מי הטמין את אוסף התשלילים בעליית גג בלובלין?

התגלית שנחשפה ב"גנזך קידוש השם": אוסף התצלומים היהודי של לובלין שלפני השואה תועד בידי... סטודיו "לובלסקה" • אלפי התמונות נחקרות בימים אלו ובקרוב יפורסמו הממצאים במחקר מקיף הכולל מאות תמונות מהווי העיירה

כתבות נוספות בנושא:

בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
ח"כ טייב בראיון ל'JDN': "הסתה בסגנון גרמניה לפני 70 שנה" • צפו
על שולחן היועמ"שית החדשה: בהרב מיארה נכנסת היישר לסערות המשפטיות
מהממשלה ועד החברות: בכמה ישראל מתייקרת ומי מוותר בינתיים?

לפני כארבע שנים, בשנת תשע"ב-2012, התגלה בעליית גג בעיר לובלין שבפולין אוסף של 2700 תשלילי צילומים (נגטיבים) מהעיר לובלין.

בין אלפי הצילומים, התגלו מאות תמונות המתעדות את חיי היהודים בלובלין בשנים שלפני השואה. חלק נכבד מהתצלומים מוקדש לישיבת חכמי לובלין ולמייסדה הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל.

במשך תקופה ארוכה ניסו חוקרים להתחקות אחר מקור הצילומים והעלו חרס בידם. השערות שונות עלו בנוגע לתעלומה כיצד הגיע האוסף היקר לאותו בית ברחוב רינעק 4 בלובלין ומי הוא הצלם.

אחת התמונות באוסף, מנציחה את תבנית בית המקדש בישיבת חכמי לובלין מעשה ידיו של האמן גד וינטרוב כשביציע ניצב רבי מאיר שפירא ומסביר לעיתונאים הר"ר משה פראגר ז"ל והר"ר דוד רוזנפלד מקראקא את מהותם של כלי המקדש, המזבחות, הכיור וכנו ועוד.

החוקרת טל שוורץ, מצוות המחקר העוסק בפיענוח התצלומים, מצאה כי תמונה זו נמצאת אף במאגרי "גנזך קידוש השם" ופנתה ל"גנזך קידוש השם" בבקשה לסייע לה באיתור שם הצלם ובגילוי כיצד הגיע האוסף לרחוב רינעק 4 בלובלין.

מנהל מדור התצלומים ב"גנזך קידוש השם", החוקר הנודע מר צבי מאיר, נרתם למשימה ולאחר ריכוז כל הצילומים על לובלין גילה כי על גב הצילום של מספר צילומים מוטבעת חותמת "סטודיו לצילום, "לובלסקה", רינעק 4, לובלין".

לובלין (1)

מר מאיר אף פנה למשפחות אשר הוריהם למדו בישיבת חכמי לובלין או התגוררו בלובלין לפני המלחמה כדי לאתר צילומים עם חותמת על גב התמונה. אחד מתלמידיו המובהקים של הגאון רבי מאיר שפירא זצוק"ל, היה הגה"צ רבי ישראל יעקב מאסקאוויטש זצוק"ל משאץ-לונדון. בבית בתו הרבנית ש. למברגר תליט"א, מצוי אוסף התצלומים של אביה. גם באוסף זה נמצאו מספר צילומים שעל גביהם מוטבעת החותמת הנ"ל.

צוות החוקרים מלובלין הגיע במיוחד ל"גנזך קידוש השם" לצורך המשך המחקר. נשימתם נעתקה לנוכח הגילוי המדהים. הם לא היו מסוגלים לכלוא את עוצמת ההתרגשות שפקדה אותם. לאחר שנים של מחקרים שלא קידמו את החוקרים בגילוי התעלומה – נחשף ב"גנזך קידוש השם" מקור הצילומים. התברר מעל לכל ספק כי ברחוב רינעק 4 בלובלין שכן סטודיו צילום אשר תיעד בין השאר את חייה היהודיים התוססים של העיר לובלין ואוסף התשלילים הנדירים שנחשף בדרך פלא, פותח צוהר מרגש לחיים אלה. לכן נמצאו הצילומים שם. עדיין לא נפתרה התעלומה מי הוא אותו צלם או צלמים שהיו בעלי הסטודיו.

בנוסף לגילוי זה קיבל צוות המחקר מאת מר צבי מאיר מידע מפורט אודות חלק נכבד מהתצלומים כגון תאריכי האירועים ומהותם וכן אודות הדמויות המופיעות בצילומים.

צוות המחקר התרשם עמוקות מעושר החומרים המצויים ב"גנזך קידוש השם" ומהידע הרב של חוקרי המכון. הם הביעו את תודתם על הסיוע הרב בקידום המחקר.

לובלין (2)הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל מראה את תבנית בית המקדש בישיבת חכמי לובלין, לעיתונאים ר' משה פראגר ז"ל ור' דוד רוזנפלד מקראקא. מימין – האמן גד וינטרוב

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture