לאחר חילופי מהלומות פוליטיות: הדו"ח על צוק איתן ייחשף

ועדת המשנה לביקורת המדינה צפויה להצביע מחר בעד חשיפת דוח מבקר המדינה על כשלי צוק איתן במלואו • קודם לכן טען לפיד כי לשכת רוה"מ מנסה לקבור את הדו"ח ובתגובה כינה אותו יו"ר הקואליציה "שקרן" • עיתוי הפרסום, רגיש מאוד עבור נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת צפויה להתכנס מחר (שלישי) על מנת להכריע האם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן יפורסם במלואו לציבור. לקראת הדיון הושג רוב לחשיפת הדוח המלא, לאחר שיו"ר הקואליציה דוד ביטן הודיע כי יצביע בעד ההחלטה.

לפיד האשים מוקדם יותר היום בישיבת הסיעה של יש עתיד את לשכת ראש הממשלה בנסיונות לקבור את דו"ח צוק איתן. יו"ר יש עתיד היה חבר הקבינט בזמן צוק איתן. לדבריו, "כמי שמכיר את הדו"ח הזה והעיד בפני משרד המבקר יותר מפעם אחת – את הדו"ח הזה צריך לפרסם". הוא טען כי "לשכת ראש הממשלה חוששת מהדו"ח הזה, מפני שעולים ממנו כשלים חמורים, מפני שלא היינו מוכנים למנהרות, מפני שלא התקיימו הדיונים שצריכים היו להתנהל, בעיקר מפני שהדו"ח חושף שהגרסה שנמסרה לציבור לא היתה גירסת אמת".

לפיד הוסיף: "עכשיו הם מבוהלים מפני שהדו"ח מוכיח את זה. אז הם מנסים לקבור אותו. זה לא יכול לקרות. הדו"ח הזה צריך להתפרסם במלואו". בתגובה אמר יו"ר הקואליציה דוד ביטן כי יאיר לפיד שקרן וכי כל הקואליציה בעד פרסום הדו"ח. עם זאת, ביטן סייג את התחייבותו לתמוך בפרסום הדו"ח בעמדת אנשי המקצוע.

שר החינוך נפתלי בנט מהבית היהודי אמר בפתח ישיבת הסיעה שלו ש"אסור לנצל את דו"ח צוק איתן לעריפת ראשים". לדבריו, "עלינו ללמוד מהדו"ח ולשנות את תפיסתנו הבטחונית מהכלה – להכרעה. מדשדוש של 50 ימים – לניצחון ב-5 ימים". בשאלת פרסום הדו"ח הוא היה מעומעם יותר: "רק חשיפה של מרכיבי הדו"ח הלא חסויים ולמידה של פרטיו תאפשר לנו להתקדם. הייתי שם, יש לקבינט מה לשפר".

יו"ר האופוציה ח"כ יצחק הרצוג מהמחנה הציוני קרא לחברי ועדת המשנה של הועדה לביקורת המדינה "לשים את השיקולים הקואליציוניים בצד, לעשות את המעשה הנכון ולחשוף את דו"ח צוק איתן במלואו". לדבריו, "לציבור בישראל ובייחוד למשפחות השכולות, מגיע לדעת באיזה אופן התנהלו מנהיגיו ששלחו את בניהם לקרב וכיצד התנהלו הדיונים המעמיקים בנושא האיומים האסטרטגיים החדשים ובראשם המנהרות".

כזכור, מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, העביר אתמול לח"כ קרין אלהרר (יו"ר ועדת ביקורת המדינה) את הפרק בדוח על "צוק איתן" העוסק בתפקוד הקבינט ותהליך קבלת ההחלטות במהלך המבצע בעזה. מדובר בפרק שנחשב לבעייתי ביותר מבחינת נתניהו. בהמשך השבוע יועברו לוועדה שני הפרקים הנוספים – פרק העוסק במנהרות והפרק העוסק בהתמודדות מול הדין הבינלאומי.

הוועדה צפויה לאשר את פרסום כל הפרקים ביום שלישי לאחר שתקיים דיון והצבעה בנושא. יו"ר הוועדה ח"כ קרין אלהרר אמרה כי היא רואה בפרסום המסמך המלא "חשיבות עליונה". לדבריה, "אני מקווה שארבעת חברי הוועדה הנוספים ימנעו מהצבעה שאינה עניינית ומקצועית".

בטור פרשנות, כותב עמוס הראל בעיתון הארץ כי העיתוי, על רקע הצרות המשפטיות והפוליטיות שבהן נתון ראש הממשלה בנימין נתניהו, הופך את דו"ח הקבינט לרגיש במיוחד עבורו. בימים הקרובים יתברר אם לשכת ראש הממשלה תממש את ההצעה שעלתה בסביבת נתניהו בחודשים האחרונים ותנסה לטרפד את פרסום הדו"ח המביך באמצעות הטלת מגבלות, שינומקו בשיקולי ביטחון מידע.

זה יותר משנתיים חוקרים המבקר ואנשיו את סיבוב הלחימה האחרון ברצועת עזה, שאירע בקיץ 2014. אחדות מן הטיוטות שהועברו למבוקרים היו חריפות בניסוחיהן וכבר עוררו מתחים בין המבקר לבין נתניהו ובכירים בצה"ל. אבל מי שיש לו מה להפסיד בפרשה הזו הוא בעיקר ראש הממשלה. נתניהו ניסה להקדים תרופה למכה בקיץ האחרון, כשבסדרת תדרוכים לכלי התקשורת הציג נתונים הסותרים את מסקנות המבקר ותהה בדבר מידת כשירותם של המבקר והעובדים הבכירים במשרדו לבחון לעומק את שיקוליו של מנהיג במלחמה.

מוקד הדיון, שכבר סוקר חלקית בתקשורת עם הפצת הטיוטות הקודמות, נוגע לחלק העוסק בקבינט. נתניהו ושר הביטחון לשעבר משה יעלון (כיום יריבו הפוליטי) טוענים כי לקבינט הוצג כל המידע הרלוונטי לו בדבר איום המנהרות ברצועת עזה. שניים משרי הקבינט במלחמה, נפתלי בנט (שעדיין נותר בקואליציה, גם במתכונתה הנוכחית) ויאיר לפיד (כיום באופוזיציה), גורסים לעומת זאת שהדיונים על המנהרות עד למלחמה היו קלושים ושטחיים. בנט גם מינף את העובדה שהתריע על סכנת המנהרות, ואת אימוץ רוב גרסתו בידי המבקר בטיוטה האחרונה, כדי לבסס את טיעונו כי הוא מבין בביטחון לא פחות מנתניהו ובכך לערער את מעמדו של ראש הממשלה.

על רקע זה, ובמיוחד לנוכח הבהלה הפנימית בקואליציה בשל ההדלפות הסדרתיות משתי חקירות המשטרה נגד נתניהו, מקבל דו"ח המבקר משנה חשיבות. נתניהו בוודאי רוצה שהתקשורת תמתן את העיסוק בחקירותיו; אבל הוא לא ישמח אם נושא הדיון יוחלף לדו"ח המבקר, השורט את אחד הגורמים העיקריים להצלחתו האלקטורלית הממושכת, דימויו כאיש המנווט היטב את הטיפול באיומים הביטחוניים. מכאן הפיתוי של נתניהו ושליחו עלי אדמות, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד), לנסות ולצנזר את דו"ח הקבינט.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קרין אלהרר (יש עתיד), תכנס מחר את ועדת המשנה, שגם בראשה היא עומדת, כדי לדון בנהלי פרסום הדו"ח. ועדת המשנה היא הגוף המוסמך לעסוק בכך. לקואליציה יש רוב בוועדת המשנה, המורכב מביטן, ח"כ מירב בן ארי (כולנו) וח"כ יעקב מרגי (ש"ס). נציג האופוזיציה, לצד אלהרר, הוא ח"כ ואלוף במילואים איל בן ראובן (המחנה הציוני). דו"ח המנהרות יעבור ממילא צנזור נרחב יחסית, בשל רגישויות מודיעיניות. אבל במקרה של הקבינט, הסיפור הוא פוליטי מעיקרו. בהנחה שביטן מתואם עם נתניהו, ההכרעה תהיה בידיים של מרגי ובן ארי.

נתניהו יצטרך להחליט כעת אם המהלך שווה לו את הסיכון — גם שייכשל וגם שייתפס כמי שניסה להסתיר מן הציבור מידע רב־ערך. בהתלבטות שלו ראש הממשלה בוודאי ייקח בחשבון גם את עמדת המשפחות השכולות לחשיפת הדו"ח. אתמול דווח ב"ידיעות אחרונות" כי 55 מתוך 68 משפחות חללי "צוק איתן" הצטרפו ליוזמה הקוראת לחשוף את דו"ח המבקר. לעמדתן של המשפחות בסוגיה ביטחונית כה טעונה, יהיה כנראה משקל ציבורי רב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture