Miriam Alster/Flash 90

פרוש בראיון לJDN: על ההסכם עם ישי, מצוקת הדיור וגנץ-לפיד • צפו

סגן שר החינוך בראיון מיוחד לJDN • על ההסכם עם ישי: "הבנתי שיכול להיות שהוא לא ירוץ" • על תפקיד השר לישי: "יכול להיות שמישהו אחר הבטיח לו" • מצוקת הדיור: נטפל בזה יותר טוב בקדנציה הבאה" • ממשלה עם לפיד: "נשאר באופוזיציה"

סגן שר החינוך מאיר פרוש מסכם קדנציה של 4 שנים במשרד החינוך ומתיישב לראיון מיוחד עם 'חדשות JDN' שעוסק בצוק העתים דווקא בעיקר בפוליטיקה, אבל לא רק. גם נושא הדיור היה בראש סדר מעיינינו כשפגשנו את העוסק המרכזי בעניין בעשורים האחרונים.

את הראיון פתחנו כמובן עם ההסכם שנחתם רק לפני 24 שעות עם אלי ישי על פרישתו ותמיכה ביהדות התורה. פרוש, אחד מיוזמי ההסכם, אומר כי, "הייתי אחד מהראשונים שדיברו איתי על זה, אני בקשרים כבר הרבה זמן עם הרב אלי ישי, ובדרך כלל אין אצלי עליות וירידות איתו, אנחנו בקשרים וכאשר הבנתי שיכול להיות שהוא לא ירוץ עד הסוף, אני הסכמתי להאזין לרחשים שהיו בעניין הזה והתפתח דיאלוג".

לדבריו, כל חלקי יהדות התורה עומדים מאחורי ההסכם, "אני ביקרתי אותו, הוא ביקר אותי, אני שיתפתי את חברי בעניין הזה ואני שמח על כך שחברי תמכו ברעיון ועודדו והיו גם צריכים לעשות השלמות, שהם עשו אותם".

הוא מסביר את המעורבות של חבריו להסכמים, "אתה עושה עם נוסחה כזו, בדיקה משפטית, כל הדברים מהסוג הזה שלא תמיד אדם אחד רואה את הכל ולא כל חושב שבראייה הזו, שכך ירגישו יותר את יחד או פחות. יש כל מיני, לכל נייר שאתה רואה יש 6-7 טיוטות, הם היו מעורבים, שינו ועשו ובסוף כולנו חתמנו על זה".

הובטח לאלי ישי תפקיד?

"לא. תפקיד ממשלתי, לא. אם מישהו הבטיח לו בגלל זה שיחבור ליהדות התורה אז הוא יתן, לא על חשבון יהדות התורה".

מי הבטיח לו?

"לא יודע, אם נתניהו אמר לו שאם אתה מוריד את המועמדות והם לא נותנים לך כי הם לא רוצים, אני אתן לך. על חשבון המנדטים של יהדות התורה לא דובר בשום וריאציה לא דובר".

נתניהו היה מעורב במגעים?

"ממש לא. אני רק אומר, נניח אם מישהו אמר לך שיש תפקיד וכדו', יכול להיות שמישהו אחר הבטיח לו, לא מיהדות התורה. אבל יכול להיות שראש הממשלה אמר לו: אם בסוף לא תהיה אז אני אמצא לך תפקיד, זה לא קשור אלינו".

תפקיד לאלי ישי אמנם אין, אבל על תפקידים לאנשיו כן דובר, "אנחנו דיברנו איתו שהערכה שלנו היא שיהדות התורה מקבלת 235 אלף קולות, לפי חישוב שיש לנו. על כל שיש יותר קולות מזה, גם אם נניח התעוררות פתאום בקהלים אחרים, לא נתחשבן. אז אנחנו נרצה שיכנסו אנשים שלו לעבודה ויהיה את הקשר עם האנשים שלו. בכל אופן, אם יהיה ציבור גדול שיבוא, בוודאי שצריך לטפל בהם. לא שאנחנו לא רוצים לטפל בהם, אבל זה התחושה של להרגיש שאתה שותף ושיש לך חלק בזה ושיש לך אנשים שעובדים עם הציבור הזה".

אז נראה אצלך במשרד אחרי הבחירות עוזר מ'כסא רחמים'?

"קודם כל, כמו שלא בדקתי מי הם העוזרים שלי היום, בעצם כן בדקתי שיהיו מכל מיני גוונים, אתה נותן לי רעיון טוב".

יש הסכם נוסף, חסוי אולי, עם אלי ישי?

"הנה, אני אתן לך סקופ. אין הסכם נוסף עם אלי ישי".

פרוש מבהיר כי כולם חלק מההסכם עם אלי ישי, "ליצמן חתום, אייכלר חתום, אני חתום, טסלר חתום, ר' יוסף קופרברג חתום, זה מה שאני זוכר, אולי גם זייברט".

על חלקו של מרן הגר"מ מזוז במערכת הבחירות הוא אומר כי, "לנו הוא אמר שלא יבוא לדברים מחוץ לבני ברק, הוא אמר שבבני ברק הוא יוכל לבוא".

"נעשה יותר בעניין הדיור"

נושא הדיור מדיר שינה מעיניהם של אלפי אבות שעל סף חיתון ילידהם, ואף של זוגות שכבר לא צעירים אך קורת גג בבעלותם אין להם עדיין. "נטפל בזה יותר טוב מבקדנציה הזו", מבטיח פרוש.

אז אתה מודה שנכשלתם?

"מ'יותר טוב' עד להגיד שנכשל יש הבדל, יש טוב, מצוין, יותר טוב זה יותר טוב מטוב".

מה עשיתם ב-4 שנים האחרונות בתחום הדיור?

"עשינו. אבל כמו שאני לא נכנסתי למשרד השיכון, ורצו שאני אלך להיות סגן שר השיכון, אבל אני אמרתי שאני לא הולך להיות שר השיכון כאשר אני לא רואה שיש בכלל היצע של קרקעות למגזר החרדי. יש בעיה, להיכנס למשרד ולגרום לכך שיהיו קרקעות שמוכנות לציבור החרדי, לוקח הרבה זמן, עד שיש תב"עות, עד שמאשרים אותם, לא רציתי לקבל תדמית של אחד שנכשל".

"אני לא חושב שהייתי יכול להביא הישגים מיוחדים בזה שאני נמצא במשרד השיכון, לכן נאבקתי להיות פה (במשרד החינוך, ש.ב.צ.) ואני אמרתי שאני נאבק שיש דברים השקפתיים שצריכים לתקן פה וראיתי בזה שליחות, חברי בשלב מסוים ביקשו ממני, בוא נוותר, כי שס מאוד רצתה את התיק הזה, אבל אני אמרתי שאני רואה בזה שליחות ואני לא רוצה ללכת למשרד השיכון".

"אני חושב שהבעיה היא כי המדינה לא מוכנה לתת את הפתרונות. לתת לנו בתוך ערים מעורבות, אז אנחנו מבינים שראשי הערים מפחדים מזה, הוא לא רוצה שאנחנו הכבוש לו ונצביע לראשות העיר למישהו אחר".

אתה רוצה עוד ביתר, זה כסיף?!

"קודם כל שיבנו את כסיף. אם אני אומר היום שאני בעד בכסיף אז כל מי שאני צריך לדבר איתו בממשלה על דירות לחרדים, יגיד לי מה אתה רוצה? יש לך את כסיף, בונים לך את כסיף".

ומה בעיה עם כסיף?

"קודם כל שיהיה שמה דירות. אני לא שמעתי שהתחילו לבנות שם 12 אלף יחידות דיור בראש העין למשל ויודעים כבר מי לקח את זה, לא שמעתי שהתחילו לבנות באשקלון 11 אלף יחידות דיור וכבר יודעים…. אין דבר כזה שיודעים מראש מי יגור שמה, שהמדינה תצא לבנות בכסיף, שתהיה, מי שירצה ילך לשם ומי שלא אז לא. למה אני צריך להודיע מראש שאני הולך? זה שאני מודיע מראש שאני הולך, אני גורם לעצמי שהמדינה מפסיקה לטפל בי בכל הדברים שאני מבקש, כי יש לך את כסיף, ו"אין לי את כסיף, המדינה לא עושה כלום שם".

למה לא דרשתם יחידות דיור למגזר החרדי במסגרת תכנית מחיר למשתכן?

"אנחנו דרשנו ולא קיבלנו, הייתה לנו גם דרישה לפני שנתיים וחצי, נפגשנו כל הסיעה עם כחלון, וזו הייתה הדרישה, שיתנו לנו ב7-8 ערים 2000-2500 יחידות דיור בכל עיר, אז אין לך שום חשש של ראש עיר שיחשוב שאנחנו הולכים לקחת לו את התפקיד. אבל זה לא צלח".

"אתה שואל אותי מה אנחנו מבטיחים לציבור בקדנציה הבא? דבר שאנחנו לוקחים על עצמנו, אנחנו מסוגלים לעשות אותו יותר טוב מכל אחד אחר. אנחנו מקבלים על עצמנו לעסוק בדיוק. לחב"דניקים אני אומר שאנחנו הרשימה החרדית ביותר וגם המיומנת ביותר. אין מפלגה אחרת שמציגה נבחרת כמו שיש ליהדות התורה".

מה יהיה שונה בקדנציה הבא?

"אם כולם יודעים שיש נושא שצריכים לטפל בו, אז כל הסיעה תהיה מחויבת לזה. אנחנו נדרוש סעיף בהסכמים הקואליציוניים שתחייב לתת לנו פתרון לנושא הדיור". עוד הוא מוסיף, "בוודאי שיש לנו הצעות. אחד ההצעות שלנו זה שבכל עיר שבונים 12 אלף יחידות דיור, שיתנו לנו 2000".

לדבריו, הוא מוכן לשמוע גם על פתרונות בפריפריה, "מה שאני אומר לך עכשיו זה לא בפריפריה? אשקלון זה מרכז הארץ? גם אם יתנו לנו 2000 יחידות דיור בצפת, ניקח את זה, וגם בטבריה ניקח, שיתנו, שהמדינה תגיד שאת זה אני בומה לחרדים, אבל זה לא קרה".

"לנו אין מה לחפש בממשלה שלפיד נמצא שם"

הוא מבטיח, כי גם אם הממשלה תורכב על ידי גנץ, לא ישבו איתו ויעדיפו את האופוזיציה, "לנו אין מה לחפש בממשלה שלפיד נמצא שם, זה לא רק מכיוון שלפיד יהיה רק שר אוצר, לפיד היה שר אוצר וניסה בכל דרך לפגוע בנו, בכל דרך לקחת ולהציק לחרדים, בטוענה שהוא דואג שיהיה לנו טוב בחיים, שלא נגדל ילדים רעבים. אין לנו מה לחפש בממשלה כזו, נחפש את הדרכים להפיל ממשלה כזאת, כמו שעשינו בפעם הקודמת".

הוא מסביר את ההבדל בין גנץ לנתניהו, "מעשיך יקרבוך, ומעשיך ירחוקך. גנץ הוכיח את עצמו עוד לפני שחבר ללפיד, כשהוא הציג מצע בעד תחבורה ציבורית בשבת, לפגוע במוסד הנישואים והגירושין לפי ההלכה, ואני לא יודע למה הוא עשה, אין לו עוד קבלות שהוא כזה. ברור שהיום אתה מקבל את כל יהדות יהדות על כל החלקים מצהירים שחוברים לנתניהו, וודאי בגלל שלפיד הוא זה שישלוט".

לדבריו, אין להם בעיה לשבת באופוזיציה, "לפני שש שנים, כשנתניהו הקים ממשלה והוא לקח את לפיד ולא אותנו, היינו באופוזיציה. תנועה רעיונית יש לה הרבה יותר סיכוי לשרוד מאשר תנועה שהיא רק עוסקת בגשמיות. נאבק. מה אתה זוכר עלי? שקשרתי את עצמי עם האזיקים או שהייתי פה במשרד החינוך, תאמין לי שעשיתי פה דברים חשובים יותר, אבל אתה זוכר את המעשה ההפגנתי, אנחנו יכולים להתחזק גם מזה שנהיה באופוזיציה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה לא שאלתם אותו מה שיכנע את אלי ישי לחבור ליהדות התורה? אין ספק שהוא לא עשה זאת חינם. ופרוש יודע היטב היטב מה אלי ישי קיבל בתמורה.

אסור לספר שלא יהיה וטו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו