זירת הפיגוע. צילום: Meir Even Haim/Flash90

5 שנים לאחר הפיגוע בבאר שבע: שניים ממשתתפי הלינץ' זוכו מחמת הספק

בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה מחמת הספק שניים מהנאשמים במעורבות בלינץ' שבו נהרג נתין זר מאריתריאה, לאחר פיגוע הירי בתחנה המרכזית בעיר לפני חמש שנים. השניים נאשמים בחבלה בכוונה מחמירה. הפרקליטות: נשקול ערעור

שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכו הבוקר (שני) את החייל יעקב שמבה ואת קצין שב"ס רונן כהן מההאשמות נגדם. השניים הואשמו במעורבות בלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-2015, לאחר שהשתתפו בתקיפתו של הנתין הזר מאריתריאה, הפטום זרהום. זרהום נחשד כמחבל והוכה למוות על ידי כמה עוברי אורח – בהם שמבה וכהן. בית המשפט קיבל הבוקר את טענות עורכי דינם, ציון אמיר ואיתמר ברקאי, וזיכה אותם מההאשמות נגדם "מחמת הספק".

אירוע הלינץ' בזרהום התרחש במהלך פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-18 באוקטובר 2015. המחבל, מהנד אל-עוקבי, ירה למוות בחייל, עומרי לוי הי"ד, נטל את נשקו ופצע אזרחים נוספים. בזמן שנשמעו היריות, התחוללה מהומה בתחנה, וזרהום זחל על ברכיו. המחבל ברח מחוץ לתחנה וחוסל בקרב יריות עם שוטרים ואנשי יס"מ שבמהלכו נפצעו חמישה שוטרים. זרהום זוהה בטעות כמחבל, הוא נורה על ידי קב"ט התחנה המרכזית והוכה על ידי אזרחים במקום.

על פי כתב האישום, שמבה ונאשם נוסף בעטו בראשו ובפלג גופו העליון של זרהום, בעוד כהן, יחד עם סוהר נוסף, הטיחו בו ספסל כדי שימנע ממנו אפשרות לזוז. בעקבות התקרית הוגשו ארבעה כתבי אישום נגד אזרחים שונים, אך בניגוד לנאשמים האחרים בפרשה – כהן ושמבה סירבו לחתום על עסקת טיעון, בטענה שהיו בטוחים שמדובר במחבל שהיה במקום, ולכן ביצעו את המעשים כדי להגן על הסובבים בתחנה המרכזית בעת האירוע ולמנוע פגיעה נוספת באחרים.

זרהום מת מפצעיו בבית החולים, החקירה העלתה כי מותו נגרם בשל פגיעות פנימיות חמורות שנגרמו מהיריות שפגעו בפלג גופו העליון ולא כתוצאה מהמכות שספג מהמשתתפים באירוע, לכן הם הואשמו בחבלה מחמירה. אך מקריאת כתב האישום, עולה כי הדקות האחרונות בחייו של זרהום, אדם חף מפשע שנקלע לפיגוע במקרה, היו קשות ביותר.

השופט אהרון משניות אמר כי רעשי הרקע לא נכנסו לאולם. הדין הוכרע על פי הראיות. "אין לי ספק שהנאשמים היו בטוחים שהמנוח הוא אחד מכמה מחבלים. הסיטואציה הייתה סכנת חיים. גם המשטרה סברה שמדובר במחבל. הפיגוע ארך 18 דקות שנראו כמו נצח. צריך לשים גבול בין התנהגות מוסרית לפלילית", הדגיש השופט.

הפרקליטות התייחסה לזיכוי וציינה כי תשקול הגשת ערעור: "הפרקליטות סברה כי הנאשמים ביצעו מעשי אלימות חמורים כלפי האזרח, שהיה כבר ירוי, פצוע והתבוסס בדמו, מתוך מניע נקמני וכדי לכלות את זעמם – ולא כפי שטענו הנאשמים מתוך הגנה עצמית. שני הנאשמים האחרים באותו אירוע הלינץ' הודו והורשעו בהתעללות בחסר ישע. אנו נבחן את הכרעת הדין ונשקול אם יש מקום להגשת הערעור".

עורך הדין ציון אמיר שייצג את רונן כהן אמר: "אין ספק שזה יום גדול לקצין שגילה מעשה גבורה במהלך הארוע, ובמקום צל"ש קיבל כתב אישום. אני שמח שבית משפט זיכה אותו אחרי כמעט 5 שנות מאבק משפטי".

עורך הדין איתמר ברקאי, שמייצג את שמבה, בירך על החלטת בית המשפט, אך הדגיש כי "באותה נשימה לא ניתן להתעלם מהעוול הנוראי שנעשה למרשי, לוחם בגולני בזמן האירוע נשוא כתב האישום, בעצם הגשת כתב האישום החמור והבזוי כנגדו וזאת אך בשל פועלו כלוחם בזירת פיגוע חי ומתנהל ומתוך רצונו לחתור למגע עם מי שזוהה כמחבל ולהביא לסיומו של אירוע הטרור. אמרתי בתחילת הדרך כי במצב דברים הגיוני ונורמלי היה זוכה מרשי לצל"ש על תפקודו באירוע ולא בכתב אישום, ואני עדיין סבור שכך צריך להיות גם היום".

במרץ 2018 הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את דוד מויאל בהסדר טיעון, שלפיו הודה מויאל בעבירת התעללות בחסר ישע. ביוני אותה שנה גזר עליו בית המשפט 100 שעות עבודות שירות ופיצוי של 2,000 ש"ח למשפחתו של זרהום. בדצמבר 2018 נגזרו על אביתר דמרי ארבעה חודשי מאסר בפועל, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 2,000 ש"ח למשפחתו של זרהום, לאחר שהורשע גם הוא בעברה דומה במסגרת הסדר טיעון.

מבצעי הלינץ' באריתראי לאחר פיגוע הירי בבאר שבע – יואשמו בעבירת חבלה בלבד

המשטרה עצרה ארבעה ממשתתפי הלינץ' באזרח האריתראי בבאר שבע

הנתיחה קבעה: האריתראי בב"ש לא נרצח בלינץ' אלא נהרג מירי הקב"ט

המשטרה פתחה בחקירה נגד מבצעי הלינץ' באזרח האריתראי בבאר שבע

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו