אחרי ההצלחה ההיסטורית: SpaceX כשלה שוב בהנחתת טיל שיגור

לאחר הצלחתה בהנחתה על הקרקע, כשלה החברה בניסיון השני להנחתת הרקטה על רפסודה ימית • מומחי החברה טוענים כי הנחיתה היתה רכה ומושלמת אלא שהתעקמות אחד מרגלי הטיל הביאה לנפילתו

פחות מחודש לאחר הצלחתה המסחררת במשימה המורכבת של השבת טיל שיגור לכדור הארץ, התפוצץ ה'פלקון 9' של ספייס-אקס מיד לאחר נחיתתו על סיפון הרפסודה.

הרקטה ועליה לוויין מטאורולוגי שוגרה בשעה 20:42 לשעון ישראל מקליפורניה. השלב המרכזי של המשימה, הצבת הלוויין במסלול קבוע סביב כדור הארץ, עבר בהצלחה. גם החלק האחרון והמחקרי שבמהלכו נחת טיל השיגור על פלטפורמה ימית באוקיינוס השקט, נדמה היה כי הוא פועל כשורה אלא שברגע האחרון התמוטט אחד מרגלי הטיל וגרם לפיצוצו.

1הנחיתה ה"מושלמת", רגע לפני הפיצוץ

החברה המסחרית האמריקנית לשיגורי חלל נחשבת להבטחה עתידנית בכל הקשור לתיירות חלל, ראשיה הבטיחו לא אחת כי עם קבלת האישורים המתאימים יפעילו קו לטיסה בחלל החיצון, אך מניתוח ניסיונותיהם בשנה האחרונה נראה שהדרך עודנה ארוכה.

4הסיפון הענק שהיווה את בסיס הנחיתה הימי

בחודש שעבר הצליחה ספייס-אקס להנחית בשלום טיל שיגור בקייפ קנאווראל (Cape Canaveral) שבפלורידה, לאחר ששחרר 11 לווייני תקשורת של חברת אורבקום למסלול היקפי סביב כדור הארץ. בכך ספייס-אקס בבעלותו של אילון מאסק עשתה היסטוריה.

10הניסוי היחיד שצלח.

מיחזור טילי שיגור אינו דבר של מה בכך ולמעשה, עד לפני כמה שנים איש לא חשב בכלל להחזיר חלק כבד זה, שנועד לשאת טונות של דלק וחמצן. כדי להנחית את את הפאלקון 9 בבטחה, טיל באורך של כחמישים מטר (23 קומות בניין), הגישה של ספייס-אקס היא שימוש בחלק מתשעת מנועיו. לאחר שחרור הלוויינים לחלל, השלב הראשון נופל נפילה חופשית עד שמנועי ניהוג בסיוע חלק מתשעת המנועים העיקריים, מתחילים לייצב אותו באוויר.

האפשרות לעשות שימוש חוזר בטילי שיגור אינה נובעת מהשקפה ירוקה כמובן, אלא טומנת בחובה היגיון כלכלי. היכולת להחזיר טילים ולהשתמש בהם שוב נועדה לחתוך בהוצאות התפעוליות של החברה, תאפשר הנחה ללקוחות שישגרו חלליות ולוויינים, ותגדיל בפועל את מספר השיגורים השנתיים לחלל.

קרא עוד:
[postim]

הניסוי הראשון שנועד להשיב את הטיל נערך לפני כשנה, אולם אז הטיל פגע בפינת אסדת הנחיתה והתפוצץ על הסיפון. אמנם כלי התקשורת הפופולאריים בעולם התייחסו לכך ככישלון מעורר דאגה, אך עם חלוף הזמן ניתן לראות כי כשלונות הם החומר שממנה עשויה הצלחה בסופו של דבר.

אם לשפוט לפי הכשלון הנוסף, נראה כי הדרך להצלחה זרועה בהרבה כשלונות.

ממראות ההכנה ושיגור הטיל
2

3

5

6

7

8

9

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו