הלכה יומית • יום א' פרשת תולדות

JDN מגיש לגולשים מידי יום את ההלכות האקטואליות מידי יום, במסגרת מדור 'שונה הלכות' • היום מתחילים בסדרת הלכות מזוזה

הלכה א'

מצות עשה לקבוע מזוזה בכל פתח, ואפילו יש לו כמה חדרים, ולכל חדר כמה פתחים העשויים לכניסה ויציאה, אף על פי שהוא רגיל רק באחד מהן, מכל מקום כולם חייבים במזוזה. ואפילו אם נתמעטו הדיורים, ואינו צריך עתה רק לפתח אחד, מכל מקום כולם חייבים. אך אם יש איזו פתח, שאינו עשוי אלא להכניס דרך שם איזה משא לפרקים, ויש שם פתח אחר לכניסה ויציאה, אזי הפתח העשוי רק להכניס משאות פטורה.

קרא עוד:

[postim]

גם שערי חצרות, מבואות, עיירות, ומדינות, חייבים בקביעת מזוזה, שנאמר 'ובשעריך'.

צריך לקבעה בימין הנכנס, ואם קבעה בשמאל פסולה, וצריך להסירה ולקבעה בימין ויברך עליה, ואין חילוק בזה בין אם הוא איטר לאינו איטר.

הלכה ב'

שני בתים אשר לכל אחד יש פתח לרשות הרבים או לחצר, ובמחיצה אשר ביניהם יש גם כן פתח, ויש להסתפק בפתח זה, באיזה צד יתן את המזוזה, אנו הולכים בזה בתר היכר ציר, פירוש במקום שנעשים הצירים להדלת, שהדלת נפתח לתוכו זהו עיקר הבית, ונותנים את המזוזה בצד ימין שנכנסים לתוכו. ודוקא כששני הבתים שוים בתשמישן, אבל אם אחד הוא עיקר תשמישו בזה, לא הולכים בתר היכר ציר, אלא לעולם נותנים את המזוזה בצד הימין שנכנסים להבית, אשר עיקר תשמישו שם, ואפילו הדלת נפתח לתוך השני.

מקומם קביעת מתחלת שליש העליון של גובה השער, קבעה למעלה מזה כשרה, והוא שירחיקנה מן המשקוף טפח. קבעה למטה משליש עליון צריך להסירה ולקבעה כראוי ובברכה, ואם קבעה בטפח העליון, יסירה גם כן ויקבעה כראוי אבל לא יברך, ויש לקבעה בטפח הסמוך לחוץ, ואם שינה בזו אינו מעכב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו