ראש להק מבצעי בחיה״א: האיום המרכזי הוא בצפון, "עזה תמיד מגיעה בסוף"

"אנחנו מובילים מערכה נגד התעצמות חיזבאללה, כדי שנוכל לפגוש מציאות נוחה יותר כשנגיע למלחמה בצפון" • על המורכבות שבהגנה האקטיבית על שמי ישראל, על הכוננות לשינויים שיגיעו בעקבות הסכם הגרעין האיראני, ועל השנה הראשונה של להק מבצעי-אוויר • תא"ל תומר בר מגולל הכל בראיון נרחב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המטה המבצעי מציין שנה להקמתו ותא"ל תומר בר, ראש להק מבצעי אוויר, שהיה מאלו שתהו על הצורך בשינוי, מבין כיום כי הוא היה הכרחי, הביא לייעול התהליכים המבצעיים ובעיקר להתמודדות עם היקפי הפעילות ההולכים וגדלים והאתגרים העומדים בפני חיל האוויר בשנת 2016.

"היקפי הפעילות המבצעית בחיל בשנים האחרונות גבוהים מאוד ומתרחבים", מספר תא"ל בר. משימת ההגנה האווירית בולטת במיוחד וכיום חיל האוויר הוא אחראי כמעט בלעדי על הגנת ישראל מפני מטוסים, טילים ורקטות בכל הטווחים ומכל זירה.

"התפתחות תחום ההגנה חדשה יחסית בחיל. כבר לא מדובר רק בהגנת שמי המדינה אלא בהגנה אקטיבית: אנחנו מגלים את הטילים, מתריעים לפיקוד העורף, מיירטים את הטילים ובמקביל תוקפים את מערכי האויב. למעשה, חיל האוויר מוביל את תחום ההגנה מתחילתו ועד סופו.

ôøéñú ëéôú áøæì ñîåê ìáàø ùáòמגלים ומתריעים, מיירטים ותוקפים לוחמי מערך ההגנה

גם עולם התקיפה עבר שינוי משמעותי, המתבטא במעורבותו של חיל האוויר בתהליך כולו: מבחירת המטרות, תכנון קפדני על פי המשימות השונות, תעדוף והפעלת שיטות תקיפה שונות לפי המרחב והאיומים בו. "חיל האוויר אינו קבלן הפיצוצים של צה"ל", מבהיר תא"ל בר. "הוא מהותי ומשפיע על המערכה כולה. אנחנו מבינים טוב יותר את ארגון חיזבאללה ויחד עם צה"ל כולו, מכירים את מרכזי הכובד שלו שפגיעה בהם תביא להישג ממשי מולו".

"הייעוד והמשימה הוא להרחיק את המלחמה הבאה ככל שניתן, אך באותה עת להיערך אליה באופן מיטבי". מבהיר תא"ל בר בראיון למגזין חיל האוויר. "אין שגרה במטה המבצעי. אנחנו תמיד במצב של לחימה עם היקפי פעילות נרחבים מאוד. אנחנו מובילים את המערכה כנגד התעצמות ארגון חזבאללה, כדי שנוכל לפגוש מציאות נוחה יותר אם נגיע למלחמה בצפון. הפעלת כוח היא נושא מורכב: יש 70־100 תהליכים המתנהלים בו זמנית בכל יום, מאיסוף מודיעין דרך הרכבת בנק מטרות ותקיפתן".

מטה סייבר בחיל האוויר"100 תהליכים ביום". מטה סייבר בחיל האוויר

 

העתיד הקרוב – והרחוק

התוכנית המבצעית של 2016 כבר כמעט כתובה. התהליך מתחיל בפורום מטכ"ל, שם מכתיב הרמטכ"ל את המשימות ותעדוף בין הזירות, מפקד החיל נותן את הדגשים שלו וראש מבצעי אוויר גוזר את תכנית העבודה והפקודות.

"עיקרי התוכנית לשנה הקרובה הם בראש ובראשונה הגנה על גבולות ישראל ושמי המדינה, לצד ההיערכות לזירה הצפונית", מתאר תא"ל בר. "אנחנו מסתכלים על ארגוני הג'יהאד העולמי, מעמיקים את שיתופי הפעולה עם בעלות הברית בעולם ורואים את עצמנו אחראים על ההתמודדות עם השינויים שעלולים להגיע בעקבות הסכם הגרעין האיראני. חיל האוויר הוא הזרוע שמסתכלת רחוק. בראייתנו איום הייחוס הוא הזירה צפונית, חיזבאללה בלבנון ובסוריה. לזירת עזה אנחנו תמיד נערכים. עזה תמיד מגיעה בסוף".

The 105 'Scorpion' squadron in action during the Israel/Hezbullah crisis in Lebanon"הזרוע שמסתכלת רחוק". מתאמנים עם המבט לאיראן

בשבועות האחרונים אירעו כמה תקיפה בעזה ודיווחים ממקורות זרים סיפרו על פעילות חיל האוויר גם בסוריה. תא"ל בר מסכים לאמירה כי כמעט אין מקרים בהם לא מעירים אותו בלילה. שלושה ראשי מחלקות, ראש מבצעי אוויר אחד ומפקד החיל מעליו, נמצאים בכל דיון, כנראה שיש לילות בהם כולם ערים. ראש מבצעי אוויר מבהיר שגם מול עזה, אין דבר כזה "שגרה".

"אנחנו מתייחסים לכל מטרה בעזה ברצינות. כל מטרה שהותקפה עברה תהליך ארוך של אישורים כשמפקד חיל האוויר ראה אותה במסגרת אישור בנק המטרות ונתן את הסמכות לפעול כשנדרש. בסופו של יום, אנשי צוות האוויר יוצאים למשימות מסביב לשעון תוך סיכון חייהם ואנחנו חייבים לוודא שהתכנון של אותן משימות הוא מעולה. זה מהותי".

."תהליך ארוך של אישורים". הפצצה בעזה

 

אחרי 40 שנה ממלחמת יום הכיפורים: להק מבצעי אוויר שינה את התפיסה

אחרי מלחמת יום הכיפורים גדלו והתרחבו האחריות ומשרעת המשימות של חיל האוויר. טייסות הוקמו, מטוסים נרכשו, משימות נקלטו אבל מחלקת מבצעים המפעילה את כל החיל, נותרה מחלקה אחת עם מספר אנשים מצומצם. 40 שנה אחרי וקצת מעל שנה של נסיון בעבודת המטה המבצעי החדש, מבינים בחיל האוויר כי הצעד ששינה את תפיסת ההפעלה המבצעית היה לא רק הכרחי, אלא פרץ דרך לעידן חדש.

לא מדובר רק בשינוי ארגוני של תפקידים ושלטים על הדלתות, יש כאן חשיבה חדשה עמוקה על הפעלת כוח האש העוצמתי והמרכזי של צה"ל. תא"ל תומר בר, ראש מבצעי אוויר (רמ"א) המפקד על הלהק החדש, מספר כי היה דווקא מהמתנגדים למהלך, אולי כי בעברו היה ראש מחלקת מבצעים באחת התקופות העמוסות של חיל האוויר וחשש משינוי כה גדול הדומה ל"ניתוח לב פתוח" על הסיכונים שבו.

עד כה, תחום המודיעין והשליטה במבצעים לא היו תחת כנפיו של ראש מחלקת המבצעים. עם השינוי הארגוני, תרוכז כל הפעילות המבצעית תחת פיקודו של תא"ל אחד. "פתיחת המטה מבטאת מימוש תהליך מרכזי בחיל-האוויר, בעל חשיבות ביטחונית לאומית", אמר מפקד חיל-האוויר. "השינוי יחזק את יכולות המודיעין, היכולות ההתקפיות, ההגנתיות ואת השילוב עם כוחות היבשה".

להק מבצעי-אוויר, עובד בשיתוף עם להק מודיעין ולהק השתתפות ומסוקים, גם בו נעשה שינוי ארגוני שמטרתו העיקרית היא לחזק את הקשר עם כוחות היבשה. "השילוב בין הלהקים ייצור שלם מבצעי רב עוצמה, שיפעיל את החיל במבנה חדש ומותאם לאתגריו וליכולותיו ובעיקר – לאחריות המוטלת עליו המתאפיינת בגידול מתמיד".

MIDEAST ISRAEL INDEPENDENCE DAY"מרכז את כל הפעילות המבצעית תחת תא"ל אחד"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture