צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הצעת החוק של יש עתיד נדחתה; נתניהו תקף: "ד"ר לפיד ומיסטר דיקטטורה" • צפו

הכנסת דחתה את הצעת החוק של יש עתיד שתאסור על נאשם להרכיב ממשלה. נתניהו עלה במפתיע והגיב להצעה: "רוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים - אלף מסיכות לא יצליחו לכסות את הדיקטטורה שלך". לפיד הגיב: "רואים את הזיעה עליך, אתה ומפחד שתגמור בכלא, קמפיין הבחירות החל" • תיעוד מחילופי הדברים הסוערים במליאה

הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיה נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. הצעת החוק שאותה יזמה יש עתיד נדחתה ברוב של 57 חברי כנסת שהצביעו נגד לעומת 37 שהצביעו בעד. בכחול לבן נעדרו מההצבעה, כך גם חברי כנסת נפתלי בנט, איילת שקד ומתן כהנא מימינה. הדיון על הצעת החוק עורר סערה ועימות ישיר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לנאום מפתיע במליאת הכנסת בכדי להשיב בשם ממשלה על הצעת החוק ותקף בחריפות את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אנחנו פועלים לשמור על הביטחון, על החיים, על הבריאות ועל הפרנסה של אזרחי ישראל. דווקא כאן בכנסת, בהיכל הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו עדים היום לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נסבלת, אני עומד פה כראש ממשלת ישראל, בתוקף בחירת העם, בזכות רצון העם. ציבור עצום בגודלו, חסר תקדים בגודלו, נתן לי את אמונו בבחירות. לא תוכלו לעצור את האמת, למעלה ממיליון אזרחים הצביעו לליכוד בראשותי. יאיר לפיד ואיימן עודה רוצים לפגוע ברצון העם, כפי שקורה במשטרים רודניים. הצעת החוק הזו היא עיוות מוחלט – איפה מעבירים חוקים כאלו? המקום היחיד בעולם שמעבירים חוקים לסיכול מועמדים זה באיראן וצפון קוריאה".

"באיראן יכולה מועצת שומרי החוקה לפסול כל מועמד והם עושים זאת בשקיקה ובשיטתיות בכל פעם שיש מועמד שיכול לסכל את שלטון האייתולות מורידים אותו ואז יש בחירות דמוקרטיות למופת. זו הדמוקרטיה האיראנית. גרמניה שהיא דמוקרטיה למופת אי אפשר אפילו לחקור חבר פרלמנט, צריך להביא למליאה ולקבל אישור לחקור. מפני שמבינים שם כמו בדמוקרטיות רבות שבעלי עניין כולל בעלי תפקידים עלולים לנסות לחולל הפיכה שלטונית באמצעים פסולים, בהאשמות משפטיות, בהמצאת תיקים, בהדחת עדים ובסילוק שרירותי של פוליטיקאים יריבים".

"אצלנו יש מי שרוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים", הוסיף ראש הממשלה. "יאיר לפיד, אלף מסיכות לא יצליחו לכסות את הדיקטטורה שלך. אתה ואיימן עודה לא יכולים לנצח אותנו בקלפי אז ביד אחת אתם מעודדים הפגנות שמאל וביד השנייה אתם מביאים חוק איראני לכנסת במטרה לפסול אותי מלהיבחר לראשות הממשלה".


צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"לפיד, ההתנשאות שלכם על מצביעי הימין והליכוד – בלתי נסלחת. אצלך הכל פייק. אתה יודע מעט על כמעט לא כלום. אתה כל הזמן מתחזה. בלי תעודת בגרות ובלי תואר ראשון ניסית להשיג פייק דוקטורט. דוקטור לפיד. אתה מתחזה לדמוקרטור אבל אתה דיקטטור עם חוקה שכתבת לעצמך ומינוי אנשים שלך לרשימה. אתה ד"ר לפיד ומיסטר דיקטטורה. האחרונה שהעזה להגיד לך את האמת במפלגה שלך, עדי קול, סולקה מהמפלגה. דמוקרטור גדול".

נתניהו ציטט את אביו של לפיד, טומי לפיד שהתנגד לחוק כשכיהן כשר המשפטים, ואמר כי "העם קובע מי ימשול. העם והעם בלבד. זה הרעיון המרכזי של הדמוקרטיה. ד״ר לפיד, תפסיק לפעול לחיסול הדמוקרטיה. אתה פייק דמוקרט, אבא שלך היה דמוקרט אמיתי ואני הולך בדרכו".

לפיד הגיב לנתניהו: "אדוני ראש הממשלה, רואים את הזיעה עד הנה. עד אני אגיד לך משהו, בשבוע שעבר עלית לדבר על אבא שלך והיום עלית לדבר על אבא שלי. אז אני אגיד לך משהו על אבא שלי לאור דבריך הנכוחים. זה היה חוק אחר. כל הציטוט שציטטת עכשיו היה על חוק אחר. מה לעשות, לא יודע מי מכין לך את התחקיר, היות ושום דבר סביבך לא עובד אז גם זה לא עובד – זה לא על אותו חוק".

"החוק שבו מדובר היום, למקרה שלא עדכנו אותך, אומר שאדם עם כתבי אישום לא יכול לכהן כראש ממשלה במדינת ישראל, אתה אמור להכיר אותו, ב 2008 הצבעת בעדו. החוק הזה עלה פה במליאה ב 2008, הצעת חוק של אופיר פינס ואתה הצבעת בעדו. חשבת אז שזה החוק הנכון".


צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"ויותר מזה אדוני ראש הממשלה גם כשעלית הנה לדבר על אביך ז"ל לא דייקת. כי אני בדקתי את הכתבה המקורית ב "time" מגזין שדיברת על אבא שלך, אתה לא אמרת שהוא נתן לך הצעה אחת לרכוש השכלה אלא שהוא נתן לך שלוש עצות. ההצעה הראשונה הייתה, ציטוט של אביך ז"ל – "אל תיגע בכסף". אם היית מקשיב לו לא היית היום עומד למשפט בשלושה תיקים פליליים חמורים. חבל שלא הקשבת לאביך בתשומת לב אדוני ראש הממשלה".

"אני רוצה לסכם את הדיון הזה לא בדברים שלי, אלא בדברים שלך כי כל הנאום המרומם הזה שלך על הדמוקרטיה נעלם ולא היה כשלא היה מדובר כך. כשלא היה מדובר בך אתה עמדת פה על הדוכן כשאולמרט עמד לחקירה אמרת: "מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות ואין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל. קיים חשש, שאני חייב להגיד אמיתי, לא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי"".

"ממש חזית את הנולד. כשאתה תצא מפה אדוני ראש הממשלה תחכה לך השיירה המפוארת של מכוניות ואחד מהנהגים בה אם היה לו כתב אישום פליליים לא יכול להיות נהג, רופאים לא יכולים להיות רופאים בבתי חולים אם יש להם כתבי אישום פליליים חמורים, מנהלי בית הספר לא יכולים לנהל בית ספר אם יש להם כתבי אישום פליליים חמורים. אתה לא יכול לנהל מדינה כי יש לך כתבי אישום פליליים חמורים ואתה פוחד ללכת לבית סוהר וכולם רואים את הזיעה על המצח כי אתה יודע ופוחד שתגמור בכלא", דברי יו"ר האופוזיציה.


צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה נתניהו עלה שוב לנאום ב"הודעה אישית" אחרי ההצבעה ואמר "יאיר לפיד אל תצחיק אותי. עשית פה עסקים אפלים. עשרות פגישות סתר עם נוני מוזס וסיקור חיובי. אתה בא לדבר על כתבי אישום? אתה מדבר על שלטון החוק? מה על השיוויון בפני החוק? אתה אמרת שאם תצטרך עצה בעניין איראן אתה תפנה אליי. קודם לכן אמרת שאתה לא מבין בכלכלה אז אתה בטח תפנה אליי גם כן. ביחסי חוץ אתה גם לא מבין. בוא נגמור את כל הסאגה הזאת אם תשב על כיסא קטן ליד הממשלה ונגמור עם זה. עד אז תן לעבוד ואל תפריע לדמוקרטיה. תן לציבור להחליט".

לפיד עלה להגיב לנתניהו ואמר כי "מי שנכשל ככה בניהולו של משבר לאומי לא יכול להמשיך להיות ראש ממשלה. שתי שאלות כבר נענו מעל הדוכן הזה בעשרים דקות האחרונות – אחת למקרה שמישהו לא הבין מה הוא רואה ושומע – יש בחירות. אנחנו מכירים את נתניהו כשהוא החליט ללכת לבחירות איך הוא מדבר, איך הוא מתנהג, הקמפיין התחיל. מה שראיתם פה זה נאום קמפיין גם ההיעדרות של כחול לבן מהמליאה לא מועילה, ראש הממשלה פתח את הקמפיין".

"ויותר מזה יש עוד שאלה שקיבלנו עליה תשובה – על מה הוא רוצה שיהיו הבחירות. מה שהוא רוצה שיהיו הבחירות זה הדיונים האלה על השחיתות. אני אגיד לכם למה כי אנחנו יודעים על מה הוא לא רוצה שנדבר – על 30,000 עסקים שנסגרו בגלל הניהול הכושל שלך, על העובדה שלא עבר חוק דמי אבטלה לעצמאים בגלל הניהול הכושל שלך, על העובדה שהכלכלה בישראל במצב הכי גרוע בעולם המערבי בגלל הניהול הכושל שלך. אנחנו בגירעון יותר גבוה בגלל הניהול הכושל שלך, האבטלה פה 21.4 אחוז, פי שלושה מאשר באירופה, בגלל הניהול הכושל שלך".

"נכשלת בטיפול במשבר הקורונה כישלון שלא היה כמותו. ג'סיקה הארדן בת 40 עם תינוקת בבית ניהלה את זה הרבה יותר טוב ממך, מרקל ניהלה את זה הרבה יותר טוב ממך, מקרון ניהל את זה הרבה יותר טוב ממך. פעם אחת תצלצל אתה אליהם לשאול אותם איך עושים את זה נכון. נכשלת. אנשים אין להם מה לאכול ואתה עומד פה ומתבכיין ומתמסכן ומספר לכולם כמה אתה עצוב שרודפים אותך. אתה צריך לנהל את המדינה ולא את המשפט שלך. הקמפיין התחיל ועל זה יהיה הקמפיין ולא תברח מזה. מי שנכשל ככה בניהולו של משבר לאומי לא יכול להמשיך להיות ראש ממשלה", דברי יו"ר יש עתיד.


צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מוקדם יותר הציע לפיד את בהצגת החוק ואמר כי "אף אחד מאתנו לא חשוב יותר ממדינת ישראל. אנחנו צריכים ראש ממשלה שיוציא אותנו מהמשבר, לא ראש ממשלה שמטביע אותנו עמוק יותר ויותר בתוכו.הצעת החוק הזו, שנכתבה במקור יחד עם בני גנץ וגבי אשכנזי, לא נועדה להטריד ולא להטריל. היא נועדה לוודא שראש ממשלת ישראל עוסק בניהולה של מדינת ישראל".

"אנחנו בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול בתולדות המדינה, והראש של ראש הממשלה במקום אחר. הוא לא אתנו. כשאתה עומד למשפט, על תיקים פליליים חמורים, זה הדבר היחיד שמעניין אותך. לא ללכת לכלא. זה מטריף את הדעת. אתה שוכב ער בלילות ומדמיין שאתה נעול בתא בכלא. אין דבר שלא תעשה כדי שזה לא יקרה. אין דבר שלא תגיד. אפשר להבין את זה. רק אי אפשר לחיות עם התוצאות".

"הוא זה שמכר למערכת הפוליטית את התיזה שכולם מושחתים וכולם מקולקלים, אז אידיוט מי שלא משתתף בחגיגה. ככה הוא בנה את הממשלה הזאת. עם אנשים שחושבים שאין ברירה. אם אי אפשר לנצח את השחיתות, אז עדיף לשתף איתה פעולה. זה מה שקרה לכחול לבן. בגלל זה זה כל כך עצוב".

"נתניהו צריך ללכת הביתה. כי בניגוד למה שנדמה לו, אזרחי ישראל לא עובדים אצלו, הוא עובד אצלם. זה נקרא "עובדי מדינה", כי אנחנו עובדים אצל אזרחי המדינה. הם הבוסים שלנו. והבוסים שלנו לא מרוצים. אתם יודעים למה המפגינים עומדים מחוץ לבית בבלפור? לא כי אני שלחתי אותם. לא כי הם שמאלנים. הם עומדים שם – כי שם הבעיה".

"בנימין נתניהו עומד למשפט. זה לא משמח אף אחד, אבל איש אינו עומד מעל לחוק. הסיבה שהחוק מאפשר לו לעמוד למשפט בעודו ראש ממשלה היא פשוטה: המחוקק לא העלה בדעתו שזה יכול לקרות. האנשים שישבו בבית הזה לפנינו לא העלו בדעתם שמישהו ישפט על עבירות פליליות חמורות, ויתעקש להתבצר בבית ראש הממשלה", דברי לפיד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו