נמל, אילוסטרציה. צילום: ויקיפדיה

חמאס נגד ההצעה להקים נמל ימי; בקפריסין בוחנים

בכירים בחמאס שוללים את ההצעה הישראלית לפיה יוקם נמל ימי בקפריסין תמורת החזרת השבויים, ואומרים כי לא יקבלו את הצעת ליברמן ללא שחרור אסירי חמאס משוחררי עסקת שליט. בקפריסין מאשרים את הפרסום אומרים שהם בוחנים את ההצעה

בכירים בחמאס שוללים את ההצעה הישראלית שפורסמה אמש (שני) במהדורה המרכזית, ואומרים כי לא יקבלו את הצעת ליברמן לנמל בקפריסין בעבור החזרת השבויים הישראלים. לדבריהם, קידום התוכנית לא תתאפשר ללא שחרור אסירי חמאס משוחררי עסקת שליט. מקורב לצמרת הארגון אף הוסיף כי הוא מעריך שחמאס יצמצם את מספר האסירים כחלק מעסקה רחבה.

הבכירים בארגון ציינו בשיחה ל 'חדשות 2' כי התנאי הראשון למשא ומתן הוא שישראל תשחרר את יותר מ-50 אסירי חמאס שנכלאו אחרי שחרורם בעסקת שליט, והדגיש כי זו נקודת המוצא שלהם. מקורב מאוד לצמרת הארגון ציין גם כי הוא מתקשה לראות מצב שחמאס יאשר את העסקה בתנאים הללו: "ייתכן שחמאס תסכים לצמצם את מספר האסירים שישוחררו תמורת עסקה רחבה יותר להסרת המצור, אבל ישראל לא תקבל את אסיריה בלי שזה קורה גם עבור חמאס".

בתוך כך דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי אסור לשתף פעולה עם תכנית הקמת הנמל, וציין כי הסיבה לכך היא שדרוש הסכם כולל. "עסקת המאה הופכת להיות עסקת עזה", אמר כשהוא מתייחס לתכנית השלום של הנשיא טראמפ. "אסור לשתף פעולה עם הרעיון של הנמל שלא כחלק מפתרון מדיני כולל".

בתוך כך, ממשלת קפריסין הודיעה היום כי היא בוחנת את בקשת ישראל לבנות נמל ימי שישמש להעברת סחורות לרצועת עזה. סגנית דוברת הממשלה אמרה כי "אין הסכמה על הנושא", אך "יש בקשה שנשקלת בימים אלה". זאת, לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן העלה את ההצעה בשבוע שעבר.

קפריסין אישרה את בםרסום כי ישראל ביקשה ממנה לבחון את האפשרות להקמת נקודת סחר באי למשלוח סחורות לרצועת עזה. "זה נושא ישן שעכשיו דנים בו מחדש", אמר דובר ממשלת קפריסין, פרודרומוס פרודרומו, לסוכנות הידיעות רויטרס.
 
לדבריו, "יהיו קשרים בין המדינות ובין כל הגורמים המעוניינים באזור, ויכול להיות שתילקח החלטה. עד כה אף החלטה לא התקבלה. כרגע הבקשה נבחנת, והיא לא נדחתה". פרודרומו לא אמר מתי הוגשה הבקשה, אבל בשבוע שעבר שר הביטחון אביגדור ליברמן ביקר בניקוסיה.

משרד הביטחון מסר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית כי השר אביגדור ליברמן ומערכת הביטחון, לצד הקהילה הבינלאומית, "מובילים יוזמות רבות שנועדו לשנות את המציאות ברצועת עזה". עוד נמסר כי "כל רעיון לשיפור המצב ההומניטרי בעזה יותנה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים". לדבריו, "מעבר לכך אנחנו לא יכולים לספק פרטים נוספים".

אתמול דווח ב'חדשות 2' כי ישראל מציע להקים רציף ימי לעזה על חופי קפריסין. על פע הדיווח הדברים סוכמו עקרונית עם נשיא קפריסין על ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן,שביקר במדינה בסוף השבוע האחרון.

על פי הדיווח, בתוך שבועיים יוקמו צוותי עבודה, ובתוך שלושה חודשים תוצג התוכנית להקמת הרציף הימי הייעודי לטובת עזה בקפריסין שיכלול מנגנון פיקוח ישראלי על מנת שחמאס לא ינצל את הפתח הזה כדי להבריח חומרי לחימה ואמצעי טרור.

ישראל מציעה לתושבי הרצועה: נמל ימי בקפריסין תמורת השבת החיילים

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כרגיל – הם מעולם לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו