דאעש השתלטו על עיר בפיליפינים: משטר צבאי ולחימה ברחובות

חודשים ספורים לאחר שמאות נמלטו מבית כלא במדינה ונשבעו אמונים לארגון המדינה האסלאמית, הכריז נשיא הפיליפינים על משטר צבאי באי הדרומי מינדנאו, בעקבות השתלטות על השטח על ידי חמושים המזוהים עם דאעש. צפו בתיעוד מהפיליפינים

לפני כחמישה חודשים, פשטו עשרות חמושים לבית כלא בדרום הפיליפינים והצליחו לשחרר מאות פושעים שהיו כלואים במקום. הרשויות במדינה דיווחו כשבוע לאחר המקרה כי חלקם מצאו מקלט אצל מורדים מוסלמים תומכי דאעש. שומר אחד של בית הסוהר נהרג כשעשרות חמושים פשטו על המקום הרעוע, הממוקם בדרום-המדינה מוכה העימותים. בקרב 158 האסירים שניצלו את הכאוס על מנת להימלט, נמנו גם רוצחים ופושעים אחרים בעלי מסוכנות גבוהה במיוחד.

הרשויות אמרו שמסע חיפושים נרחב נערך באזורי הכפר רחבי הידיים ובכפרים המבודדים המקיפים את העיר קידאפאוון שבאזור מינדנאו, שם התרחשה הפריצה. במצוד נכלאו 51 מהאסירים ועשרה נורו למוות. ואולם, 97 אסירים עדיין מסתובבים חופשי – כך אמר מפקח המשטרה המקומית עמנואל פרלטה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לדבריו, ככל הנראה כמה מהאסירים הנמלטים מצאו מחסה ב"מחנות" של קבוצות מוסלמיות חמושות הממוקמות באזור.

לדבריו, מדובר באסירים מוסלמים בלבד, שכן המורדים מסרבים לגונן על אלו מקרב האסירים שהם נוצרים: "זה מה שאמרו חלק מהאסירים הנוצרים שנתפסו מחדש", אמר. כך עולה גם מדברי המשטרה הפיליפינית: "האסירים המוסלמים מחובקים על ידי קבוצות של מיליטנטים מוסלמים". בימים האחרונים, היכו שוב המוסלמים הקיצוניים, והפעם הם הצליחו להשתלט כמעט לגמרי על אחד הערים במדינה.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הכריז על משטר צבאי למשך 60 ימים באי הדרומי מינדנאו, השלישי בגודלו במדינה, בעקבות לחימה קשה בין הצבא לבין מחבלים הקשורים לארגון הטרור דאעש בעיר מראווי. שר ההגנה הפיליפיני, דלפין לורנזנה, עדכן כי במהלך היום נהרגו שלושה אנשי ביטחון ו-12 נפצעו בקרבות.

הוא הוסיף כי יתמודד בקשיחות עם הטרור, לאחר פשיטה כושלת על מחבלי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) שגרמו לכאוס באי הדרומי מינדנאו. הנשיא חד הלשון הכריז אתמול כי הוא מחיל שלטון צבאי על מינדנאו, שיהיה כמו דיקטטורה ויישאר בתוקף גם במשך שנה אם יהיה צורך. הוא הוסיף שנשקלת האפשרות להחיל משטר צבאי על כל המדינה, והאשים את דאעש בעריפת ראשו של מפקד המשטרה המקומי. בינתיים, אזרחים מספרים על זוועות בעיר וקוראים לעזרה.

דוטרטה קיצר את ביקורו ברוסיה וחזר למדינה לאחר קרבות שפרצו במהלך פשיטה של כוחות הביטחון על מקום מחבוא של לוחמי דאעש. שני חיילים ושוטר נהרגו, ו-12 אנשים נפצעו במהלך מהומות בעיר מראווי בעלת הרוב המוסלמי. אנשי ארגון הטרור "מאוטה", הסניף המקומי של דאעש, השתלטו על רחובות, גשרים ובניינים בעיר ושרפו בית ספר, כנסייה ובית כלא. הם מנסים למנוע הגעת תגבורות של אנשי צבא.

מיליוני אנשים יהיו עתה תחת משטר צבאי עם זכויות מוגבלות, כפי שקרה במשך עשור בשנות ה-70 תחת הנשיא הדיקטטור פרדיננד מרקוס. דוטרטה איים במשך זמן רב לעשות מעשה דומה כדי למנוע מארגונים המקושרים לדאעש להשתלט על אזורים במדינה, ואתמול כאמור נקט בצעד הזה.

"לאנשי ארצי שחוו את המשטר הצבאי, זה לא יהיה שונה ממה שהנשיא מרקוס עשה. אני אהיה קשוח", אמר הנשיא בסרטון שצולם במטוסו. "אם ייקח שנה לעשות זאת, נעשה זאת. אם זה ייגמר בתוך חודש, אהיה שמח. לאנשי ארצי, אל תפחדו מדי. אני חוזר הביתה. אני אתמודד עם הבעיה כשאגיע".

הרשויות במינדנאו התעקשו כי המצב נמצא בשליטה, אך תושבים שברחו מהאזור סיפרו סיפור שונה וטענו כי מראווי נמצאת בידי המורדים הג'יהאדיסטים, שהרשו לאזרחים לעזוב. "העיר עדיין תחת שליטת הארגון החמוש. הם נמצאים בשליטה על הרחובות הראשיים ועל שני גשרים המובילים למראווי", אמר הסטודנט רבאני מאוטום לסוכנות "רויטרס" בעיר הסמוכה פנטאר. "הייתי בבית הספר כששמעתי יריות. כשיצאנו היו כתמי דם בבניין אך לא ראינו הרוגים או פצועים".

האזרח הרון א-רשיד דימה כתב ברשת: "נאמר לי שבית הספר שלי נשרף עד היסוד, שבית הכלא של העיר בוער ושבית החולים המקומי נכבש על ידי האנשים האלה עם הברדסים השחורים", כתב. "רחובות נחסמו, רכבי כיבוי נחטפו, וכולם נשאלים לדתם. אם אינך יכול להוכיח שאתה מוסלמי, 'מטפלים' בך. קיבלתי מסר שמנהלת התיכון שלי נלקחה כבת ערובה, ועמה לא-מוסלמים רבים נוספים. דגלים שחורים מונפים כסימן לשליטה, התקווה קלושה. שורפים אותנו, עזרו לנו. הקדישו לנו תפילה אם אתם יכולים, פתחו את בתיכם. מנהיגים – התערבו ונהלו משא ומתן! נעלו את דלתותיכם, סגרו את החלונות, הישארו חזקים".

הממשלה הפיליפינית קראה לתושבים באי מינדנאו להישאר בביתם או להימלט אם הם יכולים וזה בטוח עבורם, והצבא עדכן כי 500 חיילים נוספים נשלחו לאזור, אך נחסמים בדרך על ידי כוחות מורדים. הלוחמים שעמם נאבקים כוחות הממשל שייכים לארגון מאוטה שנשבע אמונים לדאעש. "ישנם צלפים של מאוטה בכל האזור", אמר לורנזנה. עדי ראייה סיפרו לתקשורת המקומית כי במהלך כל היום נשמעו יריות בכל רחבי העיר מראווי וכי כמה בניינים נראו עולים באש, בהם גם כנסייה. "דוטרטה הכריז על משטר צבאי בכל האי", מסר גם דובר הנשיא ארנסטו אבלה לכתבים. "זאת בשל ההתנגדות והמרד וכל מה שקורה שם עכשיו".

//www.jdn.co.il/breakingnews/839907

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! מרגש.
אין עליכם JDN………

אגב, מה בדיוק רואים בסרט… מישהו הצליח להבין?????????????

לא רואים רק שומעים יריות!?!

פשוט מדהים/מזעזע

רשעים ארורים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו