משבר הקורונה הרוחני: ליאון מקדם תוכנית מהפכנית להצלת הנוער המתמודד

הנוער המתמודד שיצא לרחובות בתקופת הקורונה מגיע מקהילות בהם התופעה הייתה שולית עד פרוץ המגיפה ובשל כך עסקני הקהילות מתקשים להתמודד עם התופעה. פיילוט ראשון החל לפעול בבית וגן ול'חדשות JDN' נודע כי ליאון כבר כעת מקדם מספר תוכניות נוספות בעיר

בעוד הנזקים הבריאותיים של מגיפת הקורונה מסוקרים בהרחבה, הנזקים הרוחניים הרבים שהמגיפה הביאה בכנפיה – נדחקים לקרן זווית. בחודשים האחרונים מוצפים אנשי חינוך בפניות נואשות של הורים שמספרים על התדרדרות של בני נוער, שמתקשים להתמודד עם היעדר המסגרת במשך חודשים ארוכים, ורוכשים חברים שליליים והתנהגויות מהם יתקשו להיגמל גם לאחר שמגיפת הקורונה תיעלם. הנוער המתמודד שיצא לרחובות בתקופת הקורונה מגיע מקהילות בהם התופעה הייתה שולית עד פרוץ המגיפה ובשל כך עסקני הקהילות מתקשים להתמודד עם התופעה.

בתקופה האחרונה, בשל הפניות הרבות שהגיעו אליו, החליט ראש העיר ירושלים משה ליאון להיכנס לעובי הקורה ולהשקיע סכומי עתק במניעת נשירה של בחורי ישיבות, מתוך הבנה שמניעת הנשירה בשלב מוקדם תחסוך הוצאות גדולות בהרבה לאחר שהבחורים ינשרו מהדרך, רח"ל.

בין היתר פועלים בעירייה לקדם תוכנית רחבת היקף שתלווה את בוגרי כיתות ח' בשלבים הראשונים לאחר שנכנסו לישיבות קטנות. אנשי חינוך טוענים כי המעבר מתלמודי התורה לישיבות קטנות הינו שלב קריטי בהשתלבות הנער בעולם שאינו מוכר לו.

במקביל, פועל האגף לקידום נוער בראשו עומד אלחנן גרוסבוים, ליצירת תוכניות ייעודיות גם עבור בנות ונערות שמתמודדות עם אתגרים משמעותיים בתקופת הקורונה, ותוכניות עבורן ייראו אור כבר בתקופה הקרובה.

בתקופה האחרונה נפתחו מרכזי הכוון רבים המיועדים לתלמידי ה'חדרים' ובחורי הישיבות הקטנות, המיועדות לסייע להם להישאר במסגרות או למצער להפנות אותם למוסדות המתאימים להם. בשבוע האחרון, לבקשת מחזיק תיק קידום נוער, אלחנן גרוסבוים, נפגש ראש העיר עם הגרא"נ ויג, מרבני שכונת בית וגן, שסיפר לו על האתגרים הרבים העומדים בפני רבני השכונה בהתמודדות עם בני הנוער הממלאים את השכונה.

במהלך הפגישה סוכם כי שכונת בית וגן תזכה למשאבים מיוחדים שיוקצו לטובת תוכניות מיוחדות לימי הקורונה המיועדים לבחורי ישיבות, כשלצורך המשימה תממן העירייה רכזים ופעילים בשכונה שירכזו את הפעילות מול בני הנוער ויסייעו בהתמודדות לבני הנוער באתגרים הרבים העומדים לפניהם.

מי שירכז את הפרויקט עבור העירייה הוא הרב שלמה ריין, תושב השכונה ויועץ חינוכי, שיגייס רכזים ופעילים ויתווה את המדיניות החינוכית שתסייע באופן פרטני לכל בחור שסיפר במהלך הפגישה שלצורך הפרויקט גויסו כבר למעלה מעשרה פעילים שיתפעלו את הפרויקט והגיוס של הרכזים והפעילים נמשך עד להשלמת המשימה.

בסיום הפגישה, הודה הרב ויג לראש העיר על הירתמותו לטובת העניין ועל הלב הפתוח שגילה לצורכי השכונה בכלל ובחורי הישיבה המתגוררים בה בפרט.

ראש העיר, משה ליאון אמר כי: "אנחנו נמצאים בימים מיוחדים שדורשים אמצעים מיוחדים. לצד הטיפול במגיפה הבריאותית, יש חשיבות לא פחותה לטפל במגיפה החינוכית שמלווה את האירוע הזה. שמחתי לקבל את פניית רבני שכונת בית וגן, שמגלים מעורבות ומעוניינים להביא פתרונות ייעודיים לבחורים שימנעו הרבה עוגמת נפש מההורים בטווח הארוך וישמרו את הבחורים במסגרות. אין דבר גדול מזה. את הפרויקט הזה אנחנו עושים לצד פרויקטים רבים נוספים שנועדו לסייע בהגנה החינוכית ולספק מעטפת לכל בחור שמתמודד עם קשיים המובנים מאליהם בימים אלה".

חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק הרווחה וקידום נוער, אלחנן גרוסבוים אמר כי "זהו יום חג לשכונת בית וגן. אנחנו ברוך ה' זוכים להשיק תוכנית שתתחיל בשכונת בית וגן, ותיתן מעטפת מלאה לבחורי הישיבות המתמודדים בימים אלה עם אתגרים לא פשוטים. אני שמח שזכינו בראש עיר שליבו פתוח לכל מצוקה שעולה מהשטח ולא חוסך במשאבים להביא פתרונות. אני בטוח שהצוות שנבחר להוביל את התוכנית, יחולל פלאות בשכונה, ובעז"ה נוכל להרחיב את הפרויקט לכל שכונות ירושלים ולהביא בשורה אמיתית לעולם התורה ולכל הורה שחרד על עתיד ילידיו בימים אלה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו