופוצחת בניגון, אין כאן שום זיץ וכדאי להתפטר מהמונחים הללו שסגלנו לעצמינו. אגב יש לבדוק כיצד יש לנהוג בקדושת בית הכנסת זה כיום לאור העובדה שהוא ללא תנאי.

היום הדור חיצוני וצריך להרגיש. עם פון בלי פון זה לא משנה העיקר שהלב נפתח וימשך לאבינו שבשמים !

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו