צילום: פלאש 90

שר הביטחון: "איראן מאיימת על התעופה האזרחית"

כוננות מלחמה: לפי ההערכות, בתקיפה שמיוחסת לישראל ובה נהרגו חיילים איראנים, היעד היה רקטות לטווח בינוני עם ראש קרבי כבד יחסית, ליברמן "אני לא זוכר מה היה אתמול". הרמטכ"ל לראשי רשויות בצפון: תגובה איראנית יכולה להגיע בכל רגע

שר הביטחון אביגדור ליברמן התראיין הערב ל'חדשות 2' והתייחס למצב המתוח בצפון ולדיווחים הזרים כי ישראל תקפה אמש בסוריה. "אני לא זוכר מה היה אתמול אבל אני יכול להסביר לך נוסחה מאוד פשוטה: אם מישהו רוצה לשגר עלינו טילים אנחנו משתדלים להקדים אותו. האיראנים מנסים להקים חזית שלישית מרמת הגולן הסורית כמו שהם בנו את חיזבאללה בלבנון", אמר ליברמן.

"הם רוצים משהו דומה או יותר מזה בצד הסורי, ואנחנו לא נאפשר להפוך את סוריה לבסיס קדמי נגד ישראל, אני לא חושב שמישהו בישראל יסכים שיוצבו בסוריה טילי נ"מ שיאיימו על נתב"ג". לדברי שר הביטחון, "איראן מנסה לבנות בסוריה בסיס ימי ואווירי, ולהביא טילי נ"מ ומל"טים חמושים. אתה סוגר שמיים לכל תנועה אווירית". לדבריו, "לא לעולם חוסן, אי אפשר לסגור הכל הרמטית במאה אחוז, אבל צריך לעשות מאמץ של מאה אחוז להגן על אזרחי ישראל. אנחנו פועלים בשיקול דעת, באחריות. המסר לאיראן אם תשלח עלינו מטילים? לא כדאי לכם".

ליברמן הוסיף: "המטרה של איראן המוצהרת היא להשמיד את הישות הציונית. הם אפילו לא אומרים מדינת ישראל, הם אומרים הישות הציונית. אנחנו רואים את המאמצים שלהם בכל מקום, של החיזבאללה, של החמאס, של הג'יהאד האסלאמי, זרועות בכל המזרח התיכון ולא רק בו". עם זאת, הבהיר: "אני לא חושב שאנחנו ערב מלחמה אנחנו עושים הכל על מנת לא להסלים".

הערכת מצב עם הרמכ"ל בצפון. צילום: דובר צה"ל

צה"ל פרס מוקדם יותר היום סוללות "כיפת ברזל" נוספות ברמת הגולן, לצד טנקים ומיגוניות, וזאת ברקע המתיחות בצפון הארץ שהגיעה לשיאה אתמול כאשר צה"ל הזהיר את התושבים והורה לפתוח את המקלטים. בלילה, על פי מקורות זרים, הצליחה ישראל, בס"ד, להשמיד את המטרות האיראניות, ושיבשו את תכניתם לשגר טילים ורקטות לשטח ישראל.

לאחר לילה מתוח שבו נפתחו המקלטים בגולן אחרי התרעה שהתקבלה על תזוזות איראניות חשודות בסוריה, השקט נשמר היום ולא נרשמו אירועים חריגים, גם הלימודים במוסדות החינוך התקיימו כרגיל. "יש להמשיך ולהישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל ככל שיידרש", מסרו בצה"ל. "ראשי הרשויות קיבלו הודעה מוקדמת על ההנחיה ונערכו אליה".

היום בצהריים קיים הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, הערכת מצב עם מפקד פיקוד צפון, אלוף יואל סטריק, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, מפקד עוצבת "הבשן", תא"ל עמית פישר והמפקדים הערוכים בגולן. כמו כן התקיים מפגש עם ראשי הרשויות בגולן, ובמהלכו עדכנו המפקדים את ראשי הרשויות בעיקרי הערכת המצב ודנו במוכנות הישובים והעורף האזרחי.

הרמטכ"ל בצפון. צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, הערכות כי יעד התקיפה אתמול סמוך לדמשק היה רקטות לטווח בינוני, שהובאו למרחק של כ-50 קילומטרים מהגבול. לפי ההערכות, באותה תקיפה ליד אל-כיסווה הושמדו רקטות לטווח בינוני שיש להן ראש קרבי כבד יחסית – ולא טילים לטווח ארוך. התקיפה אירעה כמעט במקביל לנאום נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין, וזמן קצר לאחר שצה"ל הורה לתושבי רמת הגולן לפתוח את המקלטים – לאחר שזיהה "תזוזות חשודות".

רקטות שכאלה אינן מגיעות לטווח העולה בהרבה על 100 ק"מ, אך אם האיראנים היו מספיקים לשגר אותן – לפני "מתקפת המנע" שיוחסה לישראל – הן היו יכולות לפגוע בבסיסי צבא בגולן. מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם הפועל מלונדון מסר כי בתקיפה נהרגו 15 איש, בהם שמונה איראנים. עוד דווח על נעדרים ופצועים בתקיפה. לפי הדיווח, בתקיפה המיוחסת לחיל האוויר נפגעו בין היתר מחסנים ומשגרים.

בתוך כך, נמשכת כוננות המלחמה בצפון, הערב פורסמו דיווחים לא רשמיים כי כמה מטוסי חיל האוויר חדרו למרחב האווירי של סוריה לפני זמן קצר מכיוון הגולן.

קראו עוד בנושא:

נתניהו נפגש עם פוטין
בחסות ההיערכות בעורף: כך הפתיעה ישראל (שוב) את איראן
גלריה: פתחת המקלטים בצפת

התקפיה בסוריה

אש ותמרות עשן. צפו

רגע התקיפה מתוך מצלמת אבטחה

צפו בהיערכות צה"ל מחשש לתקיפה איראנית. צילום: דובר צה"ל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו