עשרות הרוגים מהפצצה בחלב • אסד מאשים את ארצות הברית

היה צפוי מראש שהסכם הפסקת האש כפי שהגיעו בהבנות בין ארה"ב לרוסיה לא יחזיק מעמד • 45 נהרגו בהפצצה בחלב שתוארה כקשה ביותר בחודשים האחרונים • נשיא סוריה מאשים את ארה"ב

מים ספורים אחרי קריסת הפסקת האש בסוריה מדווחים ארגוני מורדים ואנשי אופוזיציה על עשרות הרוגים בתקיפות אוויריות באזורים בשליטת המורדים בחלב. התושבים מספרים שמדובר ב"הפצצות הקשות ביותר בחודשים האחרונים".

מנהל בית חולים מקומי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפחות 45 נהרגו בהפצצות במהלך הלילה. למרות ההתקפות הכבדות הודיעו באו"ם כי שיירות הסיוע ההומניטריות לאזורים שנמצאים במצור בחלב, ובבירה דמשק, יימשכו.

בתוך כך, נציגי ארה"ב ורוסיה החליפו ביניהם האשמות על קריסת הפסקת האש בסוריה בדיון שהתקיים אתמול במועצת הביטחון של האו"ם. בדיון פתוח שמטרתו המקורית היתה להביא לחיזוק הפסקת האש שהוכרזה ב-9 בחודש, הזהירו הצדדים מהחרפה נוספת בקרבות באזור חאלב ומהתקפות נוספות על שיירות הסיוע ההומניטרי לעיר.

במוקד הדיון עמדו חילוקי הדעות בשאלות בסיסיות כמו מי נושא באחריות למלחמה בסוריה ומהן הדרכים הטובות ביותר שקיימות כעת כדי להביא לרגיעה. "לכאורה כולנו רוצים להשיג את אותה מטרה. אני שומע זאת שוב ושוב. אבל אנו מוכיחים את אזלת ידינו וחוסר יכולתינו לגרום לכך לקרות", אמר שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בטון זועם.

קרי לא הציג בדבריו תוכנית חדשה להחייאת התהליך הדיפלומטי בסוריה והתמקד בדרכים שבהן ניתן להגן על קווי האספקה בצפון סוריה ודרש מצבא אסד להפסיק את פעילותו נגד המורדים. "עלינו להפסיק לאלתר את כל הטיסות באזור כדי להביא להרגעת המצב וכדי לתת סיכוי לסיוע ההומניטרי לזרום ללא הפרעה", הוסיף.

לפני קרי, דיבר שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, והדגיש כי קריסת הפסקת האש באה 12 יום אחרי שארה"ב ורוסיה הגיעו להסכמה על שיתוף פעולה צבאי נגד ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) ואל-קאעדה, אלא שאז לדבריו חלה החרפה חמורה במצב שכללה גם הפצצה אמריקאית בדיר א-זור, בה נהרגו יותר מ-80 חיילים סורים.

"הפרדת כוחות האופוזיציה מהטרוריסטים נמצאת בעדיפות העליונה", אמר לברוב. בנוגע לתקיפה על שיירת הסיוע בחאלב סיפק לברוב הסברים אפשריים רבים והדגיש הפרות של הפסקת האש מצד קבוצות מורדים הזוכות לגיבוי אמריקאי.

בסוכנות הידיעות AP התפרסם היום ראיון מדמשק עם נשיא סוריה בשאר אסד. הנשיא האשים את ארה"ב בקריסת הפסקת האש, שהושגה בתיאום עם סוריה. הוא אמר שהתקיפות האמריקניות נגד חיילים סורים במזרח המדינה בסוף השבוע "בהחלט היו מכוונות" ונמשכו כשעה. ארה"ב הודתה בשבת שתקפה מוצב של חיילים סורים, תקיפה שבה נהרגו לפחות 60 חיילים. היא הדגישה כי התקיפה הייתה "טעות". בראיון אמר הנשיא הסורי כי לארה"ב "אין רצון" להצטרף לרוסיה במלחמה נגד הקיצוניים האיסלאמיסטים בסוריה.

אסד דחה את הטענה האמריקנית שסוריה ורוסיה הן שעומדות מאחורי הפצצת שיירת הסיוע של האו"ם ביום שני בחלב. בנוסף הכחיש הנשיא הסורי את הטענות שהמשטר מונע העברה של אוכל ותרופות לאזורים בשליטת המורדים. לדבריו מלחמת האזרחים נמשכת בגלל "תמיכה חיצונית במתנגדיו". הוא הוסיף: "כשיש לך כל כך הרבה גורמים חיצוניים שלא נמצאים בשליטתך זה הולך להימשך, ואיש בעולם לא יכול לומר מתי המלחמה תיגמר".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו