שליח ארה"ב לענייני אקלים קרי. צילום: משרד החוץ האמריקאי

משתפות פעולה: סין וארה"ב חתמו על הסכם לצמצום משבר האקלים

למרות המתיחות בין המדינות בנושאי ביטחון וכלכלה, המדינות שיתפו פעולה בנושא האקלים והתעלמו מהחיכוכים • סין לא סיפקה תאריכים מדויקים להישגים שהבטיחה, ולכן לא ברור מה החשיבות של ההסכם, מלבד הקשר בין המדינות

הסכם ל'שיפור השאפתנות' בנושא האקלים נחתם בין ארה"ב לסין שאמרו שהן יעבדו יחד כדי לצמצם את פליטות גזי החממה בעשור הזה. זאת, בהמשך להתחייבות סין לראשונה, להפחית את פליטת המתאן, גז החממה.

מוקדם יותר דווח ב"פוליטיקו" כי ביום שני הקרוב, תתקיים פסגה וירטואלית בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג.

ההסכם בין שתי המדינות – המזהמות הגדולות בעולם – הפתיע את אלפי המשתתפים שהתאספו לפסגת האקלים של האו"ם בסקוטלנד. סין וארצות הברית, יריבות המתמודדות עם מתיחות גוברת על רקע סחר, זכויות אדם ונושאים אחרים, דיברו כבעלות ברית במאבק על ההתחממות הגלובלית.

"שנינו רואים שהאתגר של שינויי האקלים הוא קיומי וחמור", אמר שי ז'נהואה, שליח האקלים של סין. "כשתי מעצמות גדולות בעולם, עלינו לקחת את האחריות הראויה שלנו ולעבוד יחד ולעבוד עם אחרים ברוח שיתוף הפעולה כדי להתמודד עם שינויי האקלים".

ג'ון קרי, השליח המיוחד של ארה"ב לאקלים, עקב אחר דבריו של שי ואמר כי "לארצות הברית ולסין יש הרבה הבדלים", אמר. "אבל בנושא האקלים, שיתוף פעולה הוא הדרך היחידה לעשות את העבודה הזו".

ובכל זאת, ההסכם המשותף היה קצר בפרטים. לא נמסר לוח זמנים חדש מסין שלפיו המדינה תצמצם את הפליטות, וגם סין לא קבעה תקרה לגובה הפחמן הדו-חמצני וגזי החממה האחרים שלה לפני שהם יתחילו לרדת. סין הסכימה "להוריד בהדרגה" את הפחם והדלק החל משנת 2026, אך לא ציינה בכמה או באיזו פרק זמן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו