החברותא שלך בדף היומי • סוכה דף ב • ליום ד' פרשת תצוה

לפניכם שיעור דף היומי בעברית \ אידיש מפי מגיד השיעור הרב יוסף נחום שטרום שליט”א שנודע בהסברתו הנהירה והנפלאה • שמעו ותחי נפשכם

סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה – לת"ק פסולה, לרבי יהודה כשרה. סוכה שאינה גבוהה עשרה טפחים, ושאין לה ג' דפנות, ושחמתה מרובה מצילתה – פסולה.

קורת פתח המבוי המונחת בגובה יותר מעשרים אמה – שנינו בתחילת מסכת עירובין ש'ימעט' גובהה, ולא שנינו 'פסולה' כמו בסוכה, כיון שדין דרבנן הוא, והמשנה באה להורות לנו מצותו, לא שייך לומר 'פסולה', משא"כ בסוכה שכבר פסולה מדאורייתא קודם שנשנית המשנה. או משום שבמשנתינו שנינו כמה דינים והיה צריך לכתוב תקנת כל דין, לכן כללן כולו כאחד ושנה 'פסולה'.

טעמו של ת"ק שסוכה הגבוהה מעשרים אמה פסולה: לרבה – שנאמר 'למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל', ודורש – עשה סוכה שישיבתה ניכרת, והסוכה היינו הסכך, ולכך צריך שהיושב בה יהא רואה את הסכך, ועד כ' אמה שולטות עיניו בסכך. לרבי זירא – שנאמר 'וסוכה תהיה לצל יומם' – אין סכך אלא זה העשוי לצל, ויותר מכ' אמה אין הסכך גורם צל (אלא הדפנות), שהחמה באה מהצדדים. לרבא – שנאמר 'בסוכות תשבו שבעת ימים', אמרה תורה צא מדירת קבע ושב בדירה הראויה לשבעת ימים, וכוונת התורה לתת שיעור בגובה, שתהא יכולה לעמוד ע"י יתידות עראי, והיינו עד כ' אמה.

טעמם של האמוראים שדחו המקור שהביא חברם לפסול סוכה גבוהה מכ' אמה: טעמו של רבה מ'למען ידעו דורותיכם' דחו משום שסברו ש'למען ידעו' קאי על ידיעת דורות הבאים שהקיף הקב"ה את אבותינו בענני הכבוד, ולא על הידיעה שיושבים בסוכה, (ולרבה, אכן היינו פשטות הפסוק, אך נדרש גם לידיעת ישיבה בסוכה), טעמו של רבי זירא מ'וחופה תהיה לצל יומם', דחו משום דקרא קאי על ימות המשיח, אבל סוכת מצוה אינה לצל (ולרבי זירא – א"כ לימא קרא 'וחופה' ומאי 'וסוכה' ש"מ תרתי), טעמו של רבא מ'בסוכות תשבו', דחו שהרי בודאי גם סוכה העשויה ממחיצות של ברזל כשרה. (ולא סברו תירוצו של רבא שצריך שיהא יוכל לעשותה עראי, שכיון שהפסוק לאו דווקא, שוב אי אפשר ללמוד ממנו שיעור הסוכה).

סוכה הגבוהה מכ' אמה שדפנותיה מגיעות לסכך – לרבה גם לחכמים כשרה, שעל ידי הדפנות שולטות עיניו בסכך.

סוכה הגבוהה מכ' אמה שהיא יתירה מארבע אמות על ארבע אמות – לרבי זירא גם לחכמים כשרה, שמחמת גודלה יש צל סכך. ולפי חנן בר רבה – אף ביש בה יותר מכדי ראשו רובו ושולחנו מכשירים חכמים, ולא פסלו אלא בסוכה מצומצמת בשיעורה (ואין ידוע טעמו לפסול סוכה גבוהה מכ').

רבי יהודה סובר שסוכה הגבוהה מעשרים אמה כשרה, ואפילו עד מ' או נ' אמות, והוכיח כן מסוכתה של הילני המלכה, שהייתה גבוהה מכ' אמה, וישבו עמה בניה שלא היו צריכים לאמם, שחייבים לחנכם במצות סוכה מדרבנן – והיתה מקפדת גם על קיום מצוות דרבנן, והיו זקנים נכנסים ויוצאים בסוכתה, ולא אמרו לה דבר.

צפו בשיעור בשפת האידיש

צפו בשיעור בעברית

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה אין כל יום השיעור של הרב שהוא פה מפיק מרגלות ולמה שלא יהיה לכם הזכות הרבים???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו