לקראת פינוי? בג"ץ הקפיא את מתווה עמונה בעקבות עתירה פלסטינית

החלטת בג"ץ מונעת מהמדינה להתחיל בבניית המבנים החלופיים עבור תושבי עמונה, אותם הורה בג"ץ כי יש לפנות מבתיהם • המשמעות: קריסת המתווה וחשש מפני צורך בפינוי כוחני • "המתח מתחיל שוב לזרום בדם, אנחנו לא יודעים מתי יבואו לגרש אותנו"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בג"ץ הוציא היום צו ארעי המקפיא את היכולת לבצע פירוק שיתוף בחלקות הסמוכות ליישוב עמונה, במענה לעתירת פלסטינים מהאזור נגד ההליך. משמעות ההחלטה כי לעת עתה המדינה אינה יכולה להתחיל לבנות את המבנים או התשתיות שיאפשרו את העתקת עמונה, שבג"ץ קבע כי יש לפנותו עד 8 בפברואר, לקרקעות סמוכות.

מתווה עמונה ביקש להסדיר בנייה עבור חלק מהמפונים באמצעות פירוק שותפות בשלוש חלקות באדמות סילוואד. בהחלטת בג"ץ נכתב: "ניתן בזאת צו ביניים-ארעי המורה למשיבים להימנע מהוצאה לפועל של פירוק השיתוף בחלקות 30-29-28 בגוש 21 באדמות הכפר סילוואד, לרבות מימוש מלא או חלקי של ההודעה על נטילת חזקה מיום 9.1.2017, וכן להימנע מבנייה בחלקות העותרים, לרבות בניית תשתיות, הכשרות שטח וכן כל פעולה אשר משנה את מצב השטח הקיים – כל זאת, עד למתן החלטה אחרת".

מדובר בעתירה שהוגשה על ידי ארגון "יש דין" בשם ראש מועצת הכפר סילוואד וכמה בעלי אדמות הסמוכות לעמונה. מנכ"לית יש דין, עו"ד נטע פטריק: "בעלי האדמות הפלסטינים עתרו לבג"ץ כדי למנוע השתלטות בלתי חוקית על אדמותיהם ולמנוע את העסקה המושחתת בין המדינה לאנשי עמונה. אנו מברכים על הצו שניתן ומאמינים שבית המשפט לא ייתן יד לפתרון עוול אחד באמצעות עוול שני".

בשבוע שעבר ויתר המינהל האזרחי על אחת החלקות שעליה קיווה להקים את המבנים החדשים עבור תושבי המאחז נוכח טענות של פלסטינים נוכחים לבעלות עליהן. בעקבות זאת קיוו במינהל לבצע הליך של "פירוק שיתוף", כלומר פיצול של החלקות בין חלק שבבעלות פלסטינים נוכחים לחלק שבבעלות פלסטינים נפקדים, בשלוש חלקות, ולהשתמש בחלקים מהן שבבעלות נפקדים כדי לשכן בו את תושבי עמונה.

במקביל, בעקבות קריסת המתווה מרכזים התושבים מאמץ כעת בהכנות להתנגדות. למרות ההתחייבות לבג"ץ, שלפיה יפונו ללא התנגדות ומרצון, עסוקים התושבים דווקא בתדלוק המאבק. כחלק מהניסיון להגדלת כוח המאבק החליטו אנשי עמונה לאחד כוחות עם מטה המאבק של עפרה מתוך הבנה כי הפינויים יתרחשו באותו יום.

לפני חודשיים פורסם לראשונה ב-ynet כי בקרב המתנחלים חוששים שפינוי עמונה יאוחד עם זה של פינוי תשעה בתים בהתנחלות, גם כן לפי החלטת בג"ץ. נציגי מטות המאבק נפגשו ובכוונתם, כך לפי טענתם, להציף את האזור במתנגדים. "המטרה שלנו היא להביא אלפים ביום פקודה".

הרצון לאחד כוחות מגיע לאחר כמה מחלוקות בין הצדדים במהלך החודשים האחרונים. אנשי עפרה טענו לא פעם כי אנשי עמונה תקיפים מדי בהתנהלותם ואינם נותנים קרדיט לממשלה העומד בראשה בנימין נתניהו. כעת מבינים שני הצדדים שהם חייבים להתאחד כדי להביא למחאה גדולה ככל שניתן. יש לציין כי כרגע, ובעיקר בעקבות סיבוב המחאה הקודם שנגמר בחתימה על ההסכם, צפויים אנשי עמונה ועפרה להיתקל בקשיים בגיוס אנשים להגיע ולכן הם מתחילים בניסיונות ובקריאה לכולם כבר עכשיו.

"המתח מתחיל שוב לזרום בדם. התאריך הסופי הוא י"ב בשבט ואנחנו לא יודעים אם נשאר כאן עד אז – או שבשבוע הבא יבואו לגרש אותנו מכאן" – אומרת תמר נזרי, תושבת עמונה לערוץ 7. לדבריה, "16 שנים שאנחנו גרים כאן בבית קבע עם שמונה ילדים. אחרי קבלת המתווה היינו מרוסקים. מעבר לזה שהבית שלנו לא יביל ואי אפשר להעביר אותו, היה כאן משבר גדול גם מול בני הנוער שראו בנו בוגדים. בחודש האחרון השתדלנו לאסוף את השברים והנה מגיע הסיבוב השני".

ניזרי לא מסתירה את החששות. "מצד אחד יש אמונה בריבונו של עולם הגדול שיכול לעשות הכל ואני פתוחה לכל השפע, מצד שני, בחלק הריאלי אני רועדת מפחד מהיום של הגירוש. אני רואה כבר את בני הנוער חוזרים לכאן ובגדול והאדרנלין עולה". היא מעריכה שבשבת הקרובה יהיה מלא עד אפס מקום ביישוב. "מבחינתנו חזרנו למאבק. הגענו לנקודת האל חזור, כי אי אפשר להכשיר את השטח. מחר יהיה כינוס חירום ואנחנו נקרא לכולם לחזור לכאן בשבת הקרובה עם ציוד כדי להישאר כאן עד לשמיני לפברואר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture