דוברות הבית הלבן

היסטוריה: נחתם השלב הראשון של הסכם הסחר בין ארה"ב לסין

לאחר מלחמת סחר ארוכה בין ארה"ב לסין: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם הלילה על ההסכםהראשון שאמור להקל על מלחמת הסחר שמתנהל בין שתי המדינות. בטקס החתימה שנערך בבית הלבן, אמר הנשיא כי "ההסכם 'ישנה' את כלכלת ארה"ב"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם הלילה (בין רביעי לחמישי) על השלב הראשון בהסכם הסחר עם סין, שאמור להקל על מלחמת הסחר בין שתי המעצמות שטלטלו את השווקים בעולם. בעת החתימה על ההסכם בבית הלבן, אמר טראמפ כי העסקה "תשנה" את כלכלת ארצות הברית. סגן ראש ממשלת סין, שייצג את בייג'ינג, ליו הא, אמר כי ההסכם נעוץ ב"שוויון ובכבוד הדדי" והגן על המודל הכלכלי של ארצו.

ההסכם יגדיל את כמות ייצוא השירותים והמוצרים מהמעצמה למדינה האסיאתית. כמו כן, ההסכם צפוי לפתוח את השוק הסיני לחברות זרות, בייחוד חברות שעוסקות בשירותים פיננסיים, ולספק הגנות חדשות לסודות מסחריים וקניין רוחני. ההסכם, שכולל שמונה חלקים, מגלם סוג של הפסקת אש בתחום הכלכלה בין המעצמות, שהשפיע בין היתר על המתרחש גם בשוק העולמי.

במסגרת השלב הראשון בהסכם, וושינגטון ביטלה מכסים שהתכוונה להטיל על סין החל ב־15 בדצמבר והורידה במחצית מכסים בגובה 15% החלים על סחורות סיניות בשווי 120 מיליארד דולר. עם זאת, מכס של 25% המושת על סחורה סינית בהיקף של 250 מיליארד דולר, נותר בעינו.

דוברות הבית הלבן

הנשיא האמריקני טען כי מכסי המגן שהטילה ארצות הברית על מוצרים סיניים יבוטלו לחלוטין לאחר ששתי המדינות יחתמו על השלב השני בהסכם. הוא הוסיף כי הדיונים על שלב זה יתחילו מיד לאחר החתימה. "אנו מותירים את המכסים בתוקף, אבל הסכמנו לבטל אותם אם נצליח להגיע לשלב השני בהסכם. במילים אחרות, אנחנו מנהלים משא ומתן על התעריפים", אמר טראמפ. הוא הוסיף כי ההסכם שהושג הוא "לחלוטין ניתן לאכיפה".

נשיא סין שי ג'ינפינג כתב הערב מכתב לטראמפ ובירך על השלב הראשון בהסכם הסחר בין הצדדים. שי הוסיף כי מעוניין להישאר ביחסים קרובים עם טראמפ. לטענתו ההסכם מוכיח ששתי המדינות יכולות לפתור את המחלוקות ביניהן באמצעות דיאלוג.

שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין אמר כי השלמת עסקת הסחר, יחד עם הסכם סחר צפון אמריקני חדש יגדילו את התוצר המקומי הגולמי בארצות הברית באופן ניכר וכי הם יתחילו לעבוד עם סין באופן מיידי על השלב השני של ההסכם.

כזכור, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין התחיל כחלק מקפיין נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בבחירות 2016, המלחמה הגיע לנקודת רתיחה עם הטלת המכסים של טראמפ, בגובה 10%, על ייבוא סיני בשווי של 200 מיליארד דולר.

בהצהרה שפרסם אז טראמפ הוא הודיע על כוונתו להרחיב את המכסים לשיעור של 25% (במקום 10% בשלב זה) עד לסוף השנה הלועזית, והוא אף איים להטיל מכסים על סחורה נוספת בהיקף של 237 מיליארד דולר, מה שיביא דה-פקטו למצב שבו מוטלים מכסים על כל הייצוא הסיני לארצות הברית. "אם סין תפעל בתגובה נגד החקלאים שלנו ותעשיות אחרות, נעבור ישירות לשלב השלישי, שהוא הטלת מכסים על יבוא נוסף בשווי 267 מיליארד דולר", אמר אז טראמפ.

בתגובה, הטילה אז סין מכסים נגדיים בהיקף דומה. מכסים, שנכנסו לתוקפם עם החלת המכסים שהטיל טראמפ על היבוא הסיני לארה"ב. "לסין לא נותרה ברירה אלא להגיב לסבב הנוכחי של מכסים שהטילה ארה"ב, וזאת על מנת שתוכל להגן על הזכויות והאינטרסים שלה בעולם של סחר חופשי", הצהיר אז שר המסחר הסיני. "אפשר רק לקוות שארה"ב תבין את ההשלכות השליליות של פעולות מסוג זה ותנקוט בצעדים המתאימים לתקן אותם בזמן הקרוב". גם משרד החוץ הסיני הגיב אז ומסר כי "סין לא יכולה לקבל את הפעולות החד צדדיות של ארה"ב".

ב-2018 אמר טראמפ כי "מלחמות סחר הן טובות וניתן לנצח אותן בקלות", אך המהלכים האחרונים מסמנים כי מדובר במלחמה שרק הולכת ומחריפה ברקע מצבה הלא יציב של הכלכלה האמריקנית לקראת הבחירות הבאות, בהן יתמודד טראמפ לכהונה נוספת. המלחמה והחלה בעקבות טענותיה של וושינגטון כי בייג'ינג נוקטת שיטות פראיות כגון גניבת סודות מסחריים ואילוץ חברות זרות למסור לידיה טכנולוגיה, בניסיון להשיג עליונות טכנולוגית על ארה"ב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture