האיחוד האירופי יסיר את החמאס מרשימת ארגוני הטרור?

יועצת בית הדין של האיחוד האירופי ממליצה להסיר את חמאס מרשימת ארגוני הטרור • למרות עתירת שרי החוץ של האיחוד, היא תומכת בפסיקת בית הדין מדצמבר 2014, לפיה הארגון התווסף לרשימה בצורה לא תקינה

יועצת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, אלינור שרפטון, המליצה היום לבית הדין להסיר את חמאס מרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. כך דווח בעיתון הארץ.

האיחוד האירופי הוסיף את חמאס לרשימת ארגוני הטרור בשלהי שנת 2001, והארגון ביקש להסירו מהרשימה, בטענה כי ההחלטה בוצעה בלי שניתנה לו הזדמנות לשימוע ובלי שהוצגו ראיות מספקות. בדצמבר 2014 קיבל בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי את העתירה, וקבע כי רוב הראיות עליהן התבססה הכנסת חמאס לרשימת ארגוני הטרור היו ממקורות גלויים.

בית הדין הבהיר עוד בהחלטתו כי אין בפסיקה משום אמירה מהותית לגבי מעמדו של חמאס או אופי פעילותו של הארגון, ועיכב את ביצוע פסק הדין כדי לאפשר לנציבות האירופית או לאחת מהמדינות החברות בארגון להגיש ערעור. בינואר 2015 החליטה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי לערער על ההחלטה.

שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני הודיעה כי פסיקת בית הדין היתה בעיקר פרוצדורלית ולא עסקה במהות השאלה עם חמאס הוא ארגון טרור או לא. "החלטנו לעתור נגד כמה מהקביעות של בית המשפט לגבי הליך הכנסת ארגונים לרשימת הטרור של האיחוד האירופי", אמרה מוגריני.

"עקב הערעור יוקפאו כל ההליכים שקשורים לביצוע פסק הדין המקורי". מוגריני ציינה כי האיחוד האירופי בוחן במקביל עריכת שינויים בדרך שבה מוכנסים ארגונים לרשימת הטרור כדי להימנע ממקרים דומים בעתיד. ״מלחמה בטרור היא בראש סדר העדיפויות של האיחוד האירופי״, אמרה.

בעקבות הערעור, פנה בית הדין לשרפטון בבקשה לקבל את חוות דעתה בנושא, וזו הודיעה היום כי היא תומכת בהחלטה המקורית של בית הדין. "האיחוד האירופי לא יכול לבסס עמדה על פי ראיות שאסף מהתקשורת והאינטרנט", כתבה שרפטון. "הממצאים לגבי חמאס אינם מספקים כדי לקבל החלטה כזו".

בדיווח בעיתון הארץ צויין כי בדרך כלל, בית הדין נוטה לקבל את דעת יועציו, והליך קבלת ההחלטה הרשמית צפוי לקחת מספר חודשים.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו