כך מתעשרים הבנקים מדלותם של האזרחים

בשני מקרים שונים חייב בית המשפט את הבנקים בתביעה | הוכח כי לא עשו די בכדי לצמצם את חובו של הלווה והעדיפו להמתין להגדלת החוב

גם לכם יש משכנתא? אתם משתייכים ככל הנראה לרוב אזרחי מדינת ישראל, אבל אם אתם בטוחים שהבנק למשכנתאות מרוויח עליכם כסף רב, זה נכון, אבל הוא ירוויח יותר אילו תואילו בטובכם שלא לשלם את החזרי המשכנתא.

קרא עוד:

[postim]

בשני מקרים שונים דחו בתי משפט בארץ תביעות של בנקים למשכנתאות נגד לווים שלא עמדו בהחזרי ההלוואה. הסיפורים שונים והטיעונים זהים, כמו גם החלטת השופטים: הבנקים לא עשו די לצמצום החוב, אלא העדיפו להשתהות וכך להביא לתפיחת החוב, ולריבית והצמדה שנוספו לו.

במקרה הראשון מדובר בעולה חדשה שרכשה דירה אולם לא הצליחה להחזיר את ההלוואה שנטלה לשם כך. בנק דיסקונט פתח נגדה בהליכי הוצאה לפועל והחל לפעול לשם מימוש הדירה והשבת החוב.

הלווה ניסתה למכור את הדירה בעצמה וכך להשיב לבנק את מלוא חובו, אולם נציגי הבנק הודיעו לה כי הדירה תימכר אך ורק בהליך של כינוס נכסים. חלפו כמה חודשים נוספים והדירה אכן נמכרה בהליך כינוס נכסים, וההפתעה של הלווה הייתה מושלמת, לאחר שגילתה כי הקונה היה לא פחות ולא יותר אותו אדם שהיא ביקשה למכור לו את הדירה לפני חודשים ספורים. הדירה נמכרה באותו מחיר שהיה נקוב בהסכם זכרון דברים שכבר נחתם בזמנו בין הלווה בעלת הדירה לבין אותו קונה, והחודשים שחלפו בינתיים רק חייבו את האישה בתשלום הוצאות הכינוס, תשלום הריבית שרק תפחה מאז וכך לא הצליחה הלווה, חרף מכירת הדירה, להשיב לבנק את כל כספו.

הבנק תבע את האישה אולם השופט שעבר על כל השתלשלות הדברים החליט לדחות את התביעה ולנזוף בבנק. השופט סבר כי הבנק לא עשה די בכדי לצמצם את חובה של האישה, ואילו היה מתיר לה למכור את הדירה כשחפצה בכך, אזי הייתה מחזירה לבנק את כל כספו.

במקרה אחר חייב שופט אחר את אותו בנק, דיסקונט, לאחר שהתברר כי שמאי מטענו התרשל בתפקידו ולא בדק את מצבה המשפטי של הדירה. כך נפל הקונה לתוך קנוניה אותה רקמו המוכר, המתווך ועורך הדין, שמכרו לו חלק מדירה שפוצלה בניגוד לחוק, ואילו שמאי מטעם הבנק לא עלה על התרמית אלא איפשר לבנק להעביר את כספי ההלוואה לקונה.

גם במקרה זה התרשם השופט כי הבנק מעל בתפקידו, והעדיף להעביר את כספי ההלוואה ללא הבדיקות המתאימות, וכך סייע לרוכש שסמך על אנשי המקצוע של הבנק, לרכוש את הדירה הגם שהיא נמכרה לו ברמיה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו