התגובות לדו"ח המבקר: החל מ"נתניהו אשם" ועד ל"בכלל אין משבר"

המאבק על הנראטיב: במחנה הציוני ובכולנו תוקפים את נתניהו, לפיד ואריאל, ביש עתיד טוענים שלפיד ניסה בכל הכח וראש הממשלה הוא זה שהכשיל, ובליכוד מנסים בכלל להסביר שהמצב טוב ושרק ממשלה בראשות נתניהו תשפר אותו עוד

במערכת הפוליטית המתכוננת לבחירות, דו"ח המבקר הוא כשמן למדורה. ההודעות שהוציאו היום כל אחת מהמפלגות המתמודדות, ממחישות היטב את המאבק על לבו של הבוחר והתפקידים העתידיים בממשלה הבאה.

יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו התחרו ביניהם מי יוציא הודעה חריפה יותר, אשר תאשים את ראש הממשלה כאחראי העיקרי למשבר הדיור ולכאוס המערכתי בטיפול בו, המפורטים בהרחבה בדו"ח המבקר. יו"ר מפלגת המחנה הציוני ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הבטיח היום בסיור בעיירה ירוחם כי "אני אוביל את המלחמה לפתרון המשבר, וכל השרים בממשלה שאקים יהיו חיילים בה".

קרא עוד:

[postim]

בנוסף לנתניהו, האשים הרצוג גם את שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ואת שר הבינוי אורי אריאל: "אני מודה למבקר על דו"ח אמיץ שמוכיח שוב את מה שכל מי שרוצה בית בישראל יודע – ביבי נכשל. הוא לא עשה כלום בדיור, כלום למען משפחות צעירות וכלום למען אזרחי ישראל שמגיע להם בית, ונמאס להם לשמוע תירוצים, זריקת אחריות וריבים בין שר האוצר או שר השיכון לראש הממשלה".

כחלון: חבל שהמבקר לא סקר את אחריותה של תכנית מע"מ 0 להעמקת המשבר

ממפלגת כולנו של משה כחלון, נמסר כי "דו"ח מבקר המדינה מעניק ציון נכשל לממשלת יוקר המחייה של נתניהו-לפיד-בנט. הציבור בישראל לא זקוק לדו"ח כזה או אחר בכדי להבין את המצב הקטסטרופלי בו אנו נמצאים. הציבור מרגיש את המצב בכיס שלו יום-יום בסופר, בבנק, במשכנתא ובשכר הדירה.

שר התקשורת לשעבר, אשר הצהיר כי קבלת מנהל מקרקעי ישראל לידיו יהיה תנאי סף להצטרפותו לכל ממשלה עתידית, מצר על כך שהדו"ח אינו סוקר את אחריותה של הממשלה הנוכחית למשבר. לדבריו, תכנית מע"מ 0 של לפיד, עליה התעקש בניגוד גמור לדעת כל הכלכלנים, החמירה עוד יותר את מצב שוק הדיור, והביאה את המשבר לשיאים חדשים.

יש עתיד: לפיד ניסה לתקן ונתניהו הפריע

ממפלגת "יש עתיד", אשר העומד בראשה כיהן כיו"ר קבינט הדיור בשנתיים האחרונות, נמסר כי "מדובר בדו"ח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל, וראוי שהציבור יידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי".

במפלגתו של לפיד אומרים כי "במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור אותו, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר איבדו את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה. כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדו"ח הזה, שחור על גבי לבן. עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דו"ח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו – משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד".

ומי לא אשם, לתפיסת אנשי יש עתיד? הם בעצמם, כמובן. "הקמנו את קבינט הדיור, שגרם לכל משרדי הממשלה הרלבנטיים וגופי התכנון והשיווק לעבוד יחד. גיבשנו תכנית לאומית לפתרון משבר הדיור שכללה 62,000 דירות שכבר יצאו לדרך בשכונות חדשות במסגרת הסכמי הגג, השקעת 4.5 מיליארד שקלים על מנת לשחרר 50,000 דירות בפרויקטים שנתקעו, פינוי מחנות צה"ל שיאפשרו לבנות 60,000 דירות, בניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך וצעדים נוספים". לטענת המפלגה, אם נתניהו לא היה קוטע הכל ומפרק את הממשלה, מחירי הדיור היו מתחילים לרדת.

הליכוד: עשינו הרבה, תנו לנו את הכח להמשיך ולעשות

בליכוד, מפלגת השלטון בשש השנים האחרונות, מנסים להמעיט בחומרת הביקורת הכלולה בדו"ח. "דו"ח הדיור של מבקר המדינה הינו דו"ח חשוב מאוד. אנחנו נלמד אותו וניישם את מסקנותיו המתבקשות. ממשלות הליכוד בראשות נתניהו עשו הרבה בתחום הדיור, זה מצוין בדו"ח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות", נאמר בהודעת המפלגה.

במפלגה מנסים להראות את הישגיה בתחום הדיור, ומציינים כי "הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה. אנו מפנים את מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב – ובמחנות צה"ל שיתפנו נבנה 100 אלף דירות חדשות. הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור, והשנה נגיע ל- 60,000 יחידות דיור. ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור. וכמובן, הובלנו את מהפכת הכבישים והרכבות, שמחברת את הנגב והגליל למרכז הארץ, ומאפשרת לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו