צילומים: דוד כהן פלאש 90, קובי גדעון לע"מ, רשתות ערביות

הנס בצפון: למה המחבלים לא חוסלו והאם חיזבאללה מכין נקמה? • פרשנויות

ארגון חיזבאללה לא חוזר בו מהאזהרות ומהטענה שצה"ל "שיקר" לגבי האירוע. היכולות המתקדמות של צה"ל, לצד ההצהרות כי הוא סיכל פיגוע, מעלות את האפשרות שהצבא מקבל על עצמו כללי משחק חדשים. ולמה קיימו נתניהו וגנץ הצהרה לתקשורת?

השקט שנמשך בשעות האחרונות מאז ניסיון הפיגוע של חיזבאללה בהר דב לא מעיד על סיום המערכה מול הארגון – כך כותב רוני דניאל ב'חדשות 12'. הוא מציין כי גם בשעה זו, חיזבאללה לא חוזר בו מהאיומים ששיגר – וממשיך לטעון כי ישראל "פיברקה" את האירוע מתחילתו ועד סופו.

פרשן 'ישראל היום' יואב לימור כותב כי "אחרי כמה שעות שבהן נדמה היה שהארגון מסתפק באירוע המקומי בהר דב כהוכחה לכך שהוא עומד על עקרונותיו – לשמור על לבנון ולהגן על אנשיו, ובמקרה הנוכחי להגיב על הרג הפעיל שלו בשבוע שעבר בדמשק – הפתיע אמש חיזבאללה כשטען כי התקרית בהר דב כלל לא התרחשה, ובכך הותיר את החשבון פתוח".

"מבחינת חיזבאללה, זאת נדמית על פניה כמו פעולה שהארגון ביצע כמעט בשליפה. אין היגיון מבחינתו לשלוח כוח גדול יחסית, באור יום, לשטח שמכוסה בתצפיות ונתון בכוננות שיא. בפעולות דומות בעבר הקפיד הארגון לאסוף מודיעין ולחפש נקודות תורפה לפני שפעל. לעיתים הצליח, לעיתים פספס, אבל קשה היה להתעלם מהמקצועיות שליוותה את פעולותיו. היום, כאמור, זה נראה כמו אלתור".

פרשן 'ווינט' רון בן ישי סבור כי "התגובה של חיזבאללה נועדה לחפות על הכישלון הצורב של פעולת הנקם, וככל הנראה הזרוע הצבאית של הארגון ייקחו את הזמן, יתכננו, ויחפשו נקודת תורפה אחרת במערך הגבול הישראלי כדי לנסות שוב: אם בגבול לבנון, בהר דב ואולי אפילו ברמת הגולן, אם כי פעולה מרמת הגולן היא פחות סבירה מנקודת ראותו של הארגון הלבנוני".

"השאלה כעת היא מה יקרה עכשיו? ברור שחיזבאללה מגביל את עצמו שלא לפגוע באזרחים, ולכן ניתנה צפירת הרגעה לתושבים שיכולים לצאת מבתיהם ולנסוע בכבישי האזור וברמת הגולן. אולם ייתכן מאוד שחיזבאללה מבחינתו אינו רואה את האירוע כסגור, מפני שהפיגוע שתכנן סוכל. לכן, הימים הבאים יהיו מתוחים וצעדי הכוננות והמוכנות הגבוהים של צה"ל יימשכו בוודאי עוד כמה יממות עד שהכוונות של חיזבאללה יתבררו", כותב בן ישי.

פרשן 'מעריב' טל לב רם מתאר את פרטי האירוע וכותב כי "האירוע התרחש באור יום מלא, כשבסביבות השעה שלוש וחצי אחר הצהריים, זיהו תצפיתניות של צה"ל באזור הר דב חוליה של 3-4 מחבלים שחוצה לתוך שטח ישראל במרחב הר דב, באזור שבו אין גדר גבול. כוחות צה"ל מגדוד 931 וטנקים ירו לעבר המחבלים, שהיו חמושים ואולי אף רצו להניח מטעני חבלה באזור בגזרת הר דב שבו מסיירים חיילי צה"ל. בצה"ל סבורים כי הירי שיבש את מהלך הפיגוע, אך ככל הנראה לא נהרגו מחבלים מהירי".

אמיר בוחבוט כותב ב'וואלה' על התוכנית כי "באופן מעורר תמיהה, כוח חיזבאללה שחדר לאזור הר דב הצליח לחמוק מאש הטנקים, המקלעים והרובים של צה"ל ולחזור לשטח לבנון. לרוב, הכוח שפותח באש ומפתיע את הצד השני יוצא עם ידו על העליונה. מחזרתם של המחבלים למדינתם ללא פגע ניתן להסיק שתי מסקנות: הראשונה והסבירה יותר היא שהירי נועד לשם הרתעה, ולא כדי להרוג. השנייה היא שצה"ל נכשל".

"אם הירי נועד לשם הרתעה, מדובר במימוש מדיניות הכלה בהוראת הדרג המדיני על מנת למנוע הידרדרות ביטחונית בזמן שאזרחים רבים מטיילים באזור הצפון. אם לא הייתה הנחיה להכיל את חדירת המחבלים, ניתן להגדיר את התקרית ככישלון חמור מאוד של כוחות צה"ל באזור. לא רק שבידיהם אמצעי לחימה קטלניים במיוחד ותצפיות ברמה גבוהה, מוצבי צה"ל בגזרת הר דב נהנים מאש סיוע מגוונת מהאוויר ומהקרקע באופן שחוליית נ"ט תחת מעקב לא הייתה יכולה לחמוק ללא פגיעה – והייתה אמורה להיות מושמדת".

"לכאורה",מוסיף בוחבוט, "ניתן לטעון שמה שמסתמן כהכלה וירי מידתי, מנע הסלמה וימי קרב ממושכים נגד חיזבאללה, שכולם יודעים איך נכנסים אליהם ולא בהכרח כיצד יוצאים. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שאם צה"ל לא מגיב ביד קשה לאירוע הזה ומתגאה בסיכול פיגוע ללא גביית מחיר, הוא למעשה מודיע לאזור כולו שהוא מקבל את כללי המשחק. לפי אותם תכתיבי חיזבאללה: כל פעם שצה"ל, לפי פרסומים זרים, יבצע תקיפה בסוריה ויפגע בפעילי הארגון, יהיה לגיטימי לספוג פיגועים על הגבול כתגובה לבנונית".

רועי שרון כותב ב'כאן חדשות' כי "אם נסראללה מעוניין לאפסן את תוכניות הנקמה שלו, הכוללות פגיעה בחיילים, הוא בהחלט יכול להציג את ההישג התודעתי. במשך חמישה ימים דרוכה מערכת הביטחון באזור הצפון, כלי התקשורת עוסקים בנקמה המובטחת, ובזמן שחיילי צה"ל אינם נחשפים לצד הלבנוני של הגדר, אזרחי ישראל נעים בחופשיות בקו האש. מול ההישג הטקטי של שיבוש הפיגוע, נותר סימן שאלה על המסר שמעבירה ישראל בגישת ״אפס מטרות״".

שרון כותב עוד כי "לצד קרבות התודעה הופיעה היום הצהרה חגיגית ומשונה של ראש הממשלה ושר הביטחון. האיומים שנשמעו הערב בקריה נשמעו גם במהלך השבוע, ובשביל להזהיר את נסראללה לא נהוג לכנס את כלי התקשורת. גם ההודעה הראשונית בשיא הערפל התקשורתי של נתניהו על ״אירוע ביטחוני לא פשוט בצפון״ נשמעת מופרכת נוכח התוצאה המוצלחת של התקרית. מה ״לא פשוט״ בסיכול חדירה שהסתיימה ללא נפגעים? מה תהיה תגובתו של ראש ממשלה אם חלילה יהיו נפגעים? הסבר משכנע לצעדים התקשורתיים של השניים עד רגע זה לא נשמעו, אבל ייתכן שנועדו דווקא לרכך את נסראללה: אם מזכ"ל חיזבאללה ישתכנע שגרם לתבהלה בהנהגה הישראלית אולי יאות לסגת מכוונתו לפגוע בחיילי צה"ל ויסתפק במה שהשיג עד כה. אם אכן כך יקרה, דיינו".

גזרה בכוננות: גלריית תמונות מהשעות הדרמטיות והמתוחות בגבול לבנון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו