Amir Levy/FLASH90

באירופה הבהירו לנשיא טראמפ: הסכם הגרעין עם איראן לא ייפתח

דיפלומטים אירופאים, שדחקו בחודשים האחרונים בממשל לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, החלו באחרונה להתבטא בפומבי נגד הביקורת שמפנים כלפיו הנשיא טראמפ ומקורביו • "הקהילה הבינלאומית לא יכולה להרשות לעצמה לפרק הסכם שעובד"

דיפלומטים אירופאים, שדחקו בחודשים האחרונים בממשל ארה"ב לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, החלו באחרונה להתבטא בפומבי נגד הביקורת שמפנים כלפיו הנשיא טראמפ ומקורביו.

במפגש של מספר שגרירי מדינות אירופה בארה"ב שנערך אתמול בוושינגטון, הודיעו המשתתפים שההסכם לא ייפתח מחדש למשא ומתן, והזהירו שאירופה עשויה לפעול נגד ארה"ב במקרה שתיסוג ממנו.

לאחר חודשים שבהם התבטא בגנותו, אמר בשבוע שעבר נשיא ארה"ב בנאומו בפני העצרת הכללית באו"ם כי "הסכם הגרעין עם איראן הוא אחת העסקאות הגרועות והחד-צדדיות ביותר שארה"ב ביצעה אי פעם. למען האמת, העסקה הזו היתה מבוכה לארה"ב, ואני לא חושב ששמעתם את המלה האחרונה בנושא".

מאוחר יותר הבהיר טראמפ שאינו מעוניין לבטל את ההסכם, אלא לגייס את מדינות אירופה החתומות עליו – בריטניה, גרמניה וצרפת – להקשיח את סעיפי האכיפה ולכלול בו נושאים נוספים, כמו הגבלות על תוכנית פיתוח הטילים של איראן ועל תמיכתה בארגוני טרור.

בתגובה לנאום טראמפ אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי כל הצדדים להסכם, כולל שר החוץ של ארה"ב רקס טילרסון, הסכימו כי הוא "עובד ומשרת את מטרתו". מוגריני הוסיפה כי "הקהילה הבינלאומית לא יכולה להרשות לעצמה לפרק הסכם שעובד". לדבריה, האיחוד האירופי מחויב למנוע את פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן.

אתמול נפגשו השגרירים לארה"ב של בריטניה, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי בוועידה האטלנטית, מכון מחקר הפועל בוושינגטון, והדגישו את הסכנות שבנסיגת ארה"ב מההסכם – כולל לה עצמה. ז'ראר ארו, שגריר צרפת, אמר שלא רק מדינות אירופה מתנגדות למשא ומתן מחודש על פרטי ההסכם, אלא גם רוסיה וסין. העמדה שלהן, הוא אמר, היא "בשום פנים ואופן לא. ההסכם לא ייפתח מחדש. הוא עובד כמו שהוא".

שגריר האיחוד האירופי, דיוויד אוסאליבן, הזהיר כי אם ארה"ב תנסה להטיל קנסות על חברות אירופיות שעושות עסקים עם איראן, האיחוד יוכל להגיב עם סקנציות משלו על ארה"ב. "אין לי ספק שאם התרחיש הזה יתממש, האיחוד יפעל להגן על האינטרסים הלגיטימיים של החברות שלנו", אמר.

בכירים ודיפלומטים באירופה סיפרו כי הבית הלבן מתאמץ בחודשים האחרונים להרגיע את מדינות אירופה, והבהיר שאף שהחל בסקירה מקיפה של סעיפי הסכם הגרעין, הוא אינו רואה בביטולו רעיון טוב. עם זאת, בשבועות האחרונים נאמר להם שהנשיא טראמפ סיפר ליועציו כי הוא ככל הנראה לא יחדש את חתימתו המאשרת שאיראן עומדת בהסכם, כפי שהחוק האמריקאי מחייב אותו לעשות מדי 90 יום. בפגישה עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמר טראמפ כי כבר קיבל החלטה בנושא, אך סירב לפרט מהי.

אם הנשיא יחליט שלא לחדש את חתימתו, הקונגרס בארה"ב יידרש להצביע תוך 60 יום אם להטיל מחדש סנקציות על איראן ועל מדינות הסוחרות עמה. לפי מרק דובוויץ', מנכ"ל "הקרן להגנה על דמוקרטיות" בארה"ב, גוף המבקר בחריפות את הסכם הגרעין, בתרחיש כזה מדינות אירופה ייאלצו להתכופף בפני דרישותיו של ממשל טראמפ. זאת, מחשש "שסקנציות משניות של ארה"ב וצעדים כלכליים אחרים, ייאלצו את הבנקים והחברות באירופה לבחור בין השוק האמריקאי, ששוויו 19 טריליון דולר, לשוק באיראן, ששוויו 400 מיליארד דולר".

טראמפ נאם לראשונה באו"ם ותקף בחריפות את הסכם הגרעין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו