לקראת הסכם 'שמים פתוחים': השמים יסגרו

חברות התעופה הישראליות הודיעו על שביתה שיקיימו החל מיום ראשון הקרוב, לאחר שנודע על כוונת הממשלה לאשר את הסכם 'שמים פתוחים' עם האיחוד האירופי, שלטענתן יפגע בהן אנושות

הזמנתם כרטיס טיסה באל על לשבוע הבא? – אל תתחילו לארוז מזוודות, יתכן שהטיסה בכלל לא תמריא, והכול בגלל ישיבת הממשלה שאמורה להתכנס ביום ראשון הקרוב.

קרא עוד:

[postim]

על סדר יומה של הממשלה מופיע דיון שיערך בהסכם השמים הפתוחים שנחתם עם האיחוד האירופי ואישורו על ידי שרי הממשלה, ועקב כך הודיעו חברות התעופה הישראליות, אל על, ארקיע וישראייר על שביתה בה יפתחו בראשית השבוע הקרוב.

הסכם השמים הפתוחים קובע כי חברות תעופה זרות הפועלות במדינות האיחוד האירופי יקבלו הזדמנות להציע טיסות סדירות מישראל אל מדינות הבית שלהן בלא לקיים העדפה של חברות התעופה הישראליות. ההסכם יהפוך את הענף הסובל גם כך מקשיים כלכליים, לתחרותי ביותר, וחברות התעופה הישראליות טוענות כי מדובר במכת מחץ עבורן, וכי יתקשו לשרוד במציאות החדשה שתיווצר לאחר אישרור ההסכם.

לפני מספר חודשים, לאחר שנחתם ההסכם בראשי תיבות, אמר שר התחבורה הקודם, ישראל כץ כי "ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי בכל הנוגע לתעופה, ועם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה גידול ביעדי הטיסה והוזלה משמעותית של כרטיסי הטיסה. אני רואה בהסכם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק", אולם כעת, כשההסכם עומד להיכנס לתוקף טוען יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי כי "המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות – ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדות התעופה המרכזיים וכיוצא בזה".

בניסיון להדוף את הביקורת העזה המוטחת בשר האוצר התומך באישרור ההסכם מסרו גורמים באוצר בתגובה שצוטטה ב'גלובס' כי הטענות של אל על וגורמים מתנגדים אחרים להסכם, שככל הנראה יאושר ביום ראשון, לפיהן לא נעשתה עבודת חריש כלכלית בנושא – שקריות. "נעשו מחקרים רציניים ומקיפים שמראים שיש כדאיות כלכלית לקיומה של תעופה ישראלית גם אחרי יישום הסכם שמים פתוחים", אמר הגורם. עוד לדבריו, נעשו צעדים שונים להקל על ההיערכות של חברות התעופה הישראליות למבנה התחרותי החדש שייוצר בעקבות יישום ההסכם כמו למשל העלאת השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון הצפוי לעלות מ-70% ל-80% ויישום הדרגתי של ההסכם על פני 5 שנים.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו