מיידי האבנים על ג'יפ מג"ב נעצרו הלילה • צפו

תיעוד המתפרעים הערבים התוקפים רכב של לוחמי מג"ב ללא כל תגובה מצידם, עורר זעם. שר הביטחון אמר כי "זה לא בסדר. אסור שנראה תמונות כאלו שוב" • הלילה, נעצרו בנאבי סאלח 6 פלסטינים שתועדו בהתפרעות האלימה. צפו במעצרים

בתחילת חודש אדר השנה, התפרסם תיעוד פלסטיני המראה כיצד מספר פורעים רעולי פנים מצליחים להתקרב לרכב בו יושבים מספר לוחמי משמר הגבול הגבול, מיידים עליו אבנים, מנסים לתלוש את האנטנה, ובשלב מסויים אף מנסים לשלוף החוצה את אחד החיילים דרך הדלת הפתוחה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר אז בישיבת וועדת חוץ וביטחון של הכנסת: "נחשפנו לתמונות שלא הייתי רוצה לראות. ג'יפ מג"ב מותקף על ידי עשרות רעולי פנים ואתה לא יודע אם הם מסתערים עליך עם אבנים, בקבוקי תבערה או רימון. התמונות האלו אסור שנראה אותן עוד הפעם.

ליברמן האשים: "הכוח לא פעל כמו שצריך. יש נוהל ברור מאוד של פתיחה באש. אני מצפה שבמקרה הזה כוח מג"ב או כוח צה"ל יפעל בהתאם לנוהל פתיחה באש. קודם ירי באוויר ואחר כך ירי לרגליים", הוסיף ליברמן. לדבריו, "זה שכל רעולי הפנים יצאו ללא פגע מהאירוע, זה לא בסדר, ואני אומר את זה על דעת הרמטכ"ל. אסור שנראה תמונות כאלו שוב".

הלילה נכנסו עשרות לוחמי מג"ב וצה"ל למבצע מעצרים רחב ביישוב הפלסטיני נבי סאלח שבחטמ"ר בנימין, במסגרתו נעצרו 6 פלסטינים המופללים בתיעוד בגין השתתפות בהפרות סדר במסגרתן יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. במסגרת הפעילות והכניסה הלילית ליישוב, נתקלו הכוחות בהתנגדות קשה של עשרות פלסטינים שיידו אבנים ובקבוקי צבע לעבר הכוחות.

לעצורים מיוחסת השתתפות בהפגנות אלימות מאוד בתחילת חודש מרץ במהלכן יידו אבנים לעבר ג'יפ מג"ב אשר כבה בתחנת הדלק בכניסה ליישוב. באירוע המדובר התגודדו מספר פלסטינים ביניהם חלק מהעצורים, סביב הג'יפ תוך יידוי אבנים לעברו עד ליציאתו של אחד הלוחמים שהגיב בירי של אמצעים לפיזור הפגנות והרחיק את המתפרעים. באותו אירוע נעצר מפגין אחד והלילה נסגר מעגל עם מפגינים נוספים. 6 העצורים, תושבי נבי סאלח (2 קטינים ו- 4 בגירים) הועברו לחקירה של כוחות הביטחון.

"ברגע שהיה בידינו תיעוד מפליל של המתפרעים שיידו אבנים לעבר הג'יפ ידענו שנבוא איתם חשבון ונעצור אותם. בתזמון שאותו אנחנו בחרנו ועם קבלת המידע המודיעיני הנדרש יצאנו הלילה לפעילות" אמר מפקד הפעילות של מג"ב שהוביל הלילה את מבצע המעצרים.

ממשמר הגבול נמסר כי תיעוד התפרעויות והפגנות זה חלק בלתי נפרד מהעשייה המבצעית אותה מבצעים הלוחמים. התיעוד מאפשר ביצוע מעצרים כפי שראינו הלילה, חודש וחצי אחרי ההתרחשות. הראיות המוצקות שאנו אוספים בשילוב מודיעין איכותי מאפשרים לנו לקבוע את התזמון והמקום שבו נבצע את המעצר. ידע כל מי שפוגע בכוחות הביטחון שננקוט בנחישות למעצרו ולהביאו לדין, כך פעלנו הלילה וכך נמשיך לפעול בהמשך.

צפו: הסרטון שעורר את הסערה

"כל אחד ואחד מהמחבלים שתוקפים את הג'יפ הצהל"י על חייליו היה צריך לחטוף כדור חי בראש!", כתב בזמנו ח"כ אורן חזן. "זה כמובן לא מה שקרה בפועל", ולדבריו הסיבה לכך היא, כי "איך זה יקרה אם חייל שהקדיש למחבל בחברון את הכדור שהגיע לו עומד להיכנס לכלא?".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב לסרטון, בלי להשוות לחייל מחברון, אך באמירה קשה אחרת ולפיה "מי שהיה בג'יפ הזה והמפקדים שלהם צריכים ללכת הביתה היום", כתב סמוטריץ'. "אם זו רוח צה"ל החדשה, אז כל מי ששותף לה צריך ללכת הביתה".

האם הסרטון ערוך?

מנגד, ממשמר הגבול נמסר בזמנו: "מדובר בסרטון ערוך ומגמתי המציג שניות בודדות בהילוך איטי ובהילוכים חוזרים, מתוך פעילות מבצעית שנערכה במקום. במהלך הפעילות שכללה מספר צוותים, התמקמו הלוחמים בתחנת הדלק. בעקבות הפרות הסדר שהיו במקום בוצע ירי של אמצעים לפיזור הפגנות לעבר עשרות המתפרעים שהתעמתו עם הכוחות.

"המתפרעים ניצלו מספר שניות במהלכן הג'יפ כבה, התקרבו אליו תוך יידוי אבנים מסיבי שנמשך שניות בודדות כאמור. בתגובה אחד הלוחמים ביצע ירי של אמצעים לפיזור הפגנות, ובעקבותיו המפגינים נמלטו והצוות נסע מהמקום והמשיך במשימתו. נציין כי במהלך הפעילות נעצר אחד המתפרעים ובהמשך צפויים להתבצע מעצרים נוספים".

במג"ב הוסיפו וציינו: "את ההתרחשות ניתן לראות בסרטונים המלאים של האירוע, ללא עריכה מגמתית".

//www.jdn.co.il/news/israel/808681

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו