צילום: פלאש 90

נתניהו: "נשיב את הבנים" • ליברמן: "לא נשלים עם האיומים מדרום ומצפון"

נציגי הממשלה נאמו בטקסי הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים והתייחסו - בין היתר - למצב הביטחוני הרגיש. השר בנט: "לעולם לא נסתמך על אחרים למען קיומנו". סגן השר ליצמן: "סוד עמידתו של העם היהודי בלכידותו ובערבות ההדדית"

בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ התקיימו היום טקסי זיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. בטקסים השתתפו נציגי הממשלה שהתייחסו, בין היתר, למתיחות הביטחונית בגזרות השונות.

להלן עיקרי הדברים של הדוברים השונים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: ״כולנו – יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, בדואים וצ'רקסים – כולנו עומדים יחד מול קנאי הטרור שמאיימים להשמידנו. ויחד נמשיך לנצח אותם!

אזרחי ישראל, מכובדיי, השבוע אחד מיתומי צה"ל, ילד קטן, שאל אותי: 'ראש הממשלה, איך אתה מחליט לשלוח חיילים למערכה? על מה אתה חושב באותם רגעים?'. עניתי לו שאני חושב על ביטחון המדינה ואזרחיה, אני חושב על החיילים ואני גם חושב עליך ועל משפחות כמו שלך שעלולות לשלם את המחיר הכבד מכל. אני חושב על חבריי לנשק, שנפלו לצדי – זהר ליניק מיהוד, חיים בן יונה מקיבוץ יחיעם, ודוד בן חמו מבאר שבע שמת בזרועותיי. אני תמיד חושב על המחיר ואיך ניתן למנוע אבדות.

ובאותה עת, אני יודע שבלי הגבורה וההקרבה של לוחמינו אי אפשר להבטיח את קיומנו. ברגעי מבחן עלינו להגן על קיומנו בתקיפות, לעמוד כחומה בצורה אל מול אויבינו. בזכותם של 23,646 חללי מערכות ישראל, ששמותיהם כאן על הקיר הזה, בזכותם אנו כאן. אני מאחל החלמה מלאה לכל פצועינו, ואני מתחייב שנמשיך להשקיע מאמצים, ואנו משקיעים אותם, להחזיר הביתה את שבויינו ונעדרינו; את אורון שאול והדר גולדין, וגם את אברה מנגיסטו ואת שאר נעדרינו".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "לצערנו, האיומים לפגוע בנו ולהשמיד את מדינת ישראל לא נפסקים, גם היום 70 שנה אחרי מלחמת העצמאות. לכן, אנחנו זקוקים לצה"ל חזק ונחוש ולהבנה שאנו חיים במציאות שברירית ונפיצה, ובכל רגע יכולים להזדקק לכל העוצמה והמיומנות של צה"ל ומפקדיו. איננו מחפשים הרפתקאות, אבל בנוגע לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה לא תהיה שום פשרה ושום מצמוץ. עצתי לשכנינו – מצפון ומדרום – קחו את זה בחשבון וקחו את זה ברצינות".

שר האוצר, משה כחלון: "האתגרים הבטחוניים העומדים בפנינו היום הם אדירים. זה לא סוד, ולאחרונה הציבור נחשף יותר ויותר לאיומים. בצפון, איראן הולכת ומתבססת בתוך סוריה במטרה ליצור בסיס קדמי סמוך לישראל. אנחנו לא יכולים להשלים עם מציאות כזו. אנחנו לא נשלים עם מציאות כזו. בדרום מתגברות הניסיונית לפגוע בריבונות ישראל במסווה של הפגנות אזרחיות. לא ניתן לאף אחד לפגוע בריבונות ישראל, בוודאי לא כשארגון טרור שקורא להשמדת ישראל עומד מאחוריו.

מדינת ישראל עומדת אל מול האתגרים האלה בהצלחה כשמטרה אחת עומדת למול עיננו: שמירה על בטחון ישראל. גם אם זה אומר לבצע את הפעולות הקשות, המורכבות והנועזות ביותר – נעשה זאת כדי שבטחון ישראל ישמר.

נזכור היום ביום הזיכרון הזה שהמשימה לא הושלמה. הציווי של "ושבו בנים לגבולם" ימשיך להנחות את ממשלת ישראל וצה"ל עד לשובם של אחרון הנעדרים לקבר ישראל. משימה זו היא חלק בלתי נפרד מהקוד המוסרי שמנחה את מדינת ישראל כי לעולם לא תשאיר את בניה מאחור".

שר החינוך, נפתלי בנט: "אנחנו עם שוחר שלום. אך בכל דור ודור קמים אויבינו בניסיון לאבדנו, ובכל דור ודור אנו יכולים להם. בשבוע שעבר, ביום השואה, זכרנו את המחיר שמשלם עם ישראל ללא מדינה משלו. והיום, ביום הזיכרון, אנו זוכרים את המחיר הכבד שמשלם עם ישראל עבור מדינה משלו. ביומיים של אושוויץ רצחו יותר יהודים מכל הנופלים במערכות ישראל גם יחד. טוב שיש לנו מדינה יהודית בארץ ישראל. והערב, ביום העצמאות אנו נבין למען מה שילמנו מחיר כבד זה.

לעולם לא נסתמך על אחרים למען קיומנו. מעולם לא ביקשנו ממדינה אחרת לשלוח חיילים להגן עלינו, ולעולם לא נבקש. מדינת ישראל תמיד תשמור על עצמה בכוחות עצמה".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן: "עם ישראל כולו, מתאחד היום, זוכר ומתייחד, עם אלה ששילמו מחיר חייהם למען ארצנו. הזיכרון המדמם עוטף את כולם, ללא הבדלי גיל, דת ועדה. כולנו משפחה שכולה אחת גדולה. ביום הזה, יום הזיכרון לנופלים במערכות ישראל.

היום, לב כולנו פועם עמכם. שמים הצידה מחלוקות בקרבנו, משילים מעצמנו תחושות ניכור וזרות, לטובת רגעים של חסד. של קשב. לאיחוד לבבות לכאבכם – אימהות ואבות, אחים ואחיות, אלמנות ויתומים – משפחת השכול. משפחות יקרות. כאבכם הוא מחיר האומה. יגונכם הוא קרבן הציבור. מאז אותו רגע נורא מכל, יום יום, שנה אחר שנה, אתם נושאים עמכם את הכאב שאיננו מרפה ואת הפצע שלא יוכל להגליד.

אחים יקרים, ביום בו הכאב והזיכרון ממלאים את כולנו, הוא גם יום של הזדמנות לאומית. זה הזמן להביט אל המחבר לעומת המפריד. להתחבר אל מה שעושה את עם ישראל אחד ומאוחד. מורשתם של בנינו, אהובינו, אחינו ואחיותינו, לא תהיה שלמה אם לא נחיה בשלום בתוכנו. כוחה של אומה באחדותה וסוד עמידתו של העם היהודי בלכידותו ובערבות ההדדית, היפה והסגולית.

לצערנו, למדנו להתאחד יותר בעת צרה. כאשר מסביב יהום הסער ובחדרים אימה, לבבות העם הנפלא הזה מתאחדים. אך אם נשכיל להפנים כי בני עם אחד אנחנו, בעלי גורל אחד משותף, עם סכנות ואיומים שאינם מבדילים בינינו – יהיה זה ניצחון מכריע על אויבינו. כי האחדות בינינו זה הניצחון על מבקשי נפשנו.

במשך כל הדורות נוכחנו כי עם שיודע לשמור על אחדותו, שום כוח זר לא יוכל לו. כל עוד נדע לשלב ידיים, לאחד לבבות ולשמור על אחדותנו, אויבינו לא יוכלו לנו. היום, בזכרינו את החללים, אל לנו לשכוח את נכי ופצועי צה"ל, ואני מבקש לאחל להם רפואה שלמה ושיקום מלא, בעזרת השם.

בשמם של הנופלים והנופלות ולזכרם של חללי ישראל, נפעל יחדיו לקירוב לבבות, לאחדות בין חלקי העם ולחיבור בין האוכלוסיות השונות, המרכיבות את הפסיפס היפה של ארץ ישראל. בשם ממשלת ישראל ובשם עם ישראל כולו, יהי זכרם של הנופלים בליבנו לעולם – אמן.

"הרנינו גויים עמו, כי דם עבדיו יקום, ונקם ישיב לצריו, וכיפר אדמתו עמו"".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו