Yonatan Sindel/Flash90

הממשלה, המאבק בקורונה וההתקפות האישיות: בנט בשורת ראיונות

לראשונה מאז החל לכהן כראש ממשלה בעקבות ניצול המשבר הפוליטי בישראל מעניק השבוע ראש הממשלה נפתלי בנט ריאיונות לעיתונות הכתובה. על הקואליציה: "לא לעולם חוסן. אני אומר לכל שותפיי, אנחנו עלולים להידרדר חזרה לתהום"

שבעה חודשים אחרי שהחל לכהן כראש הממשלה בעקבות ניצול המשבר הפוליטי בישראל, נפתלי בנט נותן שורה של ראיונות לעיתונות הכתובה בישראל ומתייחס לשלל הסוגיות שעומדות על הפרק.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" התייחס בנט לביקורת החריפה שנמתחת עליו והתייחס למצב הפוליטי של הקואליציה בראשותו. לדברי בנט: "בשבעת חודשי הכהונה שלנו התגברנו על מבחנים קשים. אבל לא לעולם חוסן. אני אומר לכל שותפיי, אנחנו עלולים להידרדר חזרה לתהום. אני רוצה שהם יצליחו. שאלקין ישווק מאות אלפי דירות, יאיר לפיד יחדש יחסים דיפלומטיים ויפתח שגרירויות, ומרב מיכאלי תקים מטרו. המשימה שלי היא לתת גב ויציבות לכולם. אני מגבה גם את איווט ליברמן שעושה מהלכים לא פופוליסטיים אבל מאוד נכונים".

לשאלה איפה צדק ואיפה טעה בניהול הקורונה השיב בנט כי "ההחלטה לסגור את השמיים מיד לאחר הופעת האומיקרון הייתה משמעותית מאוד". לדבריו, "הייתי המנהיג הראשון בעולם שעשה זאת. ההחלטה קנתה לנו כמעט חודש. החלטתי לא להטיל סגרים, בניגוד ללחצים ממשרד הבריאות ובניגוד למדיניות של הממשלה הקודמת. אנחנו מזהים תופעה חריגה לפני המדינה שבה התופעה הזאת מתרחשת. אני המנהיג הראשון שהביא לידיעת הציבור את הופעת האומיקרון. באותו שלב לנגיף עוד לא היה שם".

כאמור, בנט התייחס לביקורת עליו ואמר: "לפני שבעה חודשים, כשהחלטתי להקים את הממשלה הזאת, ידעתי שאני הולך להיכתש כפי שאף אחד לא נכתש". הוא הוסיף: "לא ידעתי אם אצליח להקים את הממשלה, אבל הקמתי. זאת הייתה ההחלטה הקשה והאמיצה ביותר שקיבלתי בחיי. נדרש לה אומץ יותר גדול מאשר בצבא. בצבא אתה מקבל תהילה. ידעתי שעלינו, על חברי הסיעה שלנו, ועליי יישפכו אינסוף קיתונות של בוז וקללות".

בנט האשים: "יש פה מכונה שמייצרת רעל ושנאה, מכונה משומנת, מיומנת, מרשימה ברמה עולמית. עם ערוץ רדיו וערוץ טלוויזיה, אלפי בוטים וקבוצות שממציאות פייק מוחלט ומריצות אותו ברשת. הכל בשירותו של אדם אחד".

בראיון ל'מעריב' הוא טען בנושא הקורונה כי "ישראל מנוהלת היום בצורה הטובה בעולם. אנחנו לא רצים לקצוות הקיצוניים של 'זה רק שפעת' וגם לא לאוטומט של קודמי בתפקיד שהיה 'קודם כל סגר על כולם', כי זה הכי קל".

"אני לא מסתכל אחורה, מי שתוקף אותי עכשיו זה הוא. מה שנתניהו מנסה לעשות עכשיו זה להפיץ כאוס והיסטריה וחוסר אמון כמו שהוא עשה בנוגע לבדיקות המהירות בסרטון הטיקטוק ההוא. נתניהו בנה את אחת ממכונות התעמולה האפקטיביות שקמו אי פעם. ממציאים סיפורים בקצב מטורף. אתה יודע שאתמול גיליתי שאמא שלי קתולית?".

בנט התייחס להחלטתו להקים ממשלה ובטוח שהוא הציל את המדינה: "אם לא היינו מצליחים, המדינה הייתה נופלת לתהום. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה עכשיו אם היינו הולכים לבחירות חמישיות. ידעתי שמה שינצח עבורנו היא הידיעה שאין ברירה אחרת והרוח הנכונה של הממשלה, מול כל הקשיים. בימים אלה קורם עור וגידים מחנה לאומי חדש".

עוד אמר בנושא הפוליטי כי "זאת קואליציה עם 8 מפלגות. אתה יודע מה זה ריבוי דעות כזה בממשלה אחת? אני לומד את זה על בשרי, אבל העסק עובד. בכנסת קשה, אבל הממשלה פשוט מעולה. ירשנו משק עם צמיחה מינוס 2%, התכווצות חסרת תקדים של המשק, ואנחנו כבר ב־7% צמיחה. הורדנו את האבטלה, התעקשנו לא לסגור את המשק. שר האוצר עושה את הדברים הנכונים, גם כשזה לא פופולרי. ביטול החל"תים, למשל".

בראיון ל'מקור ראשון' אמר בנט כי אם נתניהו יזוז, הוא ינסה להרחיב את הממשלה. לשאלה האם ינסה להקים ממשלת ימין ולהיפרד מעבאס אם נתניהו יזוז ענה כי "במצב כזה אנסה להרחיב את הממשלה. אנחנו עכשיו מנהלים ממשלה מאוד אפקטיבית, לא מושלמת. אם נוכל להרחיב, נרחיב. לגבי מנסור עבאס, הוא המנהיג הערבי הפוליטי הראשון, נדמה לי בהיסטוריה, שמכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

המראיין, חגי סגל שאל אותו בתגובה האם אנשי עבאס סוחטים אותו בשבועות האחרונים. בנט השיב: "שום דבר, אף אחד לא סוחט אף אחד. האם רצוי להרחיב את הממשלה? כן. וברגע שיחליטו חברים בליכוד או במפלגה אחרת לבוא, נשמח שיבואו".

באריון ל'ישראל היום' נשאל בנט על התחושה שהמדינה הרימה ידיים במאבק בנגיף הקורונה: "ניהול גל הדלתא והאומיקרון במדינה מתנהל בצורה הכי טובה בעולם כמעט. זה מודל ישראלי שפוי, שמצד אחד לא מתכחש לקורונה כי אנחנו כבר יודעים שנזקיה רבים וזו לא שפעת, ומצד שני אני לא ממהר ללחוץ על טריגר הסגרים שהיה פה כלי מרכזי בשנה שעברה". רה"מ רומז להתנהלות של קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו. "המודל הוא לקיים כלכלה לצד האומיקרון, עם המון פעילות אקטיביות ויוזמה".

בנט נשאל האם הוא עדיין ימני והשיב: "אני ימין, ועמדותיי לא השתנו. אני ממשיך להתנגד למדינה פלשתינית ועומד על שלנו. על 70 אחוז מהדברים בממשלה אנחנו מסכימים – שצריך חינוך יותר טוב, ולהיאבק בפשיעה ולבנות יותר בתים".

המראיינת מוריה קור הקשתה וטענה כי הישגי הימין מול הישגי השמאל בממשלה דלים, "אני רואה את עצירת פיתוח הכבישים ביו"ש, את חוק החשמל לבדואים, את חוק האזרחות של איילת שקד שלא עבר, הפסקת הנטיעות בנגב, הריסת מאחזים וגבעות ביו"ש שלא נגעו בהם 20 שנה; וכשאני באה למנות את הישגי הימין – אני בבעיה", שאלה.

בנט התגונן, "לא, בדיוק הפוך. נכנסתי לתפקידי, ובמשך שנים הממשלה העבירה מזומנים לחמאס, במזוודות – אני הפסקתי. את מצעד הדגלים אני חידשתי, אני רק לא עושה רעש. בנינו גם ביו"ש – קודמי לא בנה בתקופת ביידן. זה קשה. עניין הנטיעות והבדואים זה חד – באו אליי באותו לילה ואמרו שיש בעיה קשה כי לא צריך לקיים נטיעות. אני אמרתי: 'מקיימים מחר. תביאו כמה שוטרים שצריך, ואחר כך אני מוכן לדבר עם כולם'. הפשיעה הערבית זה נושא שהוזנח שנים. הקמתי צוות שרים בראשותי, ואנחנו ממררים את חייהם של ראשי הפשיעה הערבית. אנחנו רודפים אחריהם באמצעים יצירתיים. אבל זאת ממשלת אחדות. זה נכון. זאת לא ממשלה של צד אחד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו