הקהילות היהודיות בחו"ל מצטרפות לבקשת הגשמים

כתום שישים ימים מתקופת תשרי, מצטרפים תושבי חוץ לארץ לבקשת הגשמים בברכת 'ברך עלינו'

בתפלת ערבית של מוצאי שבת קודש האחרונה – פרשת וישב – התחילו לשאול טל ומטר בברכת "ברך עלינו" שבתפלת שמונה עשרה בכל הקהילות היהודיות בחו"ל.

עפ"י פסק השולחן ערוך (סימן קי"ז סעי' א') "מתחילין לשאול מטר בחוצה לארץ בתפלת ערבית של יום ס' אחרי תקופת תשרי". ההסתמכות על הלוח הכללי מסייעת לשמירת התאריך מכיוון והוא מיוסד על פי ממהלך השמש הקובע את ה'תקופות'.

למעשה, בקשת הגשמים בברכת "ברך עלינו" בחוץ לארץ, מתחילה ב-5 בדצמבר כאשר חודש פברואר הוא בן 28 יום, וב-6 בדמצבר כאשר חודש פברואר הוא בן 29 יום. בקשת הגשמים בתפילה תימשך עד תפילת המנחה של ערב יום טוב הראשון של פסח.

שכח לומר "ותן טל ומטר"
אם שכח בעת ברכת "ברך עלינו" ונזכר אחרי שסיים את הברכה אך לפני שהחל בברכת "תקע בשופר", אומר שם "ותן טל ומטר". ואם שכח, יאמר זאת בברכת "שמע קולנו" לפני "כי אתה שומע" שבסיום הברכה. אם נזכר אחרי שסיים ברכת "שומע תפלה", אומר שם "ותן טל ומטר" ומתחיל "רצה". נזכר אחרי שהתחיל "רצה", חוזר לברכת "ברך עלינו". נזכר אחרי שסיים את תפלת שמונה עשרה, שכבר אמר את ה"יהיו לרצון" האחרון, חוזר לתחילת התפלה.

אם שכח ונזכר בזה רק בהגיע זמן התפלה שלאחריה, יתפלל פעמיים תפלת שמונה עשרה, מלבד אם שכח בתפלת מנחה של ערב שבת, שאינו מתפלל תפלת שמונה עשרה של ערבית של שבת פעמיים.

כשמסופק אם הזכיר "ותן טל ומטר", עד שלשים יום אינו מוחזק שהזכיר וצריך לחזור ולהזכיר, אחרי שלשים יום, מוחזק שכבר התרגל והזכיר כראוי ואינו צריך לחזור.

בתמונה: שמש בית הכנסת המרכזי במוסקבה "מארינה רושצ'ה", מזכיר לציבור המתפללים על "ותן טל ומטר".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טעות! מתחילים בדרך כלל ב4 דצמבר ואם שנה הבאה יש 29 ימים בפברואר (כמו השנה) מתחילים ב5 דצמבר!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו