צילום: אוליבייר פיטוסי / Flash90     

דו"ח מרכז המידע למאבק בקורונה: סיכון גבוה להדבקה בחללים סגורים

דוח חדש של מרכז המידע והמאבק בקורונה קבע כי שהות של משתתפים מרובים מקדמת הדבקה בנגיף על ידי חולים שאחראים על הפצה נרחבת של הווירוס. במרכז המליצו להגביר את האכיפה על עטיית מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי בחללים סגורים • הדו"ח המלא

מרכז המידע למאבק בקורונה קרא הבוקר (ראשון) להגביל אירועים המוניים בחללים סגורים, מחשש לקידום הדבקה בנגיף הקורונה. בדוח חדש שפרסם המרכז, שמתבסס על נתוני אגף המודיעין של צה"ל, נכתב כי "שהות מרובת משתתפים בחללים סגורים מאפשרת ואף מקדמת אירועי הדבקה במחלה על ידי 'מפיצי על' (חולים שאחראים על הדבקתם של רבים)".

מהנתונים עולה כי מרבית ההדבקות ההמוניות בקורונה התרחשו בחללים סגורים. בעקבות זאת, המליצו באגף לעודד את הציבור להעדיף לקיים פעילויות באוויר הפתוח, לצד הגברה של אכיפת המסיכות ושמירה על ריחוק בחללים סגורים וצפופים, בהם מרכזי קניות, בתי כנסת ותחבורה ציבורית. כמו כן, הומלץ ליצור חציצה פיזית בחללים משותפים ולשפר את האוורור החיצוני.

בדו"ח נאמר כי אור שמש, ובעיקר קרינה אולטרה -סגולה, פוגעים בשרידותם של נגיפים מסוגים שונים באמצעות השראת נזק למעטפת הנגיף, קונקרטית, מחקר שבוצע לאחרונה במעבדה ממשלתית בארה"ב העלה כי נגיף הקורונה נהרס במהירות רבה על ידי חשיפה ישירה לאור השמש (כאשר נישא באוויר) לפיכך, מסתמן כי הנגיף שורד באוויר לאורך זמן רב יותר בחללים סגורים, בהם אין חשיפה לאור השמש (בהשוואה לשטחים פתוחים) ועל כן הסיכון להדבקה בחלל סגור הינו גבוה יותר באופן משמועתי.

מהדו"ח עולה כי יתכן שמערכות מיזוג האוויר מאיצות הדבקה בחללים סוגרים. כך, במקרים של מקרי הדבקה ידועים במסעדה ואוטובוס בסין, ההדבקה התרחשה בתנית הדומה לתבנית הזרימה של האוויר היוצא מן המזגן: אנשים שהיו רחוקים יחסית, אך עדיין בקו זרית האוויר מהמזגן עדיין נדבקו. במקרה של האוטובוס אנשים שישבו בקרבת חולה אפס, לא היו מועדים יותר להדבקה במחלה מאלו שישבו רחוק ממנה. על כן, בשני המקרים, עורכי המחקרים הסיקו כי המזגן והסביבה הסגורה סייעו להתפשטות הנגיף ולא דווקא מגע ישיר עם רסיסי הרוק של החולה.

התפרצות הנגיף באוטובוס בסין

הדו"ח מפרט גם את התחלואה בישראל ממנו עולה כי, במהלך גל התחלואה שפקד את ישראל בחודש מרץ מרבית ההדבקות שמקורן ידוע התרחשו בחללים סגורים. כך, על פי החקירות האפידמיולוגיות, מרבית מקומות ההדבקה הידועים היו החללים הסגורים הבאים: 29% בבתי הכנסת והישיבות, 26% מרכזי קניות ומסעדות, 15% בתי מלון.

לסיכום ממליץ מרכז המידע למאבק בקורונה לעודד פעילות בשטחים פתוחים, להגביל אירועים המוניים בחללים סגורים, להגביר את האכיפה בחללים סגרים ע"י הגדלת הקנסות על אי עטיית מסכה בחללים סגורים, ואי שמירת כללי הריחוק החברתי בפרט במרכזי קניות, חנויות גדולות, בתי כנסת, מסעדות, בתי חולים, מקומות עבודה, והתחבורה הציבורית, יצירת חציצה פיזית של לוחות פלסטיק בין השוהים בחללים משותפים, שיפור האוורור החיצוני בחללים סגורים ע"י פתיחת החלונות משני כיוונים שונים לפחות.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו התייחס הבוקר לדוח אמ"ן שפורסם אתמול שהזהיר מפני מאות מתים מקורונה בתוך חודש ושנטען בו כי יש לשקול הטלת הגבלות נוספות על הציבור. "אין סיבה לחזור אחורה, אנחנו יכולים לפתוח את המשק", אמר גרוטו בריאיון ל'רשת ב' "חייבים להתרגל לחיות בצל הקורונה ויחד עם זאת להילחם כפי שאנחנו יודעים: חקירות אפידמיולוגיות, איתור מקרים, מסכות".

"הסמנטיקה פחות חשובה, גל שני או לא, אנחנו מסתכלים על זה ורואים עלייה בהיקף התחלואה בימים האחרונים", אמר גרוטו. "אנחנו עכשיו סביב 300 מקרים חדשים ביום. לא משנה אם קוראים לזה גל או לא. אנחנו צריכים להתכונן לעלייה ולבלום אותה".

דו"ח מרכז המידע למאבק בקורונה by מערכת Jdn on Scribd

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו