תקדים: בג"ץ פסל את מפת היישובים הזכאים להטבות מס- ועדת הכספים תקבע אותה בחקיקה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: ""אין בכוונתי להשאיר את הנושא להכרעת בג"צ" • ראש מועצת כפר ורדים, סיוון יחיאלי, שעשוי להיפגע מהמתווה החדש: "אם תגידו למעט החזקים שעוד נותרו בפריפריה שלוקחים מהם הטבה אז הם יעברו לרעננה או לתל-אביב"

ועדת הכספים תקדם במסגרת חוק ההסדרים הצעת חוק שתקבע מתווה למתן הטבות מס ליישובים על בסיס קריטריונים שוויוניים ואחידים, כך הודיע היום (ד'), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני בתום דיון בשאלה כיצד לחלק את התקציב המיועד למתן הטבות המס.

גפני הצהיר, כי אינו מתכוון להותיר חלל ריק בנושא חשוב זה, מה שיוביל להכרעת בג"צ בעניין והציג את עקרונות המתווה החדש שיעמוד בבסיס החקיקה מטעם ועדת הכספים כולה, אשר יקבע קריטריונים ברורים למתן ההטבות. בתום דיון ממושך נרשם קונצנזוס בקרב חברי הוועדה, בצורך לקדם את הצעת החוק בהקדם על-מנת למנוע פגיעה ביישובים.

בפתיחת הדיון מתח גפני ביקורת על גישת האוצר נגד מתן הטבות מס ואמר: "גישת האוצר היא שמתן הטבות מס איננה דבר חיוני אלא השקעה ישירה בתשתיות, בחינוך וכד', מה שאמור לספק איכות חיים טובה יותר לתושבים, אלא שהדבר לא קורה ואין השקעות ולעומת זאת המנגנון של הטבות המס הוכיח עצמו בפועל. אם לא יהיו הטבות ליישובים שזקוקים לכך, היישובים הללו ישקעו ותושביהם יעזבו. כבר שנים שהנושא נגרר, חרף פניות חוזרות ונשנות שלי לממשלה עוד בקדנציה הקודמת שלי כיו"ר ועדת הכספים. הממשלה השיבה בלשון רופסת לבג"צ בעניין הזה". גפני ציין ש"אין בכוונתו להשאיר את הנושא להכרעת בג"צ. זה תפקידינו כחברי כנסת וכממשלה לקבוע מדיניות של חלוקת משאבים. עלינו לקדם את המתווה החדש בחקיקה בהקדם, אחרת 5 יישובים יצאו מרשימת היישובים שמקבלים את ההטבות עד 30 בנובמבר בגלל פסיקת בג"צ".

מנהל רשות המיסים, משה אשר: "לא הוכחה יעילותן של הטבות מס בהשוואה לכלים אחרים. יש לתת את הדעת לעלות התקציבית של הדבר הזה ויעילותו. האם לא נכון יותר להשקיע ביישובים בצורה ישירה יותר".

נציגת החטיבה הכלכלית ברשות המיסים, נטליה מירנצוב, הציגה מתווה מוצע: "מעתה רק קריטריונים שוויוניים, לא מציינים עוד שמות יישובים על בסיס נתונים של גופים כלמ"ס. הבסיס: יישובים עד קו רוחב 750 בצפון, 650 בדרום וקו אורך 250 במזרח. ריחוק מגבולות: 9 ק"מ מלבנון, 7 ק"מ מגבול אחר. בנוסף, יינתן ניקוד לכל יישוב: ניקוד פריפריאליות: 40%, ניקוד כלכלי-חברתי: 35%, ניקוד הגבול: 25%. גודל היישוב עד 75,000 תושבים, רמה כלכלית-חברתית עד אשכול 8 כולל. מעל 75 אלף ומצב סוציו-אקונומי נמוך לא מקבל. מסלולי הטבות: מסלולי ההטבה נעים בין זיכוי 8% במס הכנסה, עד הכנסה של 10 אלף ₪ בחודש עד הכנסה של 120 אלף ₪ בחודש ל- 10% זיכוי במס עד 15 אלף ₪ בחודש או 180 אלף ₪ בשנה. בנוסף, הגדלת תקרת הכנסה שבגינה יינתן הזיכוי במס ביישובים במרחק עד 2 ק"מ מהגבול. סה"כ ברשימה 407 יישובים (במקום 182 כיום), 1.085 מיליון תושבים ייכללו (במקום 463 אלף כיום) וההטבה: 11,300 ₪ (כיום 14,600 ₪).

בועז סופר, שלשעבר עמד בראש ועדה מקצועית לבחינת הטבות המס, וזומן ע"י גפני לישיבה: "הגדרנו כמטרה לסייע קודם ליישובים שנמצאים בפריפריה ולאלו שלא נהנו עד כה מהטבות מס. לא מעט יישובים נוספים ותושבים ייהנו ויש גם מעט יישובים שייפגעו. נגמר העידן שעושים עם האצבע על המפה ואומרים היישוב הזה יקבל ואחר לא".

ראש מועצת כפר ורדים, סיוון יחיאלי, שעשוי להיפגע מהמתווה החדש: "אם תגידו למעט החזקים שעוד נותרו בפריפריה שלוקחים מהם הטבה אז הם יעברו לרעננה או לתל-אביב. כפר ורדים לא כל-כך עשיר, היום קונים וילה גדולה בפחות מ- 1.5 מיליון ₪. תקבעו בצורה מפורשת שיישובים בקו עימות יישארו ברשימה". ראש עיריית טבריה, יוסי בן דוד: העובדה שהטבת המס הזו בוטלה במשך עשור, ממשיכה לקבע את העיר הזאת כמקום חלש. הקריטריון הסוציו-אקונומי: יש קורלציה בין הטבת מס לבין כמה משפחות תשארנה ביישוב מסוים.

יו"ר הוועדה גפני סיכם: "יישובי קו העימות חייבים לקבל את הטבות המס. אפנה לשר הביטחון בבקשה שמערכת הביטחון תישא גם היא בעלויות הטבות המס. נצטרך למצוא פתרונות נקודתיים כמו במקרה של כפר ורדים. במועצות אזוריות כל יישוב ייבחן עצמאית על בסיס נתוני הלמ"ס". לבסוף הורה גפני ליועצת המשפטית של הוועדה לנסח בהקדם את הצעת החוק לקראת הדיון הבא בנושא מתוך כוונה לאשרו עוד במסגרת חוק ההסדרים.

(אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו