נשיא הפיליפינים: "אנחנו תחת מרד מתוכנן של דאעש"

הצבא טרם הצליח להכריע את הלחימה בעיר מרוואי שבדרום המדינה, שנמשכת כבר שבוע וחצי. דוטרטה טוען כי החמושים בעיר פועלים רק בשם "המדינה האסלאמית", שמפניה הזהיר זה זמן רב • הגרדיאן הבריטי מסביר: איך דאעש הגיע לפיליפינים?

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה אמר היום (חמישי) כי המרידה המתחוללת באי הדרומי מינדנאו היא פעולה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ולא של ארגון מורדים מקומי, והוסיף כי הוא הזהיר זה זמן רב מפני ההגעה הבלתי-נמנעת של הארגון לארצו.

דוטרטה הוסיף כי פעילי הארגון שנהדפו מסוריה ומעיראק מחפשים אחרי בסיס חדש וכי כיבוש העיר מרוואי תוכנן זה זמן רב. הנשיא הוסיף כי הקיצונים בדרום המדינה מממנים את פעילותם באמצעות סחר בלתי-חוקי בסמים, והאשים את הארגון מאוטה, שנשבע אמונים לדאעש ונלחם בכוחות הביטחון במרוואי, במעורבות בסחר הסמים.

במהלך הלילה, שר ההגנה דלפין לורנזנה הודיע כי עשרה חיילים נהרגו בשוגג בתקיפה אווירית של חיל האוויר, אחרי שאחד המטוסים פספסו את המטרה במהלך תקיפה במרכז מרוואי. זה יותר משבוע שכוחות הביטחון, הכוללים יחידות מיוחדות ומסוקי קרב, מנסים להשתלט מחדש על העיר בת 200 אלף התושבים, שרובם נמלטו ממנה.

אתמול הצטרפו לראשונה ללחימה מטוסים מדגם SF-260, המשמשים לתקיפה אווירית. לפי צבא הפיליפינים, מניין ההרוגים בקרבות כולל 38 חיילים, 19 אזרחים ו-120 חמושים. לפי שר ההגנה, בין הלוחמים היו אזרחים סעודים, מלזים, אינדונזים, תימנים וצ'צ'נים.

איך התחילו הקרבות?

הגרדיאן כותב כי בהסתמך על מידע מודיעיני, כוחות הביטחון ניסו ללכוד את איסנילון הפילון, מנהיג איסלאמי שארגון המדינה האיסלאמית הכריז עליו כנציגו בדרום מזרח אסיה, שם חותרים הג'יהאדיסטים לבסס עצמם. הפילון נמצא ברשימת המבוקשים של הבולשת הפדרלית (FBI) בארה״ב שהציעה עבורו פרס של חמישה מיליון דולר. עם כישלון המבצע ללכידתו ביום שלישי בשבוע שעבר, פתחו אנשי מיליציה המזוהים עמו באש, השתלטו על בית חולים, בית ספר וכנסייה.

בעקבות הלחימה הכריז נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה על מצב חירום במחוז מינדאנאו מוכה העוני, על 22 מיליון תושביו. במחוז זה היסטוריה ארוכה של התקוממויות צבאיות. החמושים הם אנשי המיליציה המשתייכים לארגון ״מאוטה״, הקרוי על שמם של האחים עומאר ועבדאללה מאוטה. הפילון עמד בעבר בראש ארגון איסלאמי קיצוני אחר, אבו סייף, המזוהה עם ארגון אל־קאעדה וקשור לארגון האחראי לפיגועים בבאלי בשנת 2002.

שלטונות הפיליפינים טוענים שהפילון הצטרף למאוטה, שהיה בעבר ארגון פשע, אבל אימץ עם הזמן עמדות אידיאולוגיות. לדברי סידני ג'ונס, מנהלת ״המכון לניתוח מדיניות וניתוח סכסוכים״ בג׳קרטה, שורה של פלגים איסלאמיים קיצוניים מעורבים בקרבות במינדאנאו, מחוז בעל היסטוריה ארוכה של מאבקים צבאיים על קרקע, משאבים ושליטה. עכשיו, היא אומרת, הם יצרו קואליציה נגד אויב משותף.

"דוטרטה וממשלתו לא הבינו ששינוי משמעותי התחולל במינדאנאו ושהמניע של האנשים האלה איננו פוליטיקה שבטית ולא כסף. הם אולי היו פושעים בעבר, אך כיום הם אידיאולוגים", אמרה ג'ונס. "הם שוכנעו על ידי ארגון המדינה האיסלאמית שהתשובה לבעיות מינדאנאו היא החוק האיסלאמי".

התמיכה במדינה האיסלאמית במינדאנאו "הקלה על שיתוף הפעולה גם מבחינה שבטית ואתנית, הרחיבה את מאגר המועמדים לגיוס להתקוממות, שכולל כעת סטודנטים המומחים במחשבים ופתחה ערוצי תקשורת ומימון בינלאומיים", נכתב בדו"ח שחיברה ג'ונס. מוסלמים רבים חיים במינדאנאו, המתפקד כמחוז אוטונומי למחצה, ומאראווי היא העיר המאוכלסת ביותר במחוז.

דוטרטה קטע ביקור ברוסיה כשהחלו הקרבות והוא תומך בתגובה צבאית נמרצת. "אם יש התנגדות ברורה, אתם תמותו", אמר הנשיא ביום רביעי. "ואם זה אומר שאנשים רבים ימותו, שיהיה", הוסיף. נשיאותו של דוטרטה התאפיינה עד כה בשפיכות דמים. הקהילה הבינלאומית מתחה עליו ביקורת רבה בשל תמיכתו במיליציות חמושות המקדמות את מטרותיו.

דאעש השתלטו על עיר בפיליפינים: משטר צבאי ולחימה ברחובות

חשש מהתפשטות של דאעש לערים נוספות בפיליפינים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו