קובי גדעון / לע"מ

נשיא פרגוואי לנתניהו: "ההחלטה שלי בסך הכל מכירה בהיסטוריה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא פרגוואי הוראסיו קארטס, השתתפו הערב באירוע קבלת פנים במשרד החוץ, לרגל פתיחת השגרירות בירושלים. מוקדם יותר נפגשו בלשכת רה"מ בירושלים. "זהו תענוג לקבל את פני הנשיא קארטס בירושלים ביום היסטורי זה"

לאחר פתיחת שגרירות פרגוואי בירושלים מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הערב יחד עם נשיא פרגוואי הוראסיו קארטס, באירוע קבלת פנים במשרד החוץ, לחברי המשלחת מפרגוואי.

ראש הממשלה נאם בטקס והודה לנשיא קארטס "תודה לכם פרגוואי ותודה לך הוראסיו ידידי נשיא פרגוואי, על שקיבלת את ההחלטה האמיצה להעביר את השגרירות שלך לירושלים. אמרת שתעשה את זה, כמו מישהו אחר שאני מכיר, כמו הנשיא טראמפ, – ועשית זאת. תודה לך".

"כשדיברנו על כך היום אמרתי שירושלים הייתה בירת העם היהודי במשך 3,000 שנים, בירת מדינת ישראל במשך 70 שנה ואמרת: ההחלטה שלי בסך הכל מכירה בהיסטוריה. זה נכון – היא מכירה בהיסטוריה אך גם בשכל הישר. יש לנו ערים נהדרות בישראל – אחת מהן היא תל אביב – עיר קוסמופוליטית אמיתית, עיר של הייטק, עיר של יצירתיות אדירה. אנו מוקירים את תל אביב בלבנו. אבל ירושלים היא בירתנו. אז העברתם את שגרירותכם מתל אביב לירושלים וזאת על פי ההיסטוריה, השכל הישר והאמת. תודה לך הוראסיו".

נתניהו הזכיר את הקשר רב השנים של פרגוואי לעם היהודי ואת חלקו המשפחתי "ידידותנו באה לידי ביטוי בדרכים רבות. אנו מכירים וזוכרים את תפקידה של פרגוואי בהצלת יהודים לפני השואה ובמהלכה, ובקבלת פליטים יהודים אחריה. מתברר היום שזה לא רק מפגש של מדינות אלא גם מפגש משפחות. מעטים מאוד ממשפחתה של רעייתי שרדו את השואה. אחד מהם הגיע הנה – אביה, חמי המנוח, ואחד אחר נסע לפרגוואי. מתברר שהפמליה המכובדת שלך שכוללת את השרים הנכבדים, השגרירים ואחרים, הם מכירים את משפחת טאובר. אז ראשית אבקש שתמסרו להם דרישת שלום ושנית, אמרו להם: שנה הבאה בירושלים".

"אנו מוקירים תודה על התפקיד שפרגוואי מילאה. אני מדבר בשם כל הנוכחים כאן, שרי ממשלת ישראל, סגנית השר של משרד החוץ, שגרירינו, היועץ לביטחון לאומי, כולנו מברכים את הידידות הזו. היום הייתה לנו ההזדמנות לדון בה בפירוט רב, ואני רוצה שתדעו שאנו נעים קדימה כיוון שאנו מאמינים בפרגוואי באותו אופן שבו אתם מאמינים בישראל".

"אנו מאמינים בפרגוואי. אנו יודעים שזו אחת הכלכלות המתקדמות בכל אמריקה הלטינית. אנו יודעים שאתם חותרים לעתיד טוב יותר לעמכם, יש לכם תכניות נהדרות, התחלתם ליישם אותן. אנו רוצים להיות שותפים להן. אנו מאמינים שהחיבור בין ישראל לפרגוואי יכול להוביל לדברים נהדרים לעמינו ולדרום אמריקה. אנו מתכוונים לקיים את זה ואני יכול להגיד שנה הבאה באסונסיון".

נתניהו שיבח את נשיא פרגוואי שמצטרף בהחלתו להעביר את השגרירות לנשיא המעצמה הגדולה בעולם והתייחס לנאומו של מזכיר המדינה האמריקני היום בנושא איראן "אדוני הנשיא אתה מצטרף להחלטה ההיסטורית של הנשיא טראמפ. הוא שינה מדיניות בדרכים מהותיות, לא רק בנושא ירושלים אלא גם בנושא איראן. אם תשאל את רוב הממשלות ואת רוב המנהיגים במזרח התיכון מהו המכשול הבסיסי לשלום, מהו האיום הגדול ביותר לביטחון שלנו, הם יגידו שלושה דברים: איראן, איראן ואיראן. הנשיא טראמפ נקט בעמדה נחושה נגד איראן שאנו מברכים עליה. הוא אמר זאת והיום חזר על כך מזכיר המדינה מייק פומפאו. עמדה נחושה ביותר – ללא העשרה, סנקציות קשות ואיראן צריכה לצאת מסוריה. אנו מאמינים שזו המדיניות הנכונה. אנו מאמינים שזו המדיניות היחידה שיכולה להבטיח את ביטחון המזרח התיכון והשלום באזורנו".

"אנו קוראים לכל המדינות ללכת בעקבות מנהיגותה של אמריקה כיוון שאיראן היא כוח תוקפני. אם איראן הייתה רוצה לחתור לאנרגיה גרעינית למטרות שלום היא לא הייתה צריכה צנטריפוגה אחת. הם לא זקוקים לצנטריפוגות להעשרה. אם איראן הייתה רוצה תכנית גרעין למטרות שלום הם לא היו מסתירים את הארכיונים הסודיים שלהם לייצור נשק גרעיני. הדבר הראשון שדה קלרק עשה בדרום אפריקה כשהוא השמיד את תכנית הגרעין שלהם, הוא השמיד את הארכיון שלהם. הדבר הראשון שנהרס כשתוכנית הגרעין בלוב נעצרה היה הארכיון. אך איראן לא השמידה את הארכיון. איראן החביאה את הארכיון, שיקרה לגביו והעבירה אותו ממקום למקום – כיוון שהם חותרים לנשק גרעיני וכיבושים. העמדה האמריקאית מונעת מהם להשיג נשק גרעיני ושוברת את מכונת הכסף שהם השתמשו בה כדי לממן את הכיבושים שלהם במזרח התיכון. תודה לך אמריקה. זוהי המדיניות הנכונה".

"המדיניות של ארה"ב היא נכונה. איראן נמצאת בתנופת התפשטות ותוקפנות בכל המזרח התיכון. היא שואפת להשיג נשק גרעיני באמצעים שונים, שחשפנו אותם. המדיניות של הנשיא טראמפ נכונה: אפס העשרה, אין צורך בזה, וגם איראן צריכה לצאת מסוריה. אנחנו מאמינים שזו המדיניות הנכונה ואנחנו קוראים לכל הקהילה הבינלאומית להצטרף לעמדה הזאת של ארה"ב. מי שרוצה להפסיק את התוקפנות האיראנית, ומי שרוצה להבטיח ביטחון, ומי שרוצה לקדם את השלום – שיתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל".

לסיום אמר נתניהו "הוראסיו, לצערי הספרדית שלי לא מספיק טובה כדי לומר את כל זה בספרדית אבל אני רוצה שתדע שאנו דוברים את אותה השפה. זוהי שפת הלב. אנחנו יודעים שמה שאמרת הוא אמת לאמיתה. כשנפגשנו במשרדי בביקורך ההיסטורי הראשון, ביקור של נשיא פרגוואי בפעם הראשונה בישראל, אמרת לי משהו שלא אשכח לעולם: 'זכור שיש פיסה של ישראל בדרום אמריקה. היא נקראת פרגוואי'. אני רוצה שתזכור שיש פיסה של פרגוואי כאן במזרח התיכון, היא נמצאת במדינת ישראל, כאן בירושלים, בשגרירות שלכם. תודה לך הוראסיו, תודה לך פרגוואי, תודה לך ידידי".

קודם לכן נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא פרגוואי הוראסיו קארטס. נתניהו אמר בפתח הפגישה: "ברוך הבא ידידי. זהו תענוג לקבל את פני הנשיא קארטס בירושלים ביום היסטורי זה. אתה מוביל בתחומים רבים כל כך, וכעת אתה בין המנהיגים שהעבירו את שגרירותם לירושלים, שהייתה בירת עמנו במשך 3,000 שנה "בלבד". אתה חבר נהדר ואנחנו מברכים אותך ברוח זו של חברות עמוקה, חברות מהלב".

"אני נרגש מאוד מההחלטה של נשיא פרגוואי הוראסיו קארטס, להעביר את השגרירות של פרגוואי לירושלים. אנחנו נפגשנו כמה פעמים, הוא אמר לי: 'אני רוצה לעשות את זה'. אמרתי לו 'תעשה', והוא עשה. בעוד כמה שבועות הוא מסיים את כהונתו, והוא אמר: 'לפני סיום הכהונה שלי, כביטוי לידידות בין פרגוואי וישראל, אני מעביר את השגרירות'. אמר ועשה. תודה מקרב לב".

שיא פרגוואי, הוראסיו קארטס, אמר בטקס פתיחת שגרירות ארצו בירושלים כי "לפתיחת השגרירות יש משמעות מיוחדת שמבטאת את הידידות הכנה והסולידריות האמיצה בין פרגוואי לישראל. הידידות שלנו מבוססת על עקרונות משותפים כגון דמוקרטיה, סובלנות וכבוד, חוסר אפליה ודו-קיום בשלום".

צילום: קובי גדעון / לע"מ

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו