חמאס מציג מצע מדיני חדש שאינו כולל השמדת ישראל

הערכה כי ארגון הטרור העזתי יפרסם את המצע החדש שלו, עליו כבר עובדים למעלה משנתיים, עוד לפני פגישת נשיא ארה"ב עם אבו מאזן. בפעם הראשונה הושמט הקשר בין הארגון לתנועת האחים המוסלמים במצרים, כנראה כדי לחזק את הקשרים עם קהיר

מקור המקורב לארגון הטרור העזתי אומר היום (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס כי במסגרת אמנת הארגון החדשה שעל בסיסה הוא מתנהל, חמאס ויתר על הסעיף הנוגע להשמדת מדינת ישראל. מלבד זאת, האמנה מנתקת לראשונה מזה 30 שנה את הקשר בין חמאס לאנשי "האחים המוסלמים" במצרים.

המקור העריך כי המהלך נועד לשפר את היחסים בין חמאס לאנשי הממשל במצרים וכן עם מדינות המפרץ, שרואות בדומה למערב בתנועת האחים המוסלמים ארגון טרור. בחמאס מצפים כי בעקבות שינוי המדיניות, מדינות המערב יחדלו מלראות בהם ארגון טרור, הכרה שנבעה בין השאר מעוינותו לישראל.

עוד סיפר המקור לרויטרס כי תנועת החמאס ששולטת בעזה מאז 2007 תסכים להקמת מדינה פלסטינית על פי גבולות 1967: על פי המקור, חמאס אמנם לא קוראת יותר להשמדת ישראל – אבל עדיין דוחה את זכותה של ישראל להתקיים. עם זאת, התנועה כן תומכת ב"מאבק מזוין" נגד ישראל.

עדיין לא ברור אם המסמך מחליף לחלוטין או רק מחיל שינויים במסמך מ-1988, שקורא להשמדת ישראל וברית עם האחים המוסלמים. דובר חמאס בקטאר סירב להגיב לפרסום, כמו גם מצרים או מדינות המפרץ. מקורות ערביים טענו כי קיים קשר בין הפרסום לביקור המתוכנן של אבו מאזן בוושינגטון ב-3 במאי.

לפי גורמים בחמאס, הוחלט להציג את המסמך בצורה רשמית כעת, סמוך לפגישתם של הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בוושינגטון. יש הסבורים כי מדובר בניסיון של חמאס להצטייר ככוח בעל משמעות בזירה הבינלאומית וכארגון פרגמטי.

האמנה החדשה של חמאס: נגד ציונות, לא נגד יהדות

עם זאת, בחמאס מבינים שהסוגיה העיקרית שמעסיקה את הציבור הפלסטיני היא המצב ההומניטארי המחמיר ברצועת עזה. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, התייחס לסנקציות שהרשות מטילה על הארגון כדי להשיב לידיה שליטה ברצועת עזה. הוא אמר היום באירוע בעזה כי "ברשות צריכים להבין שעזה תישאר חזקה, ולא לבזבז את הזמן על צעדי ענישה כמו הידוק המצור וקיצוץ במשכורות". הנייה הוסיף כי ייתכן שמטרתו של עבאס היא להצטייר כמתנגד לטרור בעיניי ממשל טראמפ, אולם כוחם של הפלסטינים טמון בהתנגדות החמושה.

הנייה הוסיף כי המצע החדש לא ישנה את יסודותיה של העמדה הלאומית הפלסטינית. לדבריו, "המסמך החדש לא פוגע בעקרונות שלנו ולא באסטרטגיה. ירושלים, זכות השיבה, האחדות הפלסטינית וכוחות ההתנגדות הם עקרונות יסוד. השינויים נוגעים להתפתחויות אזוריות והולמים את התקופה". במסמך, בן 11 פרקים הכוללים 41 סעיפים, יוצגו גם עקרונות חדשים שהושפעו מההתפתחויות בעולם ובזירה הפלסטינית בשנים האחרונות. בארגון ציינו כי מדובר בתמצית העמדות שהציגו בכיריו, כולל מייסדו, שייח' אחמד יאסין.

העיתון א־שרק אל־אווסט דיווח בסוף השבוע כי הצגת המסמך תהיה הצעד האחרון שיציג משעל לפני שיפרוש. עוד דווח כי בימים הקרובים צפויים בחמאס להכריז על ראש לשכה מדינית חדש. לפי כל ההערכות, הנייה ייבחר לתפקיד ויחלק את זמנו בין קטאר לרצועת עזה.

האם ישראל תפתח בדיאלוג עם חמאס בעקבות האמנה החדשה?

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איפה ליברמן שהבטיח שיחסל את הנייה…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו