הצעת חוק: לפצל את תפקיד היועמ"ש ולמנות תובע מיוחד לנבחרי ציבור

ח"כ מיקי רוזנטל טוען כי היועץ המשפטי לממשלה מצוי בניגוד עניינים מובנה: "החשש שיועץ משפטי בעל הזדהות פוליטית עם הממשלה יימנע מהגשת כתבי אישום נגד חבריה לא מופרך" • לדברי רוזנטל, כיום מרכז בידיו היועץ המשפטי כוח מוגזם

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מציע בהצעת החוק חדשה לפצל את משרת היועץ המשפטי לממשלה ולמנות תובע מיוחד לנבחרי ציבור בלבד אשר ישאב מהיועץ המשפטי לממשלה את כל הסמכויות הקשורות לחקירה ולהגשת כתבי אישום נגד נבחרי ציבור.

לדבריו, "גם אם אביחי מנדלבליט הוא האיש הישר וההגון במדינה – הוא מצוי במצוקה קשה, אפילו בניגוד עניינים. בבוקר הוא יושב בשולחן הממשלה כיועץ משפטי – אחר הצהריים הוא נחשף לחומרי חקירה מטרידים נגד ראש הממשלה שמינה אותו. מצוקתו של היועץ לא נובעת רק מהסתירה המהותית בין תפקידיו השונים. הלחץ עליו מצד התקשורת ומצד המפגינים מול ביתו להכריע בתיקי נתניהו – גדול.

רוזנטל טוען כי "ברוב המדינות הדמוקרטיות בעולם התביעה הפלילית הכללית מתנהלת באמצעות רשות נפרדת ועצמאית מהייעוץ המשפטי לממשלה כדי למנוע את ניגוד העניינים האמור. במדינות שבהן אין פיצול מוסדי יש בדרך כלל פיצול תפקודי. למה? מפני שיועצים משפטיים שקועים עד צוואר בהחלטות פוליטיות. הם "מכשירים" לא פעם את מעשי השלטון ולפיכך עלולים שלא לעמוד בלחצים המופעלים עליהם מצד אנשי השררה בעת מאבקים בשחיתות שלטונית.

"החשש שיועץ משפטי בעל הזדהות פוליטית עם הממשלה יימנע מהגשת כתבי אישום נגד חבריה לא מופרך. האם במצב כזה היועץ המשפטי יכול לקבל החלטות ענייניות ונקיות לחלוטין ממשוא פנים? האם הציבור יאמין שהחלטותיו הן אכן כאלה? יש במצב הנוכחי ניגוד עניינים עמוק ויסודי המביא לירידה במעמדו של היועץ המשפטי בעיני הציבור. יתרה מכך, המחלוקות והשסע בחברה הישראלית מעוררים חשש שכל החלטה של היועץ תיבחן בעתיד באמות מידה פוליטיות, ולפיכך גובר הצורך במינוי תובע מיוחד לנבחרי ציבור,בלתי תלוי לחלוטין.

"ההכרעות בעניינם של נבחרים הן כבדות משקל ויש להן משמעות רבה גם מעבר לגורלם. במקרה שהחשוד הוא ראש ממשלה, להחלטת היועץ יש גם השלכות פוליטית מרחיקת לכת ודילמות שלהן השפעה על הדמוקרטיה הישראלית. מינוי תובע מיוחד לנבחרי ציבור ינתק את הנאמנות של היועץ המשפטי מן השלטון הממנה אותו ובלבד שנבטיח שתהליך המינוי יהיה חף מהשפעות פוליטיות.

"הפיצול הזה גם יועיל בפיזור סמכויות. כיום מרכז בידיו היועץ המשפטי כוח מוגזם. אני מתרשם שאביחי מנדלבליט הוא משפטן מקצועי מן המעלה הראשונה – אבל גם הוא רק בן אדם. המסורת והדין הישראלי הפכו את היועץ המשפטי למוסד בעל סמכויות רחבות היקף, ולכן מינוי תובע מיוחד הוא גם אינטרס דמוקרטי.

לפגוע בנתניהו דרך מנדלבליט: המאמר שרה"מ הפיץ לתומכיו ברשת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו