צילום אילוסטרציה: פלאש 90

וְשָׁמְרוּ: משרד הפנים דחה חוקי עזר עירוניים לעקיפת חוק המרכולים

מנכ"ל משרד הפנים הודיע לעיריות כי הן לא נימקו את חיוניות פתיחת העסקים בשבת. השר דרעי: "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת". ח"כ סמוטריץ: "‏כל הכבוד לשר אריה דרעי". לפיד: ״החלטת דרעי לא תעבור בשקט"

משרד הפנים דחה היום (ראשון) את חוקי העזר העירוניים לעקיפת חוק המרכולים, שנחקקו בחמש ערים, כך דווח הערב ב'כאן רשת ב'. מדובר בחוקי עזר של עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה שנועדו לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת.

במכתב ששלח מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, לרשויות נכתב כי הן לא נימקו את חיוניות פתיחת העסקים בשבת. "משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר", הוסיף המנכ"ל במכתבו.

שר הפנים אריה דרעי הגיב למהלך ואמר כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק. יצויין כי האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

בעקבות החלטת שר הפנים שלא לאשר את חוקי העזר העירוניים לפתיחת בתי עסק בשבת הגיב ח"כ סמוטריץ בטוויטר: "‏כל הכבוד לשר אריה דרעי. מדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת היא מאבני היסוד שלה. עם ישראל הנחיל לעולם כולו את השבת כערך רוחני וכערך חברתי של מניעת עבדות ושיעבוד מוגזם לעבודה ולחומריות. יש שישה ימים לשופינג ופרנסה, ויש יום אחד למשפחה, למנוחה, לרוח ונפש." מפלגת האיחוד הלאומי מסרה כי "השבת היא לא עניין פרטי, היא חלק מעיצוב הזהות של מדינת ישראל כולה. לא ייתכן שכל עיר תתנהל בצורה שרירותית בנושא השבת במדינת ישראל".

יו״ר מפלגת יש עתיד ח״כ יאיר לפיד אמר כי ״החלטת דרעי להפעיל את חוק המרכולים לא תעבור בשקט. לא יגידו לנו איך לחיות, איפה לקנות ומה לעשות בשבת. כמו בלימודי הליבה, בגיוס ובהעברת תקציבי עתק לישיבות נתניהו ממשיך להכנע לחרדים בכל דבר. פוליטיקה צינית מפרקת את הישראליות מבפנים ואנחנו נלחם בה בכל מקום״.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי "שמירת הסטטוס קוו וציביון החיים המקובל מעוגן בהסכמים הקואליציונים ויש לכבד זאת. על ראש הממשלה להתערב ולהורות לשר הפנים שלא לקדם החלטות שמעוררות קיטוב בין דתיים לחילוניים, שוברות את הסטאטוס קוו ומלבות מלחמות דת מיותרות. יש לאפשר לכל אזרחי המדינה לחיות בהתאם לאמונתו, לכבד את מסורת ישראל ולהינות גם מתרבות פנאי ומסחר באזורים ייעודיים לכך. לא ייתכן ששר הפנים יכפה באופן שרירותי את עמדתו הנוגדת את עמדת ראשי הערים ונציגי הציבור במועצה שנבחרו ברוב קולות."

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו