האם ישראל תפתח בדיאלוג עם חמאס בעקבות האמנה החדשה?

אחרי 30 שנה, צפוי ארגון הטרור העזתי להציג אמנה חדשה ומרוככת יחסית, הכוללת החלפת המאבק ביהודים במאבק נגד הכיבוש, והסכמה להקמת מדינה בגבולות '67. מומחים בישראל חלוקים אם בעקבות השינוי יש להקל את היחס כלפי הארגון ולפתוח עמו בדיאלוג

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשבועות הקרובים אמור חמאס להציג טיוטה של אמנה חדשה, שתאופיין בריכוך עמדותיו של הארגון ביחס לסכסוך עם ישראל. גורמים בחמאס שדיווחו על כך, אמרו לעיתון הערבי א-שרק אל אווסט היוצא לאור בלונדון, כי השינויים הבולטים בנוסח החדש כוללים הכרה בגבולות 1967 והחלפת המונח "יהודים", המוצגים כאויבים, במונח "כובשים".

טיוטת המסמך תכלול כנראה גם הודעה על ניתוק הקשר של חמאס עם ארגון "האחים המוסלמים". מצע חמאס המקורי מדגיש את הזיקה ההדוקה בין החמאס לאחים המוסלמים, הידועים בהתנגדותם לכל תהליך מדיני עם ישראל. עם זאת, הנוסח החדש, כמו האמנה המקורית, לא יכלול הכרה במדינת ישראל וישלול ויתור על זכות השיבה.

אחמד יוסף, בכיר בחמאס הדגיש כי "זכות השיבה של הפליטים מובטחת באמנה החדשה. באמנה החדשה תהיה הפרדה בין היהודים והשייכות הדתית שלהם מצד אחד לבין הכיבוש והפרויקט הציוני מצד אחר, שכן המאבק של התנועה יהיה נגד הכיבוש והתנועה הציונית בתוך פלסטין ולא נגד היהודים בכלל". אמנת חמאס הראשונה התפרסמה ב־1988, לאחר הקמת חמאס בדצמבר 1987, ומאז לא בוצעו בה שינויים. עם זאת, לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות שהתרחשו במזרח התיכון, בשבועות הקרובים אמורה חמאס לעדכן אותה, כפי שהודיע ראש הלשכה המדינית חאלד משעל.

באמנה הישנה הדגישה חמאס כי "תנועת ההתנגדות האסלאמית היא תנועה אסלאמית שקוראת לשחרור פלסטין מהנהר עד הים, שורשיה אסלאמיים, והיא קשורה אידיאולוגית ורעיונית בתנועת האחים המוסלמים". עוד נאמר כי "המטרה היא לשחרר את אדמת פלסטין, שהיא חלק מהמולדת ההיסטורית הלאומית של הפלסטינים, ובירתה ירושלים". באמנה ההיא התייחסה חמאס למדינת ישראל כאל "פרויקט קולוניאלי מערבי ציוני" שמטרתו "לפלג את העולם האסלאמי ולגרש את הפלסטינים מאדמתם".

במסגרת תחקיר שערכה בנושא לאחרונה הציגה סוכנות הידיעות "מען" את השינויים האפשריים באמנת חמאס, שמי שניסח אותה היה מייסד התנועה בעזה, אחמד יאסין. "האמנה היא חלק מההתפתחות הטבעית של התנועה", אמר בתחקיר ד"ר יוסף רזקה, יועצו המדיני לשעבר של אסמעיל הניה, שהודח בבחירות האחרונות מהנהגת התנועה בעזה.

"מאז 1988 חלו שינויים פנימיים בזירה האזורית והבינלאומית, והיה צורך לחדש את האמנות הפלסטיניות". לדברי רזקה, "האמנה החדשה תקבע את עתיד המאבק הפלסטיני־ישראלי בעיני חמאס ותדגיש כי מדובר בתנועת חירות לאומית פלסטינית, שפועלת על האדמה הפלסטינית, ואין לה קשר חיצוני עם אף ארגון".

האם השינוי הצפוי באמנת חמאס, בעיקר ההכרה בגבולות 67׳, צריך להביא לשינוי במדיניותה של ישראל כלפי הארגון? תלוי את מי שואלים. ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, שתומך בהידברות עם החמאס אמר במאי שעבר כי הנהגת חמאס יודעת שלארגון אין שום סיכוי להשמיד את ישראל. לדבריו, אין לחשוש מהשפעתה של טהרן על הארגון, מאחר שהוא התנתק מאיראן ושואף ליצור מגע עם ישראל. בספטמבר 2016 ניבא הלוי שממילא, כאשר רובם המכריע של הפלסטינים יבינו שאבד הסיכוי להשיג מדינה משלהם, ושכל המשא ומתן של ישראל עם הרשות הוא בלוף, תישאר רק דרך אחת – דרכו של חמאס.

ד"ר נמרוד נוביק, שהיה יועצו המדיני של ראש הממשלה שמעון פרס ומשמש עמית מחקר בפורום למדיניות ישראל (IPF), סבור כי "לקבוע שחמאס של היום הוא אותו חמאס שהיה לפני מספר שנים וזה שיהיה בעשור או שניים הקרובים זו יומרה מרחיקת לכת והתעלמות מהשינויים שהארגון כבר עבר". בשיחה עם אל-מוניטור ציין נוביק, המשמש גם חבר הנהלת ארגון "מפקדים למען ביטחון ישראל״, שחמאס הבהיר יותר מפעם אחת כי יציית למצוות העם. לדבריו, נודע לו שבאמנה החדשה חמאס ידבק בהתחייבותו לתמוך בכל הסדר בין ישראל לרשות הפלסטינית, אם ההסכם יוצג למשאל עם (פלסטיני) ויזכה ברוב.

נוביק מצר על כך שראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, סירב בזמנו לבחון את רצינות כוונותיו של חמאס. לדבריו, הארגון העביר לאולמרט מסרים בעל פה ובכתב בדבר נכונותו להידברות עם ישראל, שתחל באמצעות צד שלישי, על הסכם ארוך טווח לדו-קיום (לא "שלום" או "תום סכסוך"). המסמך שלא זכה להתייחסות ציבורית ראויה, כלל אפילו "מאמץ להגיע ליישוב סוגיות הליבה", לבד מנושאים נפיצים כמו ירושלים והפליטים. נוביק מציין שמאז אותה החמצה, חמאס איבד מכוחו ומאחדותו ומציע להיזהר מפתיחת ערוץ לארגון בלא להתקדם משמעותית בערוץ המשא ומתן עם הרשות.

המזרחן הירושלמי, פרופסור מתי שטיינברג, שהיה יועצם לענייני פלסטינים של מספר ראשי שב"כ, טוען מנגד כי לא רק שאין תועלת בהידברות עם חמאס, אלא שהדבר יסב נזק כבר וארוך טווח לאינטרסים האסטרטגיים של ישראל. לדבריו, האמנה החדשה תציע הודנה זמנית, ייתכן שאף ארוכת טווח. "חמאס מניח שנכונות ישראלית להסתפק בהודנה עימו כתחליף להסדר קבע עם הרשות, תמוטט סופית את הפרדיגמה של הסדר חלוקה עם הרשות הפלסטינית ותשליט את חמאס גם על הגדה המערבית. על כל המלהגים על יוזמה אזורית לדעת שהיא מבוססת על היוזמה הערבית, שאותה חמאס דוחה מכל וכל", הוא אומר. שטיינברג צופה כי עמדת חמאס כלפי היוזמה הערבית תישאר בעינה, ולפיכך מתן לגיטימציה להסדר חלקי וזמני עם הארגון תחליש את הרשות הפלסטינית ותייתר את היוזמה הערבית. "ואם אין יוזמה ערבית, לא יהיה הקשר אזורי לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים."

לפיכך, שטיינברג מציע להתבונן בבעיית חמאס בעזה במבט כולל, לרבות הגדה המערבית, הסוגיה הפלסטינית וההקשר האזורי. לדבריו, חמאס לא "ילכלך את ידיו" בתהליך מדיני, אך יהיה אנוס לקבל את הדין של הסדר אזורי כדי להימנע מבידודו בסביבה הערבית והבינלאומית. הדבר תלוי, במידה רבה, בנכונותה של ישראל להתקדם להסדר קבע שישים קץ לכיבוש ויקל את המצור על עזה.

בכיר במשרד החוץ שעסק במשך שנים בתכנון מדיניות סבור כי מי שמאמין שאפשר לנהל מו"מ מדיני עם חמאס שוגה באשליות. זאת מהסיבה הפשוטה, שחמאס אינו מוכן לדבר עם ישראל. "את הרוביקון הזה הם לא עברו", אמר הבכיר שדיבר עם אל-מוניטור בעילום שם. "אם אתה שואל אותי באופן אישי, אם הם ירצו לדבר איתנו במישרין על הסדר מדיני, כפי שעשו המצרים בשעתם, אהלן וסהלן.’’ הוא הדגיש, עם זאת, כי מבחינה הסברתית מומלץ שישראל תציג עמדה חיובית, ובמקביל תנקוט צעדים מידיים לצמצום סיכוני ההתלקחות ולייצוב מערכת היחסים עם עזה לטווח ארוך. "אני עצמי פועל בכיוון הזה", ציין הבכיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture