שורש הבעיה בפעילות למען השבת – חוסר תשומת לב

העיתונאי ר' בנימין י. רבינוביץ נפגש עם הרה"ג צבי אודסר שליט"א מחברי ועדת הרבנים למען השבת לשיחה גלויה על הפעילות המבורכת של וועדת הרבנים למען השבת, האם הפעילות מביאה תוצאות? הכל בראיון שלפניכם

החופש הגדול´ כבר בעיצומו ואנו כבר מתקרבים גם לימי ´בין הזמנים´, ושוב יש צורך לחזור ולהסביר לציבור את חומרת ההליכה לאתרים מחללי שבת. מדוע הדבר לא פשוט ומובן לציבור שומרי השבת, שאין ללכת למקומות האלו ולסייע בידי עוברי עבירה?

הרב אודסר: גדולי ישראל ובראשם רבינו מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א ומרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א פנו בכרוז מיוחד לציבור יראי ד´, ולאחר הזכרת הפרצות הגדולות בחומת השבת כתבו; ´מה גדול הכאב אשר רבים אשר אינם שמים על לב וקונים ומבקרים במקומות המחללים שבת´ וכו´. אם נרצה ניתן לראות במילים אלו את שורש הבעיה בפעילות למען השבת — חוסר בתשומת לב. הרי כל בר דעת שיתבונן בדבר משמעות פרסומות אתרי תיירות השונים ובהם הכיתוב ´פתוח בשבת´ — ´פתוח בשבתות וחופשות´ — ´פתוח 7 ימים בשבוע´ — ´פתוח בשבת סגור ביום שישי או ראשון´ וכדומה, לא יהין לבקר ולסייע ביד אלו הפורצים ומקעקעים בריש כל חוצות את חומות שבת קדשינו, וזאת אף ללא קריאתם הברורה של גדולי ישראל שליט"א. גדולי ישראל שליט"א אף כתבו במכתבם הראשון דברים כדורבנות אודות קניה וביקור במקומות החללים שבת ´ומה גדול הכאב… ועל ידי כך יש להם חלק בהרס השבת ובחילול ד´ הנגרם מכך´.

האם הפעילות עד כה של ועדת הרבנים הביאה הישגים מעשיים בנושא הזה?

הרב אודסר: השאלה הזו נשאלת לעיתים קרובות, אך לפני שנמנה את ההישגים יש לתת את הדעת, שגדולי ישראל שליט"א אף פעם לא הורו שסיבת אי הביקור במקום הרומס את השבת קשורה לסגירתו בשבת וממילא במקום שלכאורה אין סיכוי לסוגרו בשבת אין מניעה מלבקר בו. אלא כל מקום שלדאבון לב מחלל את השבת יש חילול ד´ בביקורים בו, וזאת מלבד הסיוע והחיזוק שיש בביקור כזה. הנה כשנכנסו לרבינו מרן הגרי"ש שליט"א לפני כחמש שנים עם הכרוז המיוחד בנושא ביקור באתרים מחללי שבת, מחק מרן שליט"א את השורה שנכתבה לקראת סוף הכרוז ´ובזה יתוספו אתרים נוספים לרשימת שומרי השבת´, ואמר, שאינו מן הענין שנכתב קודם, ומשמעות הדבר, שאנחנו מחוייבים למחות ולא לחזק ולסייע למחריבי השבת בלי קשר לתוצאות. בנוסף, שמירת הקיים באתרים הינו הישג גדול, ופירושו של דבר, שאתרים רבים הנמצאים בבעלות כאלו שעדיין לא שומרים שבת בהנהגתם הפרטית, ממשיכים לסגור את שעריהם ועומדים בלחצים הקשים, וכן אלו הנמצאים בבעלותן של שומרי שבת ואינם צריכים לסגור את האתר או למוכרו לאחר.

במה שונים כל אותם אתרים מחללי שבת שלגביהם התייחסו גדולי ישראל שליט"א במכתבם, לעומת תחבורה ציבורית וגופים נוספים שמחללים את השבת?

הרב אודסר: קיים חילוק ניכר בין תחבורה ציבורית לאתרי ביקור, שהוא הפרהסיא שבדבר, לדוגמא, ברוך ד´ נכון להיום, רוב קווי האוטובוסים בארץ לא פעילים בשבת. ההחלטה להפעיל קו זה או אחר בשבת, נתונה בידי הרגולטור, שהוא משרד התחבורה בלבד, בשונה מהאתרים שרובם פתוחים בשבת, כשההחלטה בדבר נתונה בידיהם עפ"י רוב, והעיקר, כשחלקם הגדול מכריז על פעילות זו בריש גלי — ´פתוחים בשבת´ — פתוחים 7 ימים´ וכדומה, וממילא לא ניתן להשוות בין הזילותא דשבת וחילול ד´ (וקרירות בענין קדושת השבת אצל ילדיו), כששומר שבת מבקר ומשלם בכניסה לאתר שרומס את קדושת השבת, ועפ"י רוב, גם יתכן שבשלט הכניסה לאתר כתוב בגדול ´פתוח בשבת´.

כמובן שכואב לנו מאוד חילול השבת הקיים בתחבורה ציבורית, וע"כ הוסיפו גדולי ישראל שליט"א בכרוז השבת השני ´להעדיף כל מקום וענין שנשמרת בהם השבת´, וכוונתם היתה שמתי שהדבר אפשרי ישתמשו בתחליפי החברות שאינם שומרות שבת. ב"ה היום ישנם שני חברות תחבורה ציבורית שחרטו על דגלם את שמירת השבת; ´סופרבוס´ וחברת ´וויאוליה-קונקס´ מפעילת קו 422 בין ירושלים לבני ברק, ששומרת שבת בגאון ובעוז אף בטבריה שהמפעילים הקודמים חיללו שם שבת.

ובכל זאת נשוב לאתרים שמהווים מוקד משיכה בתקופה הקרובה, האם תוכל לפרט את ההישגים החשובים שלכם בתחום הזה?

הרב אודסר: אוכל למנות רשימה ארוכה של אתרים, אך אמנה את העיקריים שבהם; ספידי כיף במבוא ביתר, אקשן פארק בחבל לכיש, אקטיבי כייף פארק בגין בדרום ת"א, פארק המים אשקלונה, שייט מעל הגלים באשדוד, טרקטרוני היער והגולן ברמות נפתלי, מספר אתרים בעיר טבריה- סירות הטיילת, מרכז הספורט הימי, עולם המים, מוזיאון לוחמי הגיטאות, חוות יהודה בקיבוץ צרעה, עולם האווז במושב גן חיים, ברווזים בכפר שבכפר ברוך, וכמובן שיש לצרף את עשרות האתרים שנוספו בשנים האחרונות לרשימת שומרי השבת ללא שבעליהם חיללו שבת.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו