דו"ח המבקר על משבר הדיור: "כאוס תכנוני, התרשלות מוחלטת של הממשלות"

הדו"ח אינו משתמש במילים חריפות וכמעט אינו מותח ביקורת אישית על קברניטי המדינה, אך הוא מציג תמונה עגומה ביותר של התרשלות מוחלטת וטיפול לקוי במיוחד, במשבר הכלכלי-חברתי החמור ביותר במדינה בעשורים האחרונים

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם הערב את הדו"ח המקיף על התפתחות משבר הדיור בישראל וההתנהלות הלקויה של הממשלות ורשויות התכנון בשנים האחרונות.

לאורך כמעט 300 עמודיו של הדו"ח המפורט, מובעת ביקורת נוקבת על הגורמים האחראים לשוק הדיור בישראל. בין השאר קובע המבקר, כי המשבר זוהה באיחור רב, תכניות בניה לא קודמו, הממשלה לא עקבה אחר יישום החלטותיה, לא גובשה תכנית אסטרטגית לפתרון המשבר, גופי התכנון לא היו מתואמים, ועוד ועוד ביקורת מאלפת על הכאוס חסר התקדים שהשתרר בתחום החשוב ביותר ליוקר המחיה בישראל.

קרא עוד:

[postim]

הדו"ח מבקר את טיפול הממשלה במשבר הדיור בין השנים 2008 ל-2014, תחת ממשלות אולמרט ונתניהו, ומתמקד במשרד הבינוי והשיכון, ברשות מקרקעי ישראל, במשרד האוצר ובבנק ישראל, במשרד ראש הממשלה, במשרד הפנים ובכמה רשויות מקומיות.

"לפי נתוני משרד הבינוי, בשנת 2008 נדרשו 103 משכורות חודשיות של שכיר לרכישת דירה ובסוף 2013 כבר נדרשו 137 משכורות חודשיות; כמו כן, שיעור ההוצאה מהשכר החודשי הממוצע עבור שכר דירה עלה מכ-29% בינואר 2008 לכ-38% בדצמבר 2013", כותב המבקר. מחירי הדיור עלו בשיעור חסר תקדים של 55% בתוך שש שנים בלבד.

כישלון מוחלט בזיהוי המוקדם של המשבר, בממשלת אולמרט ובממשלת נתניהו

תחילתו של משבר הדיור בשנת 2008, עם פריצת משבר הסאב-פריים בארצות הברית. ממשלתו של אהוד אולמרט אשר כיהנה באותו הזמן, נכשלה באופן מוחלט בזיהוי הבעיה המתפתחת ובגיבוש כלים לטפל בה: "עם פרוץ משבר הדיור, לא היו בידי הממשלה בראשות אולמרט אמצעים להתמודדות עם הזינוק במחירי הדיור", כותב המבקר בדו"ח.

ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, נכנס לתפקידו בחציה הראשון של שנת 2009. המבקר מאשים גם אותו בכשל בזיהוי הבעיה. דיוניה הראשונים של הממשלה ה-32 אודות המשבר היו רק ביולי 2010, כשנה ורבע לאחר תחילת כהונתה, אולם גם אז, לא גובשה תכנית מקיפה וההחלטות שהתקבלו לא יושמו בשטח.

"בשנים אלו הוכבד נטל הדיור של שוכרי הדירות וגדל שיעורן של הוצאות הדיור יחסית להכנסה, עד כדי סכנה ליציבות הכלכלית של כחצי מיליון משקי בית השוכרים דירות", מזהיר המבקר.

גם רשויות התכנון הסטטוטוריות נמצאו אשמות במצב שוק הדיור כיום. "במשך שנים אישרו ועדות התכנון עשרות אלפי יחידות דיור פחות מהדרוש למשק". הבירוקרטיה בוועדות התכנון היא נוראית, ובמקרים רבים התהליך אורך 12 שנים מהגשת התכנית לדירה הבנויה. בעקבות העיכובים, נוצר פער ארצי של כ-115,000 דירות לעומת הביקוש, נכון לשנת 2013.

ביקורת על אורי אריאל: "לא ביצע את המוטל עליו ולא קבע מדיניות ארוכת טווח"

המבקר תולה את האשמה למצב שוק הדיור, גם בתכניות עבודה לקויות של רשות מקרקעי ישראל ושל משרד הבינוי, המסתמכות על קרקעות שכלל אינן זמינות לשיווק, ובכשלים תכנוניים של משרד הפנים ש"אינו יודע כמה יחידות דיור שאושרו בתכניות אכן זמינות לבנייה, יישומן של חלק מהחלטות התעכב וחלקן אף לא יושם כלל ונותר בגדר 'אות מתה'".

גורמים נוספים שהביאו לעליית מחירי הדיור, לדברי המבקר, הם הרכישה המסיבית של דירות להשקעה (כ-35% מכלל העסקות), הירידה החדה בבניית הדירות הקטנות ומדיניות הריבית הנמוכה של בנק ישראל, אשר אך לפני יומיים הורדה לשפל של כל הזמנים: 0.1%.

הדו"ח, כאמור, מתייחס ברובו לממשלת אולמרט ולממשלת נתניהו השנייה, והוא כמעט ואינו מבקר את התנהלות הממשלה הנוכחית, אך הוא מותח ביקורת ישירה כלפי שר הבינוי הנוכחי, אורי אריאל מהבית היהודי: "ממועד סיום הביקורת עד יולי 2014 החליטה הממשלה החלטות רבות הנוגעות לשוק הדיור, אולם בפרק הזמן האמור שר הבינוי והשיכון עדיין לא קבע מדיניות דיור ארוכת טווח אף שהממשלה הטילה זאת עליו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו