מסוק עטלף של חיל האוויר הישראלי לאחר נחיתה על משחתת צי ארצות הברית לבון. צילם: Class Desmond Parks

נמצא בשירות למעלה מ-25 שנה: זה המסוק שהתרסק מול חופי חיפה

ההתרסקות הערב הופכת את המסוק הימי של צה"ל, יורוקופטר פנתר המכונה "עטלף", לכלי בעל שיעור התאונות הגבוה ביותר בחיל האוויר. ה"עטלף" מופעל מספינות הסער 5 של חיל הים, והצוות שלו משותף לחיל האוויר וחיל הים

מסוק העטלף שהתרסק הערב (שני) מול חופי חיפה כשעליו שלושה אנשי צוות נמצא בשירות חיל האוויר וחיל הים כבר למעלה מ-25 שנה. הצבא רכש מסוקים כדי להחליף את הצי הישן אך אלה יגיעו רק בעוד כשנתיים.

ההתרסקות הערב הופכת את המסוק הימי של צה"ל, יורוקופטר פנתר המכונה "עטלף", לכלי בעל שיעור התאונות הגבוה ביותר בחיל האוויר. זאת לאחר שמתוך חמשת המסוקים שנרכשו ב-1996, הערב התרחשה ההתרסקות השנייה. בתאונה הראשונה, בשנת 1996, נהרגו מפקדי טייסת 193 שהפעילה את המסוק.

ה"עטלף" מופעל מספינות הסער 5 של חיל הים, לאיתור מטרות, תצפית, איכון וחילוץ, והצוות הקבוע שלו כולל קברניט וטייס משנה מחיל האוויר, מפעיל מערכות מחיל הים ולעתים גם מכונאי מוטס מחיל האוויר.

מדובר במסוק בינוני, דו-מנועי רב תכליתי. הוא מיועד לבצע מגוון משימות צבאיות, כולל תובלת סער, ניהול אש, לוחמה נגד צוללות, לוחמה נגד כוחות שטח, חיפוש והצלה ופינוי רפואי.

חיל האוויר הישראלי מפעיל את ה'עטלף' עבור משימות של חיל הים הישראלי. המסוקים נרכשו מחברת בת של חברת איירוספסיאל הפועלת בארצות הברית, "אמריקן יורוקופטר", כדי שמדינת ישראל תוכל להשתמש בכספי הסיוע האמריקאי המחייבים רכש מארצות הברית.

כאמור, בסך הכל נרכשו חמישה מסוקים, שהוטסו מארצות הברית במטוס מטען כשהם מפורקים בארגזים. עלות המסוקים הייתה כ-9 מיליון דולר למסוק. מסוקי ה"עטלף" נועדו להחליף את היורוקופטר HH-65 דולפין, שסבלו במהלך שירותם בטייסת מתקלות רבות.

במסוקים הוכנסו מספר שינויים שנועדו להתאמתם לצורכי חיל האוויר הישראלי. בין השאר, הותקנו על המסוקים אמצעי הגנה שכללו משגרי מוץ ונורים ומערכת לוחמה אלקטרונית. ב-1997 יצאו סופית מסוקי ה-HH-65A ("דולפין") משירות בחיל האוויר הישראלי.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו